שתף קטע נבחר

טורקיה: תקיפת המשט סיכלה מו"מ עם סוריה

שר החוץ הטורקי אישר בראיון לרשת CNN שהיה אמור להיפגש בשבוע שעבר עם נתניהו בוושינגטון ולדון עמו באפשרות לחדש את המגעים עם סוריה: "קיבלתי אישור של הצד הסורי, אבל ביום שני הם תקפו את הספינה האזרחית וחיסלו עוד סיכוי למו"מ". לשכת רה"מ מכחישה: פגישה כזו לא נקבעה

טורקיה אומרת כי המשט לעזה סיכל אפשרות להתניע את המגעים העקיפים בין ישראל לסוריה בתיווכה. שר החוץ הטורקי, אחמט דבוטאולו, אישר בראיון לרשת CNN שהיה אמור להיפגש עם נתניהו ביום שלישי שעבר בוושינגטון לדון עמו באפשרות לקיים סבב שיחות עקיפות עם הסורים, אך הפגישה בוטלה עקב המשט הקטלני. בפעם הקודמת, בוטל סבב השיחות בתיווך טורקי במקביל לפתיחת מבצע "עופרת יצוקה".

 

לדבריו, בפגישה עם נתניהו היו אמורים לדון "בשיחות העקיפות בין ישראל וסוריה. קיבלתי אישור של הצד הסורי, אבל ביום שני הם תקפו את הספינה האזרחית וחיסלו עוד סיכוי למו"מ באזור שלנו". מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה לדברי דבוטאולו כי "לא נקבעה פגישה בין שר החוץ הטורקי לבין ראש הממשלה נתניהו בוושינגטון. ישראל קוראת לסוריה להכנס למו"מ מיידי, ללא תנאים מוקדמים, מיומה הראשון של הממשלה".

 

הוא הביע אכזבה מתגובת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שדחה את הצעת מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, לכונן ועדת חקירה בינלאומית שבראשה יעמדו ראש ממשלת ניו-זילנד לשעבר, נציג ישראל ונציג טורקיה: "ראש ממשלתנו הסכים ליוזמת מזכ"ל האו"ם. הדחיה של ישראל היא עדות לכך שאין להם ביטחון להתמודד עם העובדות". 

 

השר הטורקי הבהיר כי הדרישה הטורקית לוועדת חקירה בינלאומית "אינה עניין בין טורקיה וישראל. זו בעיה בין ישראל לבין הקהילה הבינלאומית, בין ישראל לבין החוק הבינלאומי. מדוע תשעה אזרחים שלנו נהרגו במים בינלאומיים? נעמוד על חקירה עצמאית. ננקוט בכל הפעולות החוקיות הבינלאומיות". בהקשר זה, הביע אכזבה גם מפעולת ממשל אובמה לבלימת ועדה לחקר העובדות בז'נבה.

 

הוא שלל את האפשרות שראש ממשלתו, רג'פ טאיפ ארדואן, יצטרף למשט נוסף לעזה. עם זאת, הוא לא שלל אפשרות של ניתוק היחסים בין טורקיה וישראל. "זה תלוי בתגובת ישראל".

 

שר החוץ הטורקי אמר שאין לו בעיה עם יהודים וישראלים. "תיירים ישראלים מרגישים בבית בטורקיה. יש לנו בעיה עם ממשלת ישראל והמדיניות שלה של הענשה קבוצתית ושל התקפת אזרחים במים בינלאומיים. כשיהיו מוכנים לחזור לשולחן המו"מ, טורקיה תהיה מוכנה לעבוד עם כל ממשלה בישראל". שר החוץ הטורקי הכחיש ש-IHH, שעמד מאחורי המשט לעזה, הוא ארגון טרור: "אם יש לישראל שם של טרוריסט שהיה במשט שיעבירו אותו אלינו ואנחנו נבדוק את זה".

 

בנאום שנשא מוקדם יותר בפני הוועידה המוסלמית (OIC) בג'דה, אמר שר החוץ הטורקי כי מטרת המשט היתה להעביר סיוע הומניטרי לאנשים שחיים תחת מצור: "כוחות של הצבא הישראלי תקפו את הספינות במים הבינלאומיים, במרחק 72 מייל מחוף ישראל. הספינות הובילו מזון ותרופות". הוא שב והאשים את ישראל בניהול מדיניות של טרור, וגם חזר על האמירה שהמשט הקטלני היה "11 בספטמבר של טורקיה". לדבריו, "ישראל ביצעה מספר פשעים, בהם רצח, חטיפה ופיראטיות. זו מדינת טרור" 

 

סגן ראש ממשלת טורקיה, בולנט ארינץ', אומר שישראל מסוכסכת עם כל האזור ושהיא זו שזקוקה לטורקיה. הדברים נאמרו היום בראיון שהעניק לאחד מערוצי הטלוויזיה המקומיים. הוא התבקש להתייחס לטענות של ישראל כי מארגני המשט היו אחראים גם לפיגוע באיסכנדרון: "המודיעין שלנו מחפש מידע על זה. אין לנו כל מידע קונקרטי על זה". הוא אמר כי ישראל היא המפסידה מהמשט שהסתבך, בשעה ש"הפעילים ניצחו". 

 

Read this article in English

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר החוץ הטורקי מבקר פצועים מהמשט
צילום: AP
שורפים את דגל ישראל בהפגנה באיסטנבול
צילום: AFP
מומלצים