שתף קטע נבחר

"תמשכו למעלה", הוזהרו טייסי נשיא פולין

בדקה האחרונה שלפני התרסקות המטוס שגבתה את חייהם של עשרות, ביניהם נשיא פולין לך קצ'ינסקי, התעלמו הטייסים מהתראות אוטומטיות שהורו מהם "למשוך למעלה". מתעתיקי השיחות בתא הטייס עולה כי חצי שעה קודם לכן אמר הטייס: "אולי לא תהיה טרגדיה"

מה קרה במטוס של נשיא פולין  בדקות האחרונות שלפני ההתרסקות שגבתה את חייהם של 96 בני אדם? העיתון "וול סטריט ג'ורנל" פירסם אמש (יום ג') את התעתיק של השיחות שהתקיימו בתא הטייס, ממנו עולה כי הצוות תקשר באופן עקיף עם הנשיא המנוח לך קצ'ינסקי על מנת להחליט אם להנחית את המטוס בסמולנסק, רוסיה.

 

מתעתיק השיחות עולה כי רבע שעה לפני ההתרסקות, נכנס לתא מריוס קזאנה, גורם בכיר במשרד החוץ

הפולני. הצוות אמר לו כי הנחיתה בסמולנסק תהיה בלתי אפשרית עקב ראות מוגבלת והטייס הבהיר כי בתנאים הנוכחיים לא יצליח לנחות. הוא הציע שינסה לנחות, אך שאל את קזאנה מה לעשות במקרה שזה יתגלה כמסוכן מדי.

 

"אז, יש לנו בעיה", השיב קזאנה. ארבע דקות לאחר מכן הוא אמר לצוות: "עדיין אין החלטה מהנשיא מה לעשות הלאה". לאחר מכן לא הוקלטו עוד שיחות בינו לבין הצוות בתא הטייס. 

 

קצ'ינסקי, רעייתו וגורמים רשמיים נוספים היו בדרכם לסמולנסק ב-10 באפריל על מנת להשתתף בטקס לציון 70 שנה לטבח יער קאטין, שם נרצחו אלפי קצינים פולנים בידי חיילים סובייטים בהוראת יוזף סטאלין. המטוס התרסק במרחק קילומטר ממסלול הנחיתה, וכל הנוסעים ואנשי הצוות נהרגו.

 
 

זירת ההתרסקות. 96 נספו(צילום: רויטרס)

 

"זה הולך להיות סיוט"

ב-11 הדקות שלפני ההתרסקות, הטייסים היו עסוקים בהנחתת המטוס. דקה לפני ההתרסקות, מערכת ההתראה החלה לפעול, אך המטוס המשיך בנחיתה בזמן שהטייסים ככל הנראה התעלמו משתי אזהרות נוספות ומהוראות אוטומטיות שבהן נאמר להם "למשוך למעלה".

 

13 שניות לפני ההתרסקות, טייס המשנה אמר כי המטוס יפנה לאזור נחיתה אחר, אולם המטוס המשיך בנחיתה - והתרסק. הקולות האחרונים שנשמעו בתא הטייס היו צעקות וקללות בפולנית.

 

חצי שעה לפני ההתרסקות, שאירעה ב-10:41 בבוקר, צוות המטוס החל לדון בתנאי מזג האוויר הבעייתיים

בסמולנסק. "זה הולך להיות סיוט. לא נראה כלום", אמר בתא הטייס אדם שזהותו לא ברורה, אולם הטייס השיב לו: "ובכן, לא. אפשר לראות את הקרקע. אפשר לראות משהו. אולי לא תהיה טרגדיה".

 

בשעה 10:17, הטייס אמר כי המטוס יסטה לנמל תעופה אחר אם לא יצלח לנחות בסמולנסק. אולם זמן קצר לאחר מכן הוא קיבל דיווח ממטוס של צבא פולין שנחת במקום. "הצלחנו לנחות ברגע האחרון. ובכן, בכנות, אתה יכול לנסות, בטח שאתה יכול", מסר צוות המטוס הצבאי לטייס של נשיא פולין.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ההקלטות מהמטוס
צילום: AFP
קצ'ינסקי. לא החזיר תשובה
צילום: רויטרס
ארונו של קצ'ינסקי מובא לארמון הנשיאות
צילום: AFP
מומלצים