שתף קטע נבחר

אושר: חבילת הצלה לאירו בהיקף של טריליון דולר

מדינות האיחוד הסכימו על תוכנית סיוע לשוק האירופי: "זו ההוכחה שנעשה כל שיידרש כדי להגן על האירו". שר האוצר השבדי: "יש התנהגות של להקת זאבים בשווקים, שיקרעו את המדינות החלשות לגזרים". בורסות אסיה מגיבות בעליות שערים. האירו מזנק ב-1.32% ונסחר תמורת 4.893 שקלים

גלגל הצלה לאירו: שרי האוצר של מדינות האיחוד האירופי, שהתכנסו במהלך הלילה לפגישה דחופה בבריסל שבבלגיה, הגיעו להסכמה על חבילת הצלה לגוש האירו בהיקף של טריליון דולר. סכום זה מורכב מ-440 מיליארד אירו, שהבטיחו 16 מדינות הגוש, הנציבות האירופית תתרום עוד 60 מיליארד אירו וקרן המטבע הבינלאומית תוסיף 250 מיליארד אירו.

 

 

הבורסות באסיה רושמות הבוקר עליות שערים בעקבות חבילת הסיוע: מדד האנג סנג מתחזק ב-1.3%, ניקיי עולה ב-1.2%. מדד S&P/ASX באוסטרליה מתחזק ב-1.9%. מדד MSCI אסיה פסיפיק מתחזק ב-1.2% - העלייה הראשונה אחרי שישה ימים של ירידות חדות. החוזים העתידיים על מדד S&P 500 מזנקים ב-2.6%. האירו מזנק ב-1.4% לרמה של 1.2938 דולר. בשוק המט"ח המקומי מזנק האירו ב-1.32% ונסחר תמורת 4.893 שקלים.

 

חבילת ההצלה לגוש האירו היא השנייה בגודלה אחרי זו שגובשה לפני שנתיים בעקבות המשבר הכלכלי הגלובלי. ראש הנציבות האירופית לענייני כלכלה, אולי רן, אמר בתום ישיבה שנמשכת 11 שעות, כי "המאמצים הפיסקליים של המדינות החברות באיחוד האירופי, הסיוע הכלכלי של (הנציבות) האירופית ושל המדינות החברות, כמו גם הצעדים שנקט היום הבנק האירופי המרכזי, מוכיחים שנעשה כל שיידרש כדי להגן על האירו".

 

בעקבות ההסכם, הודיע הבנק האירופי המרכזי כי ירכוש אגרות חוב ממשלתיות ופרטיות מגוש האירו, לנוכח המשבר ביוון ולמרות התנגדות קודמת. בהצהרה שפרסם הבנק נאמר כי טרם נקבע היקף הרכישות, אך הן ייעשו בצורה שלא תשפיע על מעמד המדיניות המוניטרית.

 

שר האוצר השבדי, אנדרס בורג, אמר: "אנחנו רואים כעת התנהגות של עדר בשווקים שהיא למעשה התנהגות של להקת זאבים". הוא הזהיר שאם דבר לא ייעשה בנדון, "הם יקרעו את המדינות החלשות לגזרים, לכן חשוב מאוד שנשיג התקדמות עכשיו".

  

אמש, בהודעה קצרה מלשכת נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, הודיעו גרמניה וצרפת כי הסכימו על שורת צעדים לחילוץ הכלכלה האירופית מהמשבר. הנשיא הצרפתי שוחח היום עם נשיא ארה"ב ברק אובמה, שאף התקשר מצידו לקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ודן איתה בנושא המשבר האירופה.

 

אתמול אף הודיעה קרן המטבע הבינלאומית כי אישרה את חלקה בסיוע בסך 140 מיליארד אירו שיוענק ליוון. הקרן תעניק כ-40 מיליארד אירו, כתוספת ל-100 המיליארד שמקציב האיחוד האירופי. על פי הודעה שפרסמה הקרן, הסיוע יועבר למדינה במהלך שלוש שנים.

 

כישלונה של אירופה להשתלט על המשבר הכלכלי ביוון הובילה לירידה של 4.3% בערך מטבע האירו בשבוע שעבר, הירידה השבועית החדה ביותר מאז קריסת ליהמן ברדרס.

 

בעקבות ירידתו של מטבע האירו בשבוע שעבר לשפל שיא, הסכימו מנהיגי 16 המדינות החברות בגוש האירו בסוף השבוע על יצירת מנגנון תמיכה, והורו לשרים להקים אותו עוד לפני פתיחת הבורסות באסיה. "אנחנו הולכים להגן על האירו", הודיעה שרת האוצר הספרדייה, אלנה סלגאדו, לעיתונאים בבריסל. "אנחנו חשים שיש לנו מחויבות ליציבות חזקה יותר למטבע שלנו. נעשה כל מה שנחוץ". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הפגנות באתונה בעקבות המשבר הכלכלי
צילום: רויטרס
הפגנות באתונה בעקבות המשבר הכלכלי
צילום: AFP
מומלצים