שתף קטע נבחר

בג"ץ נגד ישי: מנע יציאת הסופר חליחל בלי צידוק

כחודש לאחר שהתיר לסופר עלא חליחל לצאת לקבל פרס בלבנון, פרסמו שופטי בג"ץ את הנימוקים להחלטתם. "במקרה זה לא הובא כל חומר ביטחוני שלילי הנוגע לחליחל עצמו, ולכן בנסיבות אלה שר הפנים היה צריך לבחון את השיקולים - ולא להסתפק בקביעה העקרונית"

האם שר הפנים הגביל את תנועתו של סופר ערבי סתם כך? שופטי בג"ץ הסבירו היום (א') מדוע התירו בחודש שעבר לסופר הישראלי עלא חליחל לצאת לקבל פרס בלבנון, ובדרך מתחו ביקורת חריפה על שר הפנים, אלי ישי.

 

השר ישי הסביר בחודש שעבר, כי התנגד לבקשתו של הסופר לצאת לפסטיבל הספרות בלבנון, על פי חוות דעת ביטחונית. אך שופטי בג"ץ אסתר חיות, חנן מלצר ויצחק עמית כי לא נמצאה כל מניעה ביטחונית ספציפית הנוגעת לחליחל וליציאתו המבוקשת ללבנון, בניגוד למקרים אחרים בהם התנגדה המדינה ליציאת אזרחיה למדינות אויב מטעמי ביטחון פרטניים.

 

השופטים קבעו, כי במקרה זה התנגדות המדינה נבעה מטעמים כלליים ולא הובא כל חומר ביטחוני שלילי הנוגע לחליחל עצמו, ולכן בנסיבות אלה שר הפנים היה צריך לבחון את השיקולים - ולא להסתפק בקביעה העקרונית שאין להתיר את היציאה מטעמים של ביטחון המדינה.

 

עוד כתבו השופטים בהחלטתם, כי חליחל ביקש לצאת ללבנון כדי להשתתף בפסטיבל ספרותי, על מנת לקבל פרס שזכה בו. לדבריהם, ניתן להסתכל על מקרה זה כעל מקרה יוצא דופן ובהחלט חריג ויחיד במינו, שבו זוכה אזרח ישראלי לכבוד וליוקרה ממדינה ערבית מטעם ארגונים בין לאומיים מכובדים.

 

פסטיבלים - חלק מחייו המקצועיים של סופר

השופטים הוסיפו, כי אין להתעלם מכך שהשתתפות בפסטיבלים ובמפגשים ספרותיים הינה חלק מחייו המקצועיים של סופר המבקש להרחיב אופקיו ולהתרועע עם סופרים ואנשי רוח נוספים.

 

השופטת אסתר חיות כתבה, כי לאחר חודש השופטים יכולים לראות את

ההתפתחויות שאירעו לאחר מתן ההחלטה, שבסופו של דבר מנעו את הגעתו של הסופר ללבנון: "משכך נוכל לחתום את פסק הדין באפילוג שיאה לו הכותרת 'הנסיעה שלא היתה', משום שנמנעה מהסופר השתתפות בכנס, ככל הנראה משום שהמדינה המארחת לבנון הערימה קשיים על כניסתו אליה כאזרח ישראלי, הנושא דרכון ישראלי ובכך נמנעה השתתפותו - אין זאת אלא שהמשפט המנהלי הלבנוני אינו מכיר במקרים מיוחדים המצדיקים מתן היתר כניסה לסופר ערבי-ישראלי כמקרה שלפנינו".

 

Read this article in English

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עלא חליחל. נשאר בסופו של דבר בארץ
צילום: אוהד צויגנברג
מומלצים