שתף קטע נבחר

הרב מרדכי אליהו הלך לעולמו

הרב הראשי לישראל לשעבר נפטר בגיל 81 בבית החולים "שערי צדק" בירושלים, לאחר שהיה מאושפז שם בחודשים האחרונים. עד פטירתו נחשב הרב אליהו לבכיר רבני הציונות דתית ולמקובל גדול בעל סגולות מיוחדות

אבל כבד: הרב הראשי לישראל לשעבר, מרדכי אליהו, נפטר בצהריים (יום ב') בגיל 81 בבית החולים "שערי צדק" בירושלים, לאחר תקופת אשפוז ממושכת. בחודשים האחרונים חלו עליות וירידות במצבו הרפואי, ולא פעם הוגדר מצבו "קריטי". הלוויתו תצא הערב בשעה 22:00 מבית המדרש שבראשותו בקריית משה לעבר הר המנוחות.

 

 

בהודעת ביפר שהוציא זק"א נכתב "ברוך דיין האמת. בבית החולים שערי צדק בירושלים נפטר כעת הראשון לציון הרב מרדכי אליהו". בשעות האחרונות נקראו בני משפחתו של הרב על מנת להיפרד ממנו בבית החולים בטרם השיב את נשמתו.


הרב אליהו כותב ממיטת חוליו 

 

בליל שביעי של פסח תשס"ח לקה הרב בליבו והוכנס לניתוח מעקפים דחוף ממנו החלים מהר. שבועיים לאחר מכן, כששב לבית החולים לבדיקה שגרתית, התמוטט לעיני הרופאים ועבר החייאה ממושכת. יממה לאחר מכן לקה הרב אליהו באירוע מוחי קל והועבר למרכז הרפואי הדסה עין כרם בבירה לצנתור בראשו. מאז כבר השתקם ואף יצא לביתו מדי פעם בפעם, אך הידרדרויות נוספות במצבו אילצו את אישפוזו החוזר. בתקופה האחרונה הגיעו אליו רק בני משפחה והוא סבל מייסורים נוראיים, בשל פגיעה במערכת החיסונית. בציונות הדתית נערכו פעמים רבות עצרות תפילה למענו.  

 

מי שצפוי לעמוד בראש המרכז הרוחני של הראשון לציון הרב אליהו, הוא בנו הרב יוסף אליהו. מדובר בישיבה בה לומדים כ-200 אברכים שעוברים הכשרה לרבנות.

 

דרכו

הרב מרדכי אליהו, ממנהיגיה הרוחניים של הציונות הדתית, נולד בשנת 1929 לאביו, חכם סלמן, מגדולי המקובלים בירושלים. הוא גדל בעיר העתיקה, למד בישיבת פורת יוסף, ונודע אז כמקורב לרבי ישראל אבוחצירא – "בבא סאלי", לרב הראשי הספרדי יצחק ניסים ולרב אברהם ישעיהו קרליץ - ה"חזון איש".

 

באפריל 1950 היה ממקימי "ברית הקנאים" - מחתרת חרדית שיצאה נגד תהליכי החילון בחברה הישראלית ודגלה בהקמת מדינת הלכה. חברי המחתרת, שמנתה כמה עשרות צעירים, הציתו בתי מיסיון ומכוניות שנסעו בשבת. הרב אליהו העסק בקבלת חברים למחתרת, בגביית כספים, במציאת מקומות מסתור לנשק ובאישור חלק מפעולותיה. בשנות העשרים לחייו פנה הרב אליהו ללימודים בבית מדרשו של הרב ניסים, ולאחר שהוסמך לדיינות נבחר בשנת 1962 לכהן כדיין הצעיר ביותר בישראל.

 

ב-1983 הוא נבחר לתפקיד הרב הראשי לישראל, והחליף את הרב עובדיה יוסף. בטקס המינוי הוא קרא לאחדות העם, ובירך: "מי יתן ורוח ה' תשכון על כל עם ישראל ויוסרו המחיצות ותהיה אחדות".

 

בתחילת כהונתו נטה הרב אליהו להתרחק מנושאים פוליטיים, אך כעבור זמן קצר בתפקיד הביע בפומבי את דעותיו. הוא פסק שאסור להחזיר את שטחי ארץ ישראל וראה בשטחי דרום לבנון וחלקים מסוריה כשטח יהודי, ולכן תמך במלחמת לבנון הראשונה וראה בה "מלחמת מצווה". כמו כן הוא קרא לחון את חברי המחתרת היהודית, אסר על יהודים למכור או להשכיר דירות למוסלמים ולנוצרים, וקרא לבנות בית כנסת על הר הבית שראשו יהיה גבוה מכל המסגדים במקום.

 

הרב אליהו כיהן 10 שנים בתפקיד לצד מקבילו האשכנזי, הרב אברהם שפירא, ויחד

נחשבו השניים למנהיגיה הרוחניים של הציונות הדתית. אליהו עצמו נחשב כבר אז לרב מקובל ורבים ייחסו לו סגולות וביקשו את ברכתו והדרכתו.

 

עם פתיחת תהליך השלום בשנות ה-90, ובהמשך החתימה על הסכמי אוסלו ורצח רבין, החל להיחלש בהדרגה מעמד הרבנים אליהו ושפירא. התנערות המפד"ל ממחויבות לעמדתם סימנה את סופה של ההגמוניה. אף שהשפעתו נחלשה, נחשב הרב מרדכי אליהו עד פטירתו לבכיר רבני הציונות הדתית, המקובל גם על חוגים חרדיים, ספרדים ואשכנזים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הרב מרדכי אליהו
צילום: חיים הורנשטיין
מומלצים