שתף קטע נבחר

הדרוזים ממשיכים במהומות: אבנים על שוטרים

שלושה שוטרים נפצעו בעימותים שפרצו על רקע הנחת צינור גז, וקטע הכביש בין צומת העמקים לצומת התשבי חסום חלקית זה שעות ארוכות. אחד המפגינים: "מוכנים למות בעד הקרקע שלנו"

לאחר כמה שעות של שקט מתוח התחדשו בצהריים (יום ג') העימותים בכביש 70 בין המפגינים הדרוזים לבין שוטרי יס"מ, שמנסים למנוע את חסימת הכביש. המפגינים במקום מיידים אבנים על השוטרים. שלושה שוטרים נפגעו, אחד מהם - קצין משטרה - מאבן בפניו. הדרוזים מוחים על הנחת צינור גז טבעי בשטחים השייכים להם, לפני סיום המשא-ומתן על הפיצויים.

 

זה שעות ארוכות, מאז הבוקר, חוסמים המפגינים הדרוזים את כביש מצומת העמקים לצומת התשבי באופן חלקי. לאחר זמן מה שהכביש היה חסום לחלוטין, הצליחו השוטרים לפתוח אותו לתנועה באופן חלקי, והם שומרים על נתיב אחד פתוח. באזור נוצר עומס תנועה. שני מפגינים נעצרו.

 

העימותים בכביש 70 העלו על פני השטח עימותים פנימיים בתוך העדה, בין שיח'ים מתונים - בהנהגתו של המנהיג הרוחני השייח' מוואפק טריף - לבין שייח'ים קיצוניים יותר, בראשם השייח' עימאד שהוא אחד מבעלי הקרקעות שסביבן מתנהל המאבק.


שוטרים מפנים מפגין מהכביש (צילום: אבישג שאר-ישוב)

 

השייח' עלי מועדי מירקא, שהוא אחד מאנשיו של השייח' עימאד, אמר ל-ynet "אנחנו לא נגד היהודים ולא נגד המדינה. אנחנו חלק מהמדינה. אנחנו הקמנו אותה, אבל לא נזוז מפה עד שלא יהיה הסכם של דונם כנגד דונם. נשאר פה כמה זמן שצריך. יום, יומיים, חמישה ימים - אבל זאת האדמה שלנו. לא נשארו לנו יותר אדמות. מאז קום המדינה הופקעו 84 אחוז מקרקעות הדרוזים".

 

זאהר ראפת זאהר, נדרש לסיפור המקראי של איזבל ונבות היזרעאלי: "היא, שהיתה עובדת אלילים, היתה מוכנה לתת יותר משווי הקרקע עבור הכרם של נבות, ופה הממשלה לא מוכנה לתת את מה שמגיע לנו. איזבל בסוף שחטה עם נבאי הבעל את נבות. גם אנחנו מוכנים למות בעד הקרקע שלנו".


קצין משטרה שנפגע קל בעימותים (צילום: חגי אהרון)

 

מפקד המחוז הצפוני במשטרה, ניצב שמעון קורן, המפקד על הכוחות בשטח הדגיש כי האירוע התחיל בתהלוכה חוקית, אבל המפגינים הפרו את כל ההסכמות והתעמתו עם השוטרים. לדבריו, "המשטרה איננה צד בעניין. למשטרה יש מטרה אחת לאבטח את העבודות המנהלות על פי החוק. מדובר בהחלטה שהיא שלטונית וחוקית ואנו נעשה את עבודת המשטרה".

 

"הצעת הממשלה מרחיקת לכת"

בלשכת ראש הממשלה התייחסו למהומות ואמרו והתייחסו בעיקר לנושא הפיצוי לבעלי הקרקעות: "הצעת הפיצוי שגובשה והוצעה לבעלי הקרקעות הדרוזים, שתוואי הצינור עובר באדמותיהם, הינה מרחיקת לכת. משרד ראש הממשלה אף פעל בגמישות מרבית כאשר נענה לבקשת בעלי הקרקעות ועשה תיקון בהחלטת הממשלה. לצערנו, בימים האחרונים חזרו בהם חלק מבעלי הקרקעות והקצינו את עמדותיהם בנוגע לפיצוי אותו הם מבקשים".

 

עוד נמסר: "מודל הפיצוי שאומץ בממשלה, לאחר מפגשים רבים עם נציגי בעלי הקרקעות והנהגת העדה הדרוזית, הוא זה הקבוע בחוק כביש חוצה ישראל. סוכם שבקרקעות שבהן יעברו במשולב כביש 6, מסילת הרכבת וצינור הגז - יינתנו קרקעות חליפיות. קרקע חליפית באזור מפער הקישון, תינתן על בסיס מפתח של דונם תמורת דונם. קרקע חליפית באזור דליית אל כרמל ועוספייה, תינתן לפי מפתח שישמור על עקרון השווי הכלכלי. בקרקעות שבהן יוטמן צינור הגז בלבד - יינתן פיצוי כספי. לממשלה יש אחריות לאומית על הקמת תשתיות חיוניות ברחבי הארץ, ובכלל זה צינור הגז הטבעי למפרץ חיפה, והיא אחראית כמובן על בריאותם ושיפור איכות חייהם של אזרחי ישראל". 


שוטרים מטפלים בפצוע, שנפגע בעימותים (צילום: חגי אהרון)

 

כמעט שנתיים אחרי שהופסקו בשל מחלוקת בנושא הבעלות על קרקע, חודשו לפני כשלושה חודשים העבודות להנחת צינור הגז הטבעי בצפון.

 הממשלה החליטה על כך, וקבעה גם את גובה הפיצוי - אך המגעים בין התושבים למנהל מקרקעי ישראל טרם הניבו הסכם. היום אמורות להתחיל העבודות להנחת הצינור בשטח המריבה.

 

צינור הגז המדובר, שאמור לספק גז טבעי לתחנת הכוח בחיפה ולמפעלים רבים באזור, יעבור בין חוף דור למפרץ חיפה. עד כה הונחו הצינורות בין חוף דור ליקנעם, ובין צומת העמקים למפרץ חיפה. העבודות על 11.5 הקילומטרים שנותרו צפויות להסתיים בתוך כמה חודשים.

 

Read this article in English

 

בהכנת הידיעה השתתף רוני סופר
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מעצר של אחד המפגינים
צילום: אבישג שאר-ישוב
מפגינים על הכביש
צילום: שי וקנין
מומלצים