שתף קטע נבחר

ב-11:00 שיא התרגיל: אזעקה תישמע בכל הארץ

הבוקר תישמע אזעקה עולה ויורדת במשך דקה וחצי, במהלכה יתבקשו האזרחים להגיע למקום ממוגן ולשהות בו עשר דקות. במקביל, יתורגלו עשרות תרחישים. במערכת הביטחון בודקים איך להבדיל בין התרעה על נפילת טיל קונבנציונאלי לכימי

לצד ההצלחה בתרגיל העורף, ב"נקודת מפנה 4" נחשפים גם לא מעט סימני שאלה מדאיגים. היום (יום ד') צפוי להגיע התרגיל לשיאו עם הישמע אזעקה בכל הארץ בשעה 11:00 ובמקביל יתורגלו תרחישי חירום במוקדים רבים. תלמידים מ-600 בתי ספר לא ישתתפו בתרגיל, מכיוון שבאותה עת בדיוק ייערכו בחינות המיצ"ב.

 

בימים האחרונים התברר כי טרם גובשה התפיסה באשר להתרעה במקרה של מטח טילים בלתי קונבנציונאליים, ונבחנים פתרונות כיצד להתריע בפני האוכלוסייה על נפילת טיל כימי, כיוון שדרך ההתגוננות מפניו שונה מטיל בעל ראש נפץ רגיל. "מדובר בנושא מורכב שאנו בודקים אותו, בתקווה שנוכל גם לתרגל אותו בתרגיל הבא", הודה גורם ביטחוני בשיחה עם ynet.

 

בשעה 11:00 בבוקר תישמע בכל רחבי הארץ אזעקה עולה ויורדת במשך דקה וחצי, במהלכה יתבקשו האזרחים להגיע למקום ממוגן ולשהות בו עשר דקות. במקביל, יתורגלו משעות הבוקר עשרות תרחישי חירום בבסיסים צבאיים ובמתקנים אזרחיים, בהם נפילת רקטות וטילים מסוגים שונים, וטיפול גורמי השטח בבעיות שיווצרו. בין היתר יתורגלו אירועי חירום בבסיס הקריה בתל-אביב, בנמל אשדוד, במפעל בפתח-תקווה ובבית החולים רמב"ם בחיפה.


עשרות תרחישי חירום יתורגלו משעות הבוקר (צילום: באדיבות דובר צה"ל)

 

ברשות החירום הלאומית (רח"ל) ובפיקוד העורף רואים באירועים אלו חלק מרכזי בתרגיל, ועל מנת לעבות את התרגול, ייפתחו גם שמונה מרכזים לחלוקת ערכות אב"כ, על מנת לתרגל את החלוקה בחירום. בשיחה עם עיתונאים, הגדיר אלוף-משנה חיליק סופר, ראש מחלקת אוכלוסיה בפיקוד העורף, את המצב כ"קפיצת מדרגה", כשהתייחס לאופי התרגיל ולשיתוף הפעולה עם הגופים השונים והרשויות המקומיות.

 

הוא הביע פחות התלהבות, כשהתייחס לרמת המוכנות לאיום הכימי, בשל מחסור במסכות אב"כ. אולם ממה שאירע עד כה בתרגיל, עולה תמונה מורכבת ומדאיגה יותר בכל הקשור להתרעה בעת נפילת טילים כימיים. בפיקוד העורף מתוכונים להפעיל במצב שכזה שתי סוגי אזעקות, אולם טרם התקבלה החלטה מה יהיה אופי האזעקה, איך ומתי תושמע. "בתרגיל הנוכחי התמודדנו לראשונה עם תרגול של נפילת טילים לא-קונבנציונאליים ללא יכולת יירוט", סיפרו גורמים המעורבים בנושא.

 

"ככלל, יש יכולת לדעת או לפחות להעריך לאיזה סוג טיל נורה ואף להפעיל את האזעקה באזור מוגדר", אמרו הגורמים. הגורמים ציינו כי כאשר נורה טיל בעל ראש נפץ קונבנציונאלי, המחסה הטוב ביותר הוא במקלט או בממ"ד, אך ההתמודדות עם טיל

 כימי שונה. "למי שיש ממ"ד, הבעיה פחות מהותית ובכל מקרה הוא נמצא בהגנה טובה, העניין בעייתי יותר למי שאין ממ"ד וצריך לקבל החלטה איפה הכי טוב לתפוס מחסה".

 

בגופי החירום בוחנים סוגים שונים של אזעקות. אחת ההצעות שעלתה היא להפעיל אזעקה עלה יורדת במקרה של טיל קונבנציונאלי וצפירה במקרה של טיל כימי, אולם טרם התקבלה החלטה איזה תפיסת הפעלה לאמץ, וכתוצאה מכך הנושא לא תורגל בפני האזרחים במסגרת "נקודת מפנה 4". הגורמים מודים כי מדובר בבעיה סבוכה שנמצאת בבחינה יסודית. "בסופו של דבר מתבקשת תפיסה שתהיה ברורה לכל אזרח מתי לשים מסכה ומתי לאו, אנו מקווים שהנושא יתורגל בקרוב", אמרו.

 

דובר צה"ל, שטען בתחילה כי התרגיל הפיזי הינו אלמנט חשוב, בוודאי כשמדובר בתלמידי בתי ספר, הבהיר בהודעה תמוהה משהו שפורסמה סמוך לחצות כי יש תיאום מלא בין פיקוד העורף לבין משרד החינוך בנוגע לבחינת המיצ"ב. על פי ההודעה, 600 בתי ספר מתוך 4,600 שייבחנו לא יקחו חלק בתרגיל, והנושא סוכם מראש. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פיקוד העורף מתרגל, השבוע
באדיבות דובר צה"ל
מומלצים