שתף קטע נבחר

צריך לעשות סעודה בתום שנת אבל על אב?

שאלה:

 

אני אבל על אבי ז"ל, וברצוני לדעת מה יש לעשות בסיום אחד עשר חודשים של האבלות; האם צריך לעשות סעודה, ובכלל מה עניין תאריך זה? (רחמים)

 

תשובה:

 

רחמים שלום,

 

אבלות על אב ואם נמשכת שנים עשר חודשים (רמב"ם אבל ו ז). בתקופה זו נוהגים לומר קדיש על ההורים, ומקורו של מנהג זה במעשה של ר' עקיבא המובא במדרשים, שיש לנפטר תועלת גדולה באמירה זו של הבן ( ע' רמ"א יו"ד שעו ד).

 

הרמ"א עצמו, בהמשך לדברים הנ"ל, כותב כי "נהגו שאין אומרים קדיש ותפִלה רק י"א חֳדשים, כדי שלא יעשו אביהם ואמם רשעים, כי משפט רשע י"ב חֹדש." לפי זה, נדחה הדין של אמירת הקדיש בכל שנת האבל ומתקצר לי"א חודשים בלבד.

 

האחרונים מעירים על סתירה זו בדברי הרמ"א; מצד אחד הוא כותב שיש לומר קדיש שנה שלמה, ומצד שני, י"א חודשים בלבד, ונאמרו מספר תירוצים ליישבה:

 

יש מסבירים (מנחת יצחק חלק ט' סימן מב) כי הרמ"א משמיע בתחילת דבריו עיקר הדין, שצריך לומר קדיש י"ב חודש, ורק בגלל החשש להחשיב ההורים כרשעים מקצרים את הזמן. ויש לדבר זה השלכה: במקרה שבו ידוע שההורים היו רשעים, אזי מצווה לומר כל השנה קדיש. וכן נזכר בשם המקובלים, לומר קדיש י"ב חודש פחות שבוע (החיד"א בשם האר"י ז"ל וכ"כ בשו"ת רב פעלים ג-יו"ד סימן לב).

 

לפי זה משמע שבסיום י"א החודשים של האבלות אין משמעות מיוחדת, אלא רק הפסקת אמירת קדיש. ולכן גם אין מקום לציין זאת בצורה מיוחדת, שהרי יש מנהגים שונים בעניין.

 

ואולם יש מהמקובלים המזכירים בדבר משמעות מיוחדת, וכך כותב אחד מהם בתשובה (שו"ת רב פעלים ג-יו"ד סימן לב: "המנהג פה עירנו להפסיק שלא לומר קדיש רק בשבוע ראשון של י"ב חודש וסוף י"א חודש קורין אותו שנת החסירה ומחלקים בו מאכל ומעות למנוחת הנפטר כאלו היום נגמר תיקונו ומשפטו ואינו לרשעים שנידונין י"ב חודש שלמים". כלומר, יש הנוהגים לערוך סעודה לציין שאין על הנפטר דין של גיהנום.

 

מעיון נוסף בדבריו נראה שהכותב אינו מסכים כל כך למנהג זה, ולדעתו יש לומר קדיש גם בחודש הי"ב (אך לא לומר אותו בשבוע האחרון של החודש הי"א), כי לנשמה יש עלייה גם בחודש האחרון.

 

על כל פנים, מנהג זה אינו ברור כל כך ואינו מובא בספרי הפוסקים אלא רק למנהג אנשי בגדד.

 

מכל זה נראה שלעשות סעודה ביום סיום י"א חודשים, אין מקור ברור, ובקהילות שלא נהגו כך, אין בזה עניין.

 

סיכום: נוהגים להפסיק לומר קדיש על ההורים בסוף י"א חודשי אבלות, כדי שלא יחשיבום כרשעים הנידונים י"ב חודש בגיהנום. אין צורך לציין זאת בסעודה וכדומה, אך יש קהילות שנהגו כן (בקהילת בגדד). כל טוב ובשורות טובות (משיב: הרב שמואל שפירא, בה של כוכב יאיר)

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים