שתף קטע נבחר

נָד-נֵד: לאן הולכת הבורסה? לכל כיוון

המשקיעים נעים בין פאניקה לאופוריה בשל המתרחש בעולם ובעיקר באירופה. מצד אחד גובשה חבילת חילוץ ליוון, מצד שני יש חשש מחובות. כולם נאחזים בכל רסיס מידע בשביל להבין לאן הולך השוק. מנהל מח' השקעות בכלל פיננסים, מסביר

נראה שבורסות העולם גילו שבניגוד למה שחשבו - המשבר עדיין כאן. הבורסה פתחה את היום (ב') בירידות בעקבות צניחה באסיה, עברה לעליות בעקבות אירופה, ואח"כ שוב לירידות כשאירופה  עברה למגמה מעורבת. זאת, לאחר סוף שבוע של ירידות בבורסות העולם וצניחה בבורסה באחד העם אתמול. פנינו למנהל מחלקת השקעות תאגידים בכלל פיננסים, אורי סטנק, כדי שיסביר את התנודתיות.

 

מה קורה כאן?

  

"הייתה פאניקה בשווקים, כשהודיעו על חבילת החילוץ ליוון עברנו לסוג של אופוריה, ואחרי יום מחשבה צנחנו בחזרה יחד עם אירופה - כשהבנו את השלכות התוכנית. הכניסה לחובות עצומים על מנת למנוע את הקריסה כרגע היא צורך מיידי - אבל גם לה יש עלויות.

  

"אפשר לראות את זה בהיחלשות האירו כרגע וביחס חוב-תוצר שהולך לגדול במדינות גוש האירו, כפי שאגב אירע בארה"ב. התנהלות השווקים משחזרת כמעט במדויק את התנודות שאירעו בבורסות העולם עקב חבילת החילוץ בארה"ב".

  

אז איפה אנחנו עומדים כעת - נראה שהיום הבורסה מחפשת כיוון ולא מוצאת.

  

הבורסה בת"א צנחה כבר אמש בעקבות בורסות העולם בסופ"ש, אז כרגע היא מחפשת כיוון. בדיוק כמו שאר הבורסות בעולם, זה השלב בו המשקיעים יעצימו כל רסיס מידע והשוק ייזרק למעלה או למטה בהתאם לחדשות. בתקופה הקרובה זה הולך להיות כך, עד שיגיעו נתונים משמעותיים יותר.

  

"אבל צריך להבין שלא כל ירידה היא מוצדקת. יש הרבה חברות אצלנו שנפגעו בשל הצניחה במדדים והאווירה בשוק - על אף שאין להן חשיפה לאירו. אז הגיוני שבגזרה של אותן חברות יהיה תיקון מסוים. כמו כן, פרסום דו"חות הרבעון הראשון צפויים להשרות אווירה חיובית יותר בבורסה באחד העם, כיוון שככל הנראה רוב החברות יעמדו בציפיות האנליסטים וחלקן אף מעבר לכך".

  

אבל מדובר בדו"חות על מה שהיה - כשחשבנו שהמשבר מאחורינו. מתברר שהוא עוד כאן.

  

"נכון, גם חברות שפרסמו דו"חות טובים לגבי הרבעון הראשון ייפגעו כתוצאה ממתרחש באירופה כעת. אבל זה בדיוק הזמן ל"סטוק-פיקינג" (קניית מניות במחירי הזדמנות. ג.ק). צריך לבחור חברות שנפגעו מהאווירה הכוללת אך אינן חשופות באופן ישיר למשבר. אני מעריך שתוך חצי שנה נשוב למגמת התאוששות מובחנת ומי שהחזיק בחברות הנכונות ירוויח מכך". 

 

אירופה היא יעד הייצוא המרכזי שלנו - צניחת ערך האירו בשל חבילת החילוץ העצומה ליוון - תפגע ביצואנים. זאת, כשגם בארה"ב היעד השני בגודלו ליצוא – המשבר עוד לא הסתיים אבל חבילת החילוץ מתפוגגת. האם באמת נוכל להיות אי מבודד ומשגשג?

  

"לגבי ארה"ב זה יותר מכך. המשבר הפיננסי שם עדיין קיים, ובוודאי המשבר הריאלי. רמות האבטלה, הן בארה"ב והן באירופה הן גבוהות. כמובן שישראל לא תוכל להתנתק מההשפעות אבל מהירות התגובה של הממשלות בכל הנוגע לסיוע לשווקים תיתן פרי. 

 

"אני מדבר על תקופה בינונית של כחצי שנה. אם תהיינה בשורות רעות נוספות, סכנה לחדלות פירעון של מדינות נוספות בגוש האירו וכך הלאה - תקופה זו תתארך. אבל אני אופטימי".

   

אופטימי מספיק בשביל להמליץ למי שאינו בקיא ב-100% להיכנס לשוק? ואם כן, איפה?

 

"השקעה היא לאורך זמן, תוך בחינת החברות ותמהיל התיק וכל אחד צריך לבחון את האופן בו הוא רוצה להשקיע, ולא בגלל מאורע נקודתי כזה או אחר. בתקופה זו, כבכל תקופה, אני ממליץ לכל אחד לנהוג על פי טעמיו ועל פי צרכיו.

 

"לכן מי שמתאים לו חשיפה למניות ברמה של, נניח, 30% לא צריך להגדיל או להקטין אלא להמשיך לנהוג לפי צרכיו. חשוב לזכור כי מי שיצא במשבר הקודם לאחר שספג ירידות בתיק ההשקעות שלו ועבר למסלול ללא מניות לא הצליח להחזיר את ההפסד".

 

לפני שבועות בודדים, גם אצלנו וגם בעולם, הגיעו המדדים לרמות שיא של לפני המשבר, בו התברר שמחיר המניות מנופחים. האם רמות המדדים כרגע באמת משקפים את המחירים הריאלים?

 

"התיאור הוא נכון, אך יחד עם זאת זו אינה בועה והמחירים אינם מנופחים. בבואנו לבחון את המניות מדובר במכפילי רווח (זמן החזר ההשקעה על רכישדת המנייה) ממוצעים וסבירים הן בארה"ב והן בישראל. יש לא מעט חברות ממדד ת"א 75 ומטה בעלות פוטנציאל השקעה. חברה בצמיחה יכולה להמשיך לעלות גם אם הגיעה לרמת מחירים קרובה לשיא. כפי שציינתי, כמו במשברים קודמים, המצב הנוכחי בשווקים יוליד הזדמנויות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ברוקרים בבורסה
צילום: טל שחר
מומלצים