שתף קטע נבחר

מדינה בהטרדה: חצי מהשכירות הוטרדו מינית

מחקר עדכני מציג תמונת מצב קשה באשר למצבן של נשות ישראל במקום עבודתן, כשרבות מהן אינן מרגישות מוגנות מפני הטרדה מינית. התופעה מתחילה בגיל צעיר. תלונות רבות על פגיעה מינית במוסדות החינוך התרחשו בגני הילדים וביסודיים

כמעט חצי מהנשים בישראל נפלו קורבן להטרדה מינית במקום עבודתן, מחצית מהן רק בשנה החולפת - זו התמונה המדאיגה שעולה מנתוני מחקר מיוחד שערך מרכז המחקר של הכנסת והגיעו לידי ynet, לקראת היום המיוחד להעלאת המודעות לנושא ההטרדות המיניות שיצוין היום (ג') בכנסת. שלי לוי, רכזת מחקר בכירה ומחברת המסמך, ציינה כי אותם נתונים אינם מדויקים והזהירה כי מימדי התופעה רחבים הרבה יותר מכפי שהוצגו.

 

נתונים נוספים שעלו מהמחקר הצביעו על כך ש-11 אחוזים מנשות ישראל דיווחו כי הן מכירות לכל הפחות

עמיתה אחת ממקום עבודתן שהוטרדה מינית, ו-41 אחוזים מהן ציינו כי הן חשות שמקום עבודתן אינו בטוח מפני מעשים דומים.

 

בשנה החולפת נפתחו במשטרה 3,203 תיקים שעסקו בתלונות שהגישו נשים על עבירות מין שונות, 1,477 מהם על מעשים מגונים בכוח, 485 בגין מעשים מגונים ו-241 תיקים שעסקו במקרים של הטרדה מינית. אלא שבאיגוד מרכזי הסיוע לנפגעי תקיפה מינית סבורים כי מדובר בתופעה רחבה בהרבה, שכן רק חלק קטן מהקורבנות - נשים וגברים כאחד - מדווחים על-כך למשטרה.

 

החוק קיים כבר יותר מעשור, המודעות חלשה

ב-1998 אושר בישראל החוק למניעת הטרדה מינית, שקובע אחריות פלילית למי שיפר את הוראותיו. על אכיפתו אמונים משרד התמ"ת והרשות לקידום מעמד האשה, אך למרות השנים הרבו שחלפו מאז חקיקתו - נרשמת עדיין כמות לא מבוטלת של נשים שאינן מודעות למשמעויותיו.

 

סקר שערך המשרד קבע כי בשנת 2007 דיווחו כ-34 אחוזים מהשכירות בגילאי 45-20 כי אינן מכירות את הוראות החוק. 62 אחוזים מהן השיבו כי אינן יודעות מי האחראי במקום עבודתן לטיפול בתופעה, ואחוז דומה נרשם בקרב אלו שדיווחו כי לא פורסם שם התקנון בעניין, כפי שמתחייב בחוק.

 

אותו מחקר לא הצביע על פער משמעותי בשיעור אי-ידיעת הוראות החוק בין המגזר הציבורי לזה הפרטי, המצביע על שיעור לא מבוטל של נשים שאינן מודעות להגנה הניתנת להן בחוק ועל הדרכים לממשה.

 

זו אולי הסיבה לכך שבבתי הדין לענייני עבודה נפתחו השנה רק 29 תיקים בגין תלונות על הפרת החוק. נתוני נציבות המדינה מצביעים על כך שרק שליש מהתלונות הבשילו בהמשך לכדי פתיחת תיק במשטרה, שמספרן עמד על 90 בלבד. לעומת זאת, התקבלו במרכזי הסיוע לא פחות מ-972 פניות בגין הטרדות מיניות, מתוכן עסקו 441 מקרים בתופעה בין כתלי מקום העבודה - כשרובם נמשכו לאורך פרק זמן רב ורק מקצתם היו אירוע חד-פעמי.

 

גם בביה"ס: רוב הפגיעות - בחטיבות ובתיכונים

במקביל לנתונים העוסקים במקומות העבודה, יציג גם משרד החינוך נתונים באשר להיקף עבירות המין בין כתלי בתי-הספר - מהם מסמנת עלייה במספר הבנים המדווחים כי נפלו קורבן למעשים.

 

במקרים של חשד לפגיעה בקטינים, מתרחשות רוב הפניות בבתי-הספר היסודיים - במקביל לעלייה כללית בפניות להיוועצות עם מדריכי היחידה למניעת התעללות בילדים ובני נוער, הפועלת במסגרת השירות הפסיכולוגי-ייעוצי של משרד החינוך.

 

על-פי אותם נתונים, התרחשו כ-12 אחוזים מבין הפגיעות שדווחו במוסדות החינוך

בחתך הגילאים 13-18. 38 אחוזים מהן עסקו במקרי אונס, ו-20 אחוזים בהטרדה מינית. באשר למצב בבתי הספר התיכוניים, התייחסו 44 אחוזים מהתלונות למעשי אונס וכ-25 אחוזים להטרדה מינית.

 

בסיכומו של דבר, התקבלו בשנת 2009 כ-362 פניות על עבירות מין במוסדות החינוך השונים, 33 אחוזים מהן התרחשו בגני הילדים ובתי-ספר היסודיים (כאשר גיל הנפגעים הוא עד 12), ו-58 אחוזים - בחטיבות הביניים, התיכונים, הישיבות התיכוניות והאולפנות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גם מקום העבודה אינו בטוח (אילוסטרציה)
צילום: liquidlibrary
מומלצים