שתף קטע נבחר

המפכ"ל: הדור השני במשפחות הפשע אכזרי יותר

"עוצרים את האלימות בישראל"? בכנס הנושא שם זה נשמעו דווקא הערכות הפוכות. שר הרווחה: צופים השנה 15 אלף מקרי אלימות במשפחה. דווקא המפכ"ל הרגיע: "אין עלייה בפשיעה"

"החברה הישראלית היא מאוד אלימה, קשה לנו להודות בזה, אך אנחנו עמוק בזה, חוצים קווים שלא חלמנו שנחצה בחברה של בני אנוש". דברים אלו אמר היום (ד') שר הרווחה, יצחק הרצוג, בכנס "עוצרים את האלימות בישראל" שנערך באילת בהשתתפות שרים ורשויות. מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב דודי כהן, דווקא ניסה להרגיע, וטען כי האלימות אינה נמצאת במגמת עלייה - אך הוסיף כי הדור הנוכחי של משפחות הפשע, "דור ההמשך", אכזרי יותר מאבותיו, בני "הדור המייסד".

 

כמעט כל הנואמים והמברכים בכנס, בהם גם נשיא בית המשפט העליון לשעבר, מאיר שמגר, הסכימו כי במציאות של היום האלימות רק גוברת. "אנחנו חייבים, כמי שאוהבים מדינה זו, לעשות מאמץ מתמשך כדי לצמצם את התופעה", אמר שמגר.

 

לפי נתונים שהציג השר הרצוג, בשנת 2008 הופנו למשרדו כ-11 אלף מקרי חקירה בנושא אלימות במשפחה. ב-2009 חל גידול של 12 אחוז, ואם יימשך הגידול בקצב זה - "ב-2010 נגיע ל-15 אלף מקרי חקירה. איך החיידק הטורף הזה ייעצר ואיך נבלום את הבערה?", תהה.

 

גם שר המשפטים יעקב נאמן הסכים כי תופעת האלימות הולכת ומתעצמת: "במקרים העולים בתקשורת הם מסמרי שיער ומדירי שינה: אונס קבוצתי, התעללות מינית, לאן נגיע? כאשר הפשע גואה בשכבות הנוער, דור העתיד, עלינו לעצור ולבדוק היכן טעינו. המדובר רק בחינוך חסר? תחכום של ארגוני פשיעה? האם נדרשת שיטת אכיפה שונה ויותר יעילה? זה דין וחשבון שאנו צריכים לתת לעצמנו".

 

"צפוייה עלייה בסכסוכים בין משפחות הפשע"

מנגד, דווקא המפכ"ל שימש כ"מרגיע הלאומי" בכנס, ואמר כי "אין עלייה באלימות בחברה הישראלית בעשור האחרון. אנו עומדים על כ-125-130 מקרי רצח בשנה, שזה שיעור נמוך יחסית לעולם".

 

יחד עם זאת, הוסיף כי "סוגיית האלימות היא לאומית. חרתנו על דגלנו לחימה עיקשת בפשיעה והגברת תחושת הביטחון של הציבור.

לטעמי לא ניתן להגיע לאפס אלימות. יש אלימות בחברה הישראלית, אבל ניתן בפעילות משולבת להגיע לרמת פשיעה שהציבור יוכל לסבול, ומי שיקבע את גודל הסבל - זה הציבור עצמו".

 

עוד אמר המפכ"ל, כי הוא סבור שצריך לשים את משטרת ישראל במקום אחר בסדר העדיפות הלאומי: "המשטרה היא חדר המיון של החברה הישראלית". דווקא בנושא ארגוני הפשיעה, כאמור, היו בידיו חדשות פחות משמחות: "אנו מזהים כי הדור השני של משפחות הפשע אכזרי יותר מהדור הקודם, המייסד. אנו צופים עלייה מדאיגה בסכסוכים האלימים בין ארגוני הפשיעה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"להגיע לרמת פשיעה שהציבור יוכל לסבול". המפכ"ל כהן
צילום: ארן דולב
מומלצים