שתף קטע נבחר
צילום: חיים צח

המבקר: "רשות המסים זקוקה לניעור"

אוזלת ידן של רשויות המס, שכלל לא מנסות לאתר עסקים שאינם משלמים מס כחוק, מובילה את המבקר למסקנה: רשות המסים זקוקה לשינוי דרמטי בדרכי עבודתה. לשמחת הרשות, האשמה נופלת גם על הכנסת. הרשות בתגובה: איתרנו מאות עבריינים

במאה שעברה הצליחה הרשות האמריקנית להפיל את ראש המאפיה אל קפונה, לאחר שגייסה גם את רשות המסים למאבק בפשיעה החמורה. ומה עשתה הרשות שלנו? אפילו לא דנה בשאלה כיצד ליישם את החלטות הממשלה ביחס למלחמה בפשע. לכל ידוע כי בארץ פועלים לא מעט עסקים לא חוקיים שאינם משלמים מס - אך ביקורי שטח לאיתור עסקים אלה כלל לא נכללו בתוכניות העבודה של הרשות בשנתיים האחרונות.

 

 

המבקר מצא כי הרשות לא אספה מידע שיכלול את בעלי העסקים ברשת הנישומים. אם כבר בוצעו חקירות, רובן התייחסו רק למס הכנסה או למע"מ. הרשות אפילו לא קבעה הנחיות לסוגיה אילו הוצאות מותרות בניכוי בעריכת שומה לעסק לא חוקי. ובאמת: איך עורכים שומה לעסק לא ידוע?

 

הביקורת מצאה שורת ליקויים בסיסיים בעבודת רשות המסים ובטיפולה במיסוי ההכנסות הבלתי חוקיות: מידע חסר במחשב; היעדר סיווג מודיעיני מתאים לעובדים בחקירות; היעדר סיווג ענפי ממוחשב לפעילות הכלכלית הבלתי חוקית; היעדר גמישות בטיפול במידע המודיעיני; וחוסר תיאום בין אגפי הרשות בהוצאת השומות.

 

לא רק הרשות אשמה. את העלמת המס שכחה הכנסת לכלול בין העבירות החמורות ביותר בחוק לאיסור הלבנת הון. לכן, גם אם נאסף מידע המצביע על העלמת מס בחקירות, מקרי הלבנת הון בידי המשטרה או ברשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור – הן לא מעבירות אותו לרשות המסים, וכך נשלל ממנה מידע רב ערך.

 

משרד המשפטים אמנם מפיץ בימים אלה הצעה לתיקון החוק, אך מבקר המדינה שעיין בה לא מצא בה כל פתרון למחדל. בחלל הזה, מה חסר לרשות? לפחות קצת גמישות ויצירתיות. היא יכולה להתלבש על עבריינים שהורשעו במשפט בעבירה פלילית ולהתחשבן אתם אם הפיקו הכנסה מביצוע העבירה ויידרשו לשלם את המס המגיע. יכולה אבל לא עושה.

 

פקודת מס הכנסה קובעת במפורש כי הכנסה שהופקה ממקור בלתי חוקי אינה פטורה ממס. לדעת המבקר, חלק גדול מהתקיפה של הרשות נגד העבריינים אמור להתבצע נגד העסקים שדרכם הם מלבינים את כספי הפשע. בפועל, נראה כי הזיקה העבריינית של עסקים לא מהווה בעיני הרשות אמת מידה או סימן מחשיד שגורם לה להכלילם בתוכנית העבודה.

 

אם כבר נמצאו כמה עשרות אנשים ותאגידים שנישומו בגין הכנסות בלתי חוקיות, לאחר שנמצאו נגדם ממצאים פליליים, הרשות גבתה מהם בפועל רק חלק מזערי מסכומי השומות שהוצאו להם. הביקורת חשפה ליקויים גם בתהליך הוצאת השומה ועיקול נכסי עבריין בשלב החקירה, כדי למנוע את הברחת הנכסים.

 

המבקר מצא כי הרשות לא עשתה כל שימוש בסעיף שבפקודה דרכו ניתן לחייב נישום לתת הסבר מניח את הדעת כשרמת החיים שלו עולה על הכנסותיו המדווחות. המבקר בדק 82 אנשים שנגדם מנהלת המשטרה חקירה פלילית, וגילתה כי לא נדרשו מהם הצהרות הון עוקבות. בתיקים התגלה שיעור גבוה של תאגידים שלא היו רשומים במס הכנסה ובמע"מ.

 

עוד חשפה הביקורת כי הרשות לא גיבשה נהלים לחילופי מידע, לתיאום ולשיתוף פעולה עם בנק ישראל, רשות ניירות ערך, יחידת הפיקוח על חלפני המטבע באוצר, רשם העמותות והרשות להגבלים עסקיים. רוב הליקויים שחשף המבקר בדו"ח השנתי הקודם בשיתוף הפעולה בין הרשות למשטרה, טרם תוקנו.

 

ענף החלפנים, למשל, אמנם מוגדר ברשות המסים כ"קבוצת סיכון בתחום הלבנת כספי פשיעה", אבל גם היכולת לטפל בענף לוקה בחסר. הרשות יודעת על 1,335 חלפנים מורשים - לעומת כ-1,500 הידועים ליחידת הפיקוח של הממונה על שוק ההון. מבין אלה בולט השיעור הגבוה של החלפנים שאין להם תיק במס הכנסה. ובמספרים: לא פחות מ-358 חלפנים המהווים 27%. 

 

המבקר מסכם: "פוטנציאל המיסוי מקיף כמה אלפי אנשים שהכנסתם נובעת מפעילות בלתי חוקית. הרשות זקוקה לניעור, לתוכניות עבודה בכלים משוכללים: איסוף ועיבוד מידע על הכנסות מורשעים בעבירות פליליות; דרישות להצהרות הון ודו"חות הכנסה מעבריינים בחקירה אגב איתור פעילותם העסקית; כל זה בהיערכות מקיפה ואפקטיבית".

 

תגובת הרשות: אנחנו נלחמים בפשיעה

מרשות המסים נמסר בתגובה כי היא דווקא פועלת במרץ בשנתיים האחרונות, יחד עם משטרת ישראל ליצירת מערכת העברת מידע מוסדרת בכל הנוגע לבעלי הכנסות בלתי חוקיות. כך לדוגמא, נעשה לא מכבר מיפוי של ארגוני פשיעה שעסקו בהימורים בלתי חוקיים. חקירה אינטנסיבית הובילה למעצרים, להחרמת רכוש בעשרות מיליוני שקלים ולהגשת כתבי אישום נגד המעורבים.

 

יתר על כן – במבצע רחב ומשותף עם המשטרה שנערך בראשית השנה (מספר חודשים לאחר שהמבקר סיים את בדיקותיו), אותרו מאות אנשים ששמם נקשר עם פעילות עבריינית חמורה, וכאלה המזוהים עם ארגוני פשיעה, והם נדרשו להגיש הצהרות הון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רשות המסים. הליקויים מהדו"ח הקודם טרם תוקנו
מומלצים