שתף קטע נבחר

הערכה: נסיון הפיגוע בניו יורק - אירוע בודד

השרה לביטחון פנים בארה"ב סיפרה כי במכונית התופת שנמצאה הלילה בכיכר טיימס התגלו טביעות אצבעות וראיות נוספות שיסייעו בחקירה. טרם נעצרו חשודים

נסיון הפיגוע בניו יורק, שנמנע בשל עירנותם של אזרחים, היה "מעשה טרור פוטנציאלי" - כך לדברי השרה לביטחון פנים בממשל אובמה, ג'נט נפוליטנו. בראיון לתוכנית "פגוש את העיתונות" ברשת ABC אמרה נפוליטנו כי חוקרי המשטרה מצאו טביעות אצבעות וראיות אחרות במכונית התופת שלא התפוצצה בכיכר טיימס הלילה (א').  

 

עם זאת, היא הודתה כי אין בידי המשטרה מידע שעשוי להצביע על האחראים לנסיון הפיגוע, וטרם נעצרו חשודים. השרה סיפרה עוד כי קלטות ממצלמות האבטחה מסביב לכיכר ההומה יעברו בחינה מדוקדקת, וייתכן שיימצאו בהן תמונות של האלמונים שהשאירו את המכונית עמוסת חומרי הנפץ במקום. היא העריכה שלא מדובר בחלק ממזימת טרור נרחבת.

 

ראש העיר ניו יורק, מייקל בלומברג, אמר במסיבת עיתונאים לפנות בוקר בכיכר טיימס, כי נמנע אירוע "קטלני ביותר": "המכונית אכן הכילה חומר נפץ". לדבריו, "זו תזכורת לאיומים שבפניהם אנו ניצבים. אין לנו מושג מי עשה זאת ולמה". ראש העיר אמר כי המטען, ובו שלושה מכלי גז, שני מכלי בנזין, שני שעונים עם סוללות וקופסה אחת הורכב בצורה חובבנית.

 

מושל מדינת ניו יורק, דיוויד פטרסון, כינה את האירוע "מעשה של טרור". בהודעה מיוחדת שמסר בעקבות התקרית, אמר פטרסון כי "זה מזל גדול שאיש לא נפגע, וכעת תשומת לבנו מופנית להבאת האחראים לדין".


ראש העיר, מפקד המשטרה ומושל ניו יורק (צילום: AP) 

 

אלפי תושבים ותיירים פונו מהכיכר וסביבתה למשך 10 שעות, לאחר שבעל דוכן למכירת חולצות ומזכירות דיווח למשטרה על הרכב החשוד, ממנו היתמר עשן. דובר המשטרה, פול בראון, אמר לעיתון "ניו יורק טיימס" כי נראה שהמטען החל להתפוצץ, אך כשל טכני מנע פיצוץ גדול יותר.

 

צוותי כיבוי אש שהוזעקו למקום שמעו קולות נפץ, אותם תיארו כ"משהו שהוא לא בדיוק פיצוץ". מפקד המשטרה ריי קלי אמר כי הוא משוכנע שנמנע פיגוע גדול, שעלול היה להסתיים באסון. "אני חושב שהכוונה היתה לגרום לכדור אש גדול", הוא אמר.

 

כיכר טיימס ידועה כמוקד לפעולות טרור כושלות והתרעות מלחיצות שלרוב מסתיימות בחסימת רחובות ופקקים בלבד. לפני כחודש נפצעו ארבעה בני אדם באורח קל מיריות במרכז מנהטן, בהתפרעויות אלימות סמוך לכיכר ובכניסה לבית הכלבו "מייסי'ס". גם אז נסגרו לתנועה הרחובות הסמוכים.

 

בחודש דצמבר האחרון פתח חמוש באש במקום, עד שנורה למוות. למרבה המזל, לא נהרג מלבדו איש. כמה ימים לפני חגיגות הסילבסטר המסורתיות פונתה הכיכר ונחסמה לתנועה, לאחר שכלי רכב שחנה ברחוב עורר את חשדם של כוחות הביטחון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סקרנים בזירת האירוע
צילום: רויטרס
מומלצים