שתף קטע נבחר

לראשונה הנחיה: לא להחיות פג בשבוע ה-22‬

איגודי הרופאים קובעים: חובה לתת טיפול נמרץ רק לפגים שנולדו מהשבוע ה‭24-‬ ואילך. "ידיעות אחרונות" מדווח כי ההנחיה ניתנה בעקבות שלושה מקרים שבהם פגים שהרופאים כבר הכריזו על מותם "שבו לחיים", ובסופו של דבר נפטרו

לטפל או לא לטפל בפג שנולד בשבוע מוקדם של ההיריון? עד כה לא הייתה לרופאים בארץ תשובה ברורה לשאלה מורכבת זו. כעת המצב הולך להשתנות: איגודי הרופאים האמונים על הטיפול בהיריון, בפגים ובילדים פירסמו לאחרונה קווים מנחים לטיפול בפגים.

 

הקביעה: בעקבות שלושה מקרי מוות בשנתיים

על פי ההנחיות החדשות, פגים שנולדו בשבוע ה‭22-‬ להיריון לא יקבלו טיפול נמרץ להצלת חייהם. לפגים שנולדו בשבוע ה‭23-‬ יינתן טיפול נמרץ רק ברצון ההורים ולאחר שיוסבר להם כי יש סיכוי גבוה שילדם יסבול מפגיעות קשות. מהשבוע ה‭24-‬ ואילך טיפול נמרץ יינתן לפגים בכל מקרה.

 

סוגית הטיפול בפג שנולד בשלבים מוקדמים של ההיריון היא מורכבת ובעלת השלכות רפואיות, מוסריות, אתיות ודתיות. פגים שנולדים בשלב מוקדם מאוד של ההיריון ושורדים סובלים לרוב מפגיעות קשות, ובהן שיתוק מוחין, דימומים מוחיים, עיוורון ועוד. הרופאים חלוקים בדעותיהם אם צריך לטפל בפגים האלה.

 

שלושה מקרים בשנתיים האחרונות, שבהם פגים שהרופאים כבר הכריזו על מותם "שבו לחיים" ובסופו של דבר נפטרו, הובילו לניסוח הקווים המנחים לטיפול בפגים. ההנחיות החדשות נכתבו על ידי האיגוד הישראלי למיילדות ולגינקולוגיה והאיגוד לנאונטולוגיה (רפואת פגים‭.(‬

 

לגבי לידה בשבוע ה‭22-‬ להיריון, שנחשב למוקדם ביותר, קובעים הרופאים כי הנתונים מצביעים על סיכויי הישרדות אפסיים. לפיכך הם קובעים כי יש לנהל את הלידה על פי מצבה של האם בלבד וללא התחשבות במצב העובר. אם הוולד נולד עם תנועות נשימה וגוף, הוא יועבר לפגייה. במקרה של ולד שלא נולד במצב זה, וסימן החיים היחיד שלו הוא דופק - יתקיים המעקב בחדר לידה או במחלקת יילודים. קביעת המוות תיעשה על ידי רופא מיילד או רופא יילודים. משמעות ההנחיות האלה הן שבשלב זה של ההיריון אין למעשה מקום לטיפול אינטנסיבי בפג שנולד, גם אם ההורים מעוניינים בכך.

 

בשבוע ה-23: רק אם ההורים מבקשים

לגבי לידה שמתרחשת בטווח שבין 23 שבועות לבין 23 שבועות ושישה ימים, קובעים הרופאים שהנתונים מצביעים על שיעור שרידות מוגבל של כעשירית מהמקרים בלבד. גם בשלב זה קובעים האיגודים כי יש להמליץ לנהל את הלידה לפי מצבה של האם בלבד. יש לזמן רופא יילודים לכל לידה, ובכל מקרה של לידת חי יועבר היילוד לטיפול נמרץ, שם יוחלט אם לתת טיפול אינטנסיבי או תומך בלבד, תוך התחשבות ברצון ההורים. משמעות ההנחיות במקרה הזה היא שפג שנולד בשבוע כזה יקבל טיפול רק אם ההורים יבקשו זאת ולאחר שהבינו את כל המשמעויות הנלוות להחלטה.

 

לגבי לידה שמתרחשת בטווח שבין 24 שבועות לבין 24 שבועות ושישה ימים קובעים הרופאים כי הנתונים מצביעים על שרידות גבוהה של פגים. בהתאם לכך

הם ממליצים לרופאים לנהל את הלידה תוך התחשבות גם במצב האם וגם במצב העובר. בכל מקרה של לידת חי יועבר היילוד ליחידה לטיפול נמרץ ביילודים להמשך טיפול. לא נקבע מה יעשה במקרים שבהם ההורים מתנגדים לטיפול כזה בשל הסכנות הצפויות לפג שנולד בשלב כה מוקדם של ההיריון.

 

יצוין כי גם משרד הבריאות פירסם באחרונה טיוטת הנחיות ברוח דומה, אולם טיוטה זו נמצאת כעת בדיונים בקרב הגורמים המקצועיים שאליהם הועברה.

 

מצילים או לא: מאיזה שבוע יטפלו בפג?

  • שבוע 22: לא יקבל טיפול נמרץ להצלת חיים - בהנחה שאין סיכוי להציל אותו
  • שבוע 23: יינתן טיפול נמרץ רק לפי דרישת ההורים - ולאחר שיוסברו להם הסיכונים
  • משבוע 24: חובה לתת לפג טיפול נמרץ בכל מקרה בשל סיכויי ההישרדות הגבוהים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מגיל 24 שבועות: סיכויי הישרדות גבוהים
צילום: איי פי
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים