שתף קטע נבחר

בדקנו: מהם חטיפי האנרגיה שכדאי להתרחק מהם

דיאטנית "זמנים בריאים" של "ידיעות אחרונות" בדקה את האותיות הקטנות בחטיפי האנרגיה, וגילתה שמדובר במלכודות סוכר ושומן. אז מה ההבדל בין חטיפי האנרגיה לבין סתם ממתקים? מה סביר שתקנו, ומי ברשימת הלא מומלצים?

כולם רוצים "לחטוף" אנרגיה - או לפחות "לחטוף" חלק משוק חטיפי האנרגיה. המדפים כורעים תחת ההיצע וחטיפים חדשים יוצאים לשוק חדשות לבקרים. רק באחרונה התחדשנו עם סדרת החטיפים wellness במותג הבית 'לייף' של סופרפארם, ואפילו יצרנית החלבה הוותיקה 'אחוה' השיקה סדרת חטיפי אנרגיה משלה.

 

"שוק חטיפי האנרגיה יודע בשנתיים האחרונות תנופה אדירה, ומגלגל היום על פי הערכותינו כ‭100-‬ מיליון שקל, עם גידול דו-ספרתי בכל שנה‭,"‬ אומר קובי לוי, מנכ"ל רשת 'טבע קסטל‭.'‬ בביקורים שערכנו בסניפי 'עדן טבע מרקט‭,'‬ 'טבע קסטל' ואפילו בסופרפארם ראינו עד כמה קל לצרכן להתבלבל. נקודות המכירה משדרות בריאות, על החטיפים עצמם מודפסות הבטחות מהבטחות שונות - אלא שבפועל נמכרים זה לצד זה מוצרים גרועים מבחינה תזונתית, שאין שום קשר ביניהם לבין בריאות. "לא כל מוצר שנמכר בבית טבע נחשב לבריאותי‭,"‬ מודה דוד ימין, מנכ"ל 'טבעקום יבוא‭,'‬ שמייבאת בין השאר חטיפי אנרגיה, "אלא שבתי הטבע הם ערוץ מכירה מרכזי במכירה של מוצרים אלה‭."‬

 

עם המון סוכר  

אז מהם בדיוק 'חטיפי האנרגיה' הללו? האם יש להם הגדרה תקנית כלשהי? ולמי הם מיועדים - לספורטאים מקצוענים, למתעמלים חובבים, לתלמידים? ועוד שאלה: האם ההילה הבריאותית האופפת את החטיפים הללו אכן מוצדקת?

 

הגשנו 17 חטיפי אנרגיה לבדיקת הדיאטנית מריאנה אורבך משירותי בריאות כללית. היא קבעה כי רק אחד מהם יכול להתאים לשוחרי בריאות, ושמונה הוגדרו כלא מומלצים כלל. הבעיות שחזרו על עצמן בחטיפים היו כמויות גדולות של סוכרים ושל שומנים, וסימון בעייתי של המרכיבים - תופעה שממש לא מתאימה למוצר החוסה תחת המטרייה הבריאותית.

 

"חטיפי אנרגיה זו קטגוריה בעייתית בהחלט‭,"‬ טוענת אורבך, "גם אם נסתכל על הספורטאים, שהיו קהל היעד המקורי של החטיפים: לפני האימון הם זקוקים לחטיפים דלישומן ועתירי פחמימות מורכבות ואחריו הם זקוקים לחטיפים עתירי חלבון. רוב החטיפים שבדקתי לא ענו על דרישות אלו. חלקם היו פשוט צירוף של פחמימות, סוכר ושומן‭."‬

 

כאמור, יצרנים לא מעטים לא טורחים לפרט את כמות הסוכרים בחטיפים, ומסתפקים בסימון הפחמימות בלבד. הם אמנם עומדים בדרישות התקן, אבל למה לא לגלות לנו שבחטיף התמים יש שתיים, שלוש ויותר כפיות סוכר? "בסוג כזה של חטיפים הסוכרים יכולים בהחלט להוות כמחצית מכמות הפחמימות המוצהרת‭,"‬ טוענת מריאנה אורבך. "אני ממליצה להעדיף את החטיפים שעליהם מסומנת תכולת סוכר, וכמובן את אלו שמכילים כמה שפחות‭."‬

 

לאורבך הייתה גם בעיה עם החטיפים הקטנים, התמימים לכאורה, ששוקלים כמה עשרות גרמים בלבד. "בגלל גודלם, הצרכן המצוי לא מסתפק באחד, ואחרי השני קל יותר להמשיך לשלישי ולרביעי ולחסל כמות גדולה‭."‬

 

מבין היצרנים והיבואנים שאת תגובותיהם ביקשנו, בלטה 'שטראוס‭,'‬ שהודיעה כי במסגרת עבודת הקונצרן על שקיפות הסימון לצרכן, עובדים שם גם על סימון הסוכרים במוצריה.

 

ציון לשבח מגיע לרשת 'טבע קסטל‭,'‬ שבעקבות ממצאי בדיקת 'ידיעות אחרונות' החליטה להציב שילוט על יד מדפי חטיפי האנרגיה ברשת, אשר יפנה את תשומת לב הצרכנים לעובדה שהחטיפים מיועדים לצרכים רבים ומגוונים וכי הלקוחות מתבקשים לפנות ליועצים להכוונה.

 

איך בדקנו? 

רכשנו ברשתות הבריאות חטיפים המתהדרים בתואר 'חטיפי אנרגיה‭,'‬ הוספנו שלושה חטיפים חדשים שהושקו באחרונה והגשנו את רשימות הרכיבים, ההבטחות והטבלאות התזונתיות של כל אחד מהם לבחינתה של אורבך. הדיאטנית שלנו לא ידעה באיזה חטיף מדובר ומה שם היצרן.

 

יצוין כי הערכים התזונתיים שצוינו כאן מתייחסים לחטיף הבודד על פי הצהרות היצרן. במקרים שבהם לא ציין היצרן את הערכים התזונתיים לחטיף בודד, התייחסנו אליהם כאל ערכים ל‭100-‬ גרם מוצר.

 

סביר 

NuGo חטיף מאוזן בטעם שוקולד-בננה

יצרן: ‭'Tsudis'‬ משקל: 50 גרם קלוריות: 190 שומן: ‭2.5‬ גרם, מתוכו שומן רווי: ‭1.5‬ גרם פחמימות: 25 גרם סוכרים: 13 גרם חלבון: 17 גרם ויטמינים: יש, לא צוינה הכמות.


 

מה אומרת הדיאטנית: "יש במוצר 17 גרם חלבון - כמות יפה לחטיף שמכיל פחות מ‭200-‬ קלוריות. יחד עם זאת, חבל שהשומן הרווי מהווה למעלה ממחצית מכמות השומן. חבל גם שלא מצוינת כמות הוויטמינים. יש פה כמעט שלוש כפיות סוכר וזה הרבה. לפחות יש פירוט של כמות הסוכר. אגב, בכיתוב בעברית מופיע הרכיב 'רטוטאין‭,'‬ שאיננו מופיע באנגלית. אין חיה כזו‭." ‬

 

טעון שיפור

‭,Energy Fun‬ חטיף לילדים, פצפוצי אורז בטעם שוקולד עם קרם חלב

יצרן: 'שטראוס' משקל: 20 גרם קלוריות: 81 שומן: ‭2.6‬ גרם, מתוכו שומן רווי: ‭1.4‬ גרם פחמימות: ‭14.8‬ גרם סוכרים: לא מצוין חלבון: 1 גרם ויטמינים: יש, עם פירוט.


 

מה אומרת הדיאטנית: "מוצר מרגיז בגלל קהל היעד שלו, ילדים. בחטיף הפצפון יש כמות גדולה יחסית של פחמימות, אבל תכולת הסוכרים לא מסומנת וחבל. מתגובת החברה למדנו שיש בו כפית סוכר אחת (לחטיף זעיר‭.(‬ עוד משהו: במוצר לילדים שימו לפחות קצת חלבון, לעומת 13 גרם שומן ל‭100-‬ גרם".

 

מוצר ‭‬‭Protein 2 Go‬ חטיף על בסיס חלבונים בטעם אגוז פקאן מצופה שוקולד

יצרן: 'אינטראקטיב נוטרישן' משקל: 72 גרם קלוריות: 270 שומן: 6 גרם, מתוכו שומן רווי: לא מצוין פחמימות: 33 גרם סוכרים: לא מצוין חלבון: 22 גרם ויטמינים: לא מצוין.


 

מה אומרת הדיאטנית: "למרות שהוא מכיל שומן דקלים מוקשה שהוא שומן רווי - לא מצוינת כמות השומן הרווי מתוך סך השומן במוצר. גם כאן, אין כל אפשרות לדעת כמה סוכרים הוא מכיל. עם זאת, יש בו כמות יפה של חלבון והוא מתאים לאחרי פעילות גופנית".

 

‬וורלדווייד, ‭Pure Protein‬ בטעם שוקולד צ'יפס

יצרן: 'וורלדווייד ספורט נוטרישנל ספלמנטס' משקל: 78 גרם קלוריות: 310 שומן: 8 גרם, מתוכו שומן רווי: ‭4.5‬ גרם פחמימות: 29 גרם סוכרים: לא מצוין חלבון: 32 גרם. ויטמינים: יש, הכמויות מפורטות.


 

מה אומרת הדיאטנית: "גם החטיף הזה מתהדר ב‭0'-‬ שומן מעובד‭,'‬ בשעה שהוא מכיל שומן דקלים ושומן רווי. עם זאת, יש בו בעיקר פחמימות מורכבות, כמות החלבונים גבוהה ומינון הוויטמינים והמינרלים משמעותי, רובם מגיעים ל‭20%-‬ מהקצובה היומית".

 

‬אנרג'י, שוקולד מריר ומיקס אגוזים

יצרן: 'שטראוס' משקל: 26 גרם קלוריות: 99 שומן: 3 גרם, מתוכו שומן רווי: ‭1.5‬ גרם פחמימות: ‭15.1‬ גרם סוכרים: לא מצוין חלבון: ‭1.8‬ גרם ויטמינים: יש, הכמויות מפורטות.


 

מה אומרת הדיאטנית: "חבל שכמות הסוכר לא מפורטת ושכמות החלבון בחטיף זניחה".

 

NuGo Organic‬ בטעם שוקולד מריר-רימונים

יצרן: ‭'Tsudis'‬ משקל: 50 גרם קלוריות: 190 שומן: 5 גרם, מתוכו שומן רווי: 3 גרם פחמימות: 26 גרם סוכרים: 16 גרם חלבון: 10 גרם ויטמינים: לא מצוין.


 

מה אומרת הדיאטנית: "המוצר מכיל שלוש כפיות סוכר! יותר משתי כפיות סוכר לחטיף הן הרבה מדי לטעמי. רוב השומנים רוויים. זה קצת מאכזב במוצר שקורא לעצמו אורגני ומשדר בריאות".

 

‭ ‬‭,Performance‬ חטיף על בסיס סירופ גלוקוזה, סיבי שיבולת שועל ודגנים בתוספת גוארנה בטעם קוקוס

יצרן: 'פאוורבר' משקל: 60 גרם קלוריות: 219 שומן: 3 גרם, מתוכו שומן רווי: ‭0.5‬ גרם פחמימות: 40 גרם סוכרים: 20 גרם חלבון: ‭8.4‬ גרם ויטמינים: לא מצוין.


 

מה אומרת הדיאטנית: "סביר ברוב הרכיבים. הבעיה היחידה היא שהמוצר מכיל ארבע כפיות סוכר".

 

‬‭,Challenge‬ חטיף חלבון בטעם בננה מצופה שוקולד

יצרן: מופיע רק שם המשווק ‭'-‬י.ר. שיאנרגיה' משקל: 50 גרם קלוריות: 185 שומן: ‭4.4‬ גרם, מתוכו שומן רווי: ‭0.9‬ גרם פחמימות: 20 גרם סוכרים: לא מצוין חלבון: 16 גרם ויטמינים: יש, ללא פירוט כמויות.


 

מה אומרת הדיאטנית: "אי אפשר לדעת כמה סוכר הוא מכיל. העובדה שהגלוקוזה והסוכר מופיעים במקום השני ברשימת המרכיבים מעוררת חשד שיש כמות סוכר נכבדת בתוך הפחמימות. לעומת זאת, הרוב המכריע של השומן איננו רווי. כמות החלבון בינונית". ‬

 

לא מומלצים 

Wow חטיף חלבונים בטעם חמאת בוטנים וקרמל מצופה שוקולד

יצרן: 'אינטראקטיב נוטרישן אינטרנשיונל' משקל: 100 גרם קלוריות: 420 שומן: 17 גרם, מתוכו שומן רווי: 7 גרם פחמימות: 39 גרם סוכרים: לא מצוין חלבון: 35 גרם ויטמינים: לא מצוין.


 

מה אומרת הדיאטנית: "מכיל כמויות עצומות של שומן, 17 גרם, שמתוכם 7 גרם שומן רווי - כמעט שליש מהצריכה היומית של קלוריות בחטיף אחד‭."‬

 

לא ניתן היה לקבל את תגובת החברה.

 

‭Soldier Fuel‬ חטיף אנרגיה עם חלבון בטעם שוקולד

יצרן: 'נלסון' משקל: 65 גרם קלוריות: 280 שומן: 9 גרם, מתוכו שומן רווי: 5 גרם פחמימות: 40 גרם סוכרים: 18 גרם חלבון: 10 גרם ויטמינים: לא מצוין.


 

מה אומרת הדיאטנית: "כמות השומן ובמיוחד השומן הרווי גבוהה יחסית. מכיל כמעט ארבע כפיות סוכר‭."‬

 

תגובת היבואנית 'טבע קסטל‭:'‬ "החטיף פותח במיוחד עבור צבא ארה"ב ואומץ על ידי צה"ל לשימוש ביחידות השדה, לכוחות מיוחדים ולטייסי קרב כדי לאפשר להם אנרגיה מוגברת לצד שיפור הערנות. בשוק האזרחי משמש כתוסף המיועד לאנשים הנמצאים במצבי לחץ ופעילות אינטנסיבית. מרכיביו עונים על צרכים אלו במדויק".

 

‭‬‭,Life Wellness‬ חטיף דגנים עם שוקולד וחמוציות

יצרן: 'האקו' משקל: 24 גרם קלוריות: ‭98.6 ‬שומן: ‭3.6‬ גרם, מתוכו שומן רווי: ‭1.4‬ גרם פחמימות: ‭14.16‬ גרם. סוכרים: ‭8.2‬ גרם חלבון: ‭2.4‬ גרם ויטמינים: לא מצוין.


 

מה אומרת הדיאטנית: ‭15"‬ גרם שומן ל‭100-‬ גרם מוצר זו כמות בעייתית. אמנם החטיף קטן, אבל יש להביא בחשבון שלרוב לא מסתפקים בחטיף אחד. אפילו בפצפון הקטן יש שתי כפיות סוכר ואין כמות משמעותית של חלבון‭."‬

 

תגובת סופרפארם: "פיתוח הסדרה ארך כשנה וחצי ולווה על ידי יועצת תזונתית. החטיפים עשירים בסיבים תזונתיים התורמים לתחושת שובע, אינם מכילים שומן טראנס, צבעי מאכל וחומרים משמרים. המוצר אשר אינו שונה במשקלו מחטיפים אחרים בשוק, אינו מוגדר כדיאטטי ועומד בהבטחה של פחות מ‭99-‬ קלוריות".

 

‭‬‭,Omni‬ חטיף דגנים וסיבים עם שזיף שחור ופפאיה

יצרן: 'תופינית' משקל: 30 גרם קלוריות: 89 שומן: ‭0.7‬ גרם, מתוכו שומן רווי: ‭1.5‬ גרם פחמימות: ‭20.2‬ גרם סוכרים: ‭7.6‬ גרם חלבון: ‭0.8‬ גרם ויטמינים: יש, הכמויות מפורטות.


 

מה אומרת הדיאטנית: "יש פה נס פך השמן. המוצר מכיל ‭0.7‬ גרם שומן אבל ‭1.5‬ גרם שומן רווי. הסוכר הוא המרכיב הדומיננטי בחטיף - יש סוכר דמררה, רסק תפוחי עץ וגלוקוזה - אז איך ייתכן שיש בו רק ‭7.6‬ גרם סוכר? יש דיווח לא אמין של הנתונים‭."‬

 

תגובת שי ברוש, מנכ"ל 'פרמה גורי‭:'‬ "בחרנו לפתח חטיף בריאות אמיתי ו‭100%-‬ טבעי ולכן לא הכנסנו בו ממתיקים מלאכותיים, חומרי שימור כימיים או תוספות כימיות אחרות. לכן כמות הסוכרים והפחמימות גבוהה מעט יותר. הסוכרים משמשים גם כחומר משמר וגם כממתיק. בכמויות השומן חלה טעות דפוס על עטיפת חטיף אחד מתוך ארבעה בסדרה, ונתקן אותה. בחטיף יש ‭7.6‬ גרם סוכר".

 

‭‬‭,Corny Free‬ חטיף על בסיס דגנים בתוספת יוגורט

יצרן: 'שוורטאוור וורקה' משקל: 20 גרם קלוריות: 66 שומן: 2 גרם, מתוכו שומן רווי: ‭1.5‬ גרם פחמימות: ‭13.1‬גרם סוכרים: ‭0.6‬ גרם חלבון: ‭1.4‬ גרם ויטמינים: לא מצוין. 


 

מה אומרת הדיאטנית: "אמנם אין בו הרבה שומן אבל רוב השומן שיש הוא רווי. מכיוון שהוא קטן, יש נטייה לאכול יותר מאשר אחד, וב‭100-‬ גרם מוצר יש כבר ‭9.8‬ גרם שומן, שרובו רווי‭."‬

 

היבואנית, החברה המאוחדת להפצה ולמסחר, העבירה כתגובה את חוות דעתו של טכנולוג המזון ד"ר יורם מלבסקי: "אני תמה על כך שהדיאטנית חרגה מהעיקרון המנחה של תזונה נכונה: גיוון ואיפוק. במוצר יש פחמימות מדגן, כמות שומן נמוכה (פחות מ‭100-‬ קלוריות) ובהחלט יש מקום לכללו בתפריט היומי. המוצר איכותי, בעל הרכב חוקי לחלוטין עם כמויות שומן וקלוריות נמוכות ליחידת הגשה".

 

חטיף אנרגיה בתוספת חמוציות

יצרן: 'אחוה' משקל: 20 גרם קלוריות: 78 שומן: 3 גרם, מתוכו שומן רווי: ‭0.5‬ גרם פחמימות: 11 גרם סוכרים: לא מצוין חלבון: ‭1.5‬ גרם ויטמינים: לא מצוין.

 

מה אומרת הדיאטנית: "אין בו כמות משמעותית של חלבון, מכיל בעיקר שומן והרבה פחמימות. הרושם הוא שהמוצר מכיל הרבה סוכרים, אם כי למרבה הצער אי אפשר לדעת כמה‭."‬

 

תגובת יובל מלאך, מנהל השיווק של 'אחוה‭:'‬ "ציון המרכיבים הוא על פי התקן הישראלי. המוצר אכן מכיל גם פחמימות מורכבות המתפרקות בגוף בצורה איטית ומספקות אנרגיה לאורך זמן, לצד חלבונים וסיבים תזונתיים התורמים לתחושת השובע".

 

PowerBar Protein Plusחטיף על בסיס חלבונים בטעם וניל וקוקוס ומצופה בקרם בטעם שוקולד לבן

יצרן: 'פאוורבר' משקל: 55 גרם קלוריות: 180 שומן: ‭3.7‬ גרם, מתוכו שומן רווי: ‭2.3‬ גרם פחמימות: ‭19.1‬ גרם סוכרים: ‭19.8‬ גרם חלבון: ‭17.3‬ גרם ויטמינים: לא מצוין.


 

מה אומרת הדיאטנית: "מוצר בעייתי מאוד מבחינת המידע שמוסר לצרכן. איך הוא יכול להכיל ‭19.1‬ גרם פחמימות, מתוכן ‭19.8‬ גרם סוכרים? בכל מקרה מדובר בכמות סוכרים גדולה מאוד שהופכת את המוצר ללא בריא. חבל על הזלזול בסימון. יש כמות חלבונים יפה משלוש מקורות‭."‬ תגובת מנכ"ל 'ד.א.א. שיווק ספורט‭,'‬ ארז וייס: "המוצר הועבר לחוות דעתו של טכנולוג המזון ד"ר יורם מלבסקי. הוא עומד בכל דרישות החוק בחו"ל ובישראל ומבחינה זו הוא מעולה. צורכים אותו בעיקר ספורטאים המעוניינים לבנות את גופם ואנשים במצב ירוד הזקוקים לחלבון. יש בו כמות חלבון גבוהה וכמות נמוכה יחסית של פחמימות ושומן. קביעת הדיאטנית חרגה מעקרונות התזונה הנבונה והתעלמה לחלוטין ממהות המוצר ומייעודו. באשר לסימון, חלה טעות מצערת בסימון הפחמימות והיא תתוקן. בניגוד לסימון הפחמימות הנדרש על פי חוק, סימון הסוכרים וולונטרי‭."

 

Promax, חטיף על בסיס חלבונים בטעם עוגיות ושמנת

יצרן: 'פרומקס נוטרישן' משקל: 75 גרם קלוריות: 270 שומן: ‭4.5‬ גרם, מתוכו שומן רווי: 3 גרם פחמימות: 39 גרם סוכרים: 30 גרם חלבון: 20 גרם ויטמינים: יש, כמויות לא מפורטות.


 

מה אומרת הדיאטנית: "גרוע מבחינה תזונתית בגלל שהוא מכיל שש כפיות סוכר, שמאפילות על כמות החלבון הרבה שיש בו. החטיף היה אולי בא בחשבון לו נמכר בחנויות של ספורטאים בלבד, אבל ממש לא מומלץ לציבור הרחב‭."‬

 

תגובת מנכ"ל 'טבעקום יבוא‭,'‬ דוד ימין: "המוצר נועד לספורטאים ובעיקר למתעמלים באימוני כוח (משקולות) במכון כושר. על המוצר לא הבטחנו הבטחות בריאות. ההצהרה היחידה על המוצר היא 'חטיף האנרגיה הטעים בעולם‭."'‬ הערה שלנו: היבואן מתעלם באלגנטיות מההבטחות המופיעות על המוצר באנגלית ומבטיחות תזונה מלאה, ומההבלטה בעברית של הוויטמינים הרבים שהוא מכיל‭."‬

 

צילומים: יריב כץ
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בריא זה בדרך כלל לא
צילום: Index Open
ד"ר רק שאלה
מומלצים