שתף קטע נבחר

הרַבָּה הראשית העולמית: יש הטרדה דתית בארץ

היא האשה הראשונה שנבחרה לתפקיד דתי כה בכיר, והיא ממש לא מרוצה ממה שקורה בארץ. ג'ולי שונפלד, הרבה הבכירה של התנועה הקונסרבטיבית, זוכרת שהעם היהודי היה קורבן ל"הטרדה דתית" בעבר, אבל לא מבינה למה זה קורה בישראל

אחד התחומים היחידים שבהם לגברים עדיין יש הגמוניה כמעט מלאה הוא התחום הדתי. גברים מאיישים את כל התפקידים הבכירים ביותר ברוב הדתות המוכרות - בטח המונותאיסטיות. נשים, לרוב בשביס כזה או אחר, יכולות לעזור להם. רצוי מאחורי הקלעים. על רקע זה, בולטת התנועה הקונסרבטיבית היהודית, שבחרה להציב בתפקיד הבכיר ביותר אישה.

 

ג'ולי שונפלד, בת 43 מניו-יורק, נבחרה באוקטובר 2008 לראש כנסת הרבנים העולמית של התנועה המסורתית. היא משמשת מנהיגה רוחנית ליותר מ-1,600 רבנים קונסרבטיבים ברחבי העולם, ואולי יכולה להיחשב כאישה הראשונה שמאיישת תפקיד דתי כה בכיר.

 

על רקע המתיחות ההולכת וגוברת בין התנועות הלא-אורתודוכסיות בארצות הברית לבין הפעילות הדתית בישראל - בעיקר בנושא הגיור - הגיעה לאחרונה שונפלד לביקור בארץ ונפגשה עם שר הרווחה, יצחק (בוז'י) הרצוג וכן עם ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת. בפניהם, הביעה את חששה מההקצנה הדתית בישראל ומכוחם הפוליטי העולה של המפלגות החרדיות.

 

"אני מודאגת מאוד מתהליך ההתחרדות של הרבנות הראשית בארץ ומהניסיון להפוך אותה לסמכות היחידה והקובעת בענייני הדת בישראל." אומרת שונפלד בראיון ל-ynet. "המציאות הזו כמובן רעה לזרמים הלא-אורתודוקסיים בישראל, אך גם רעה לישראל עצמה.

 

"הפעילות הנמרצת של התנועה המסורתית בישראל, ושלנו מעבר לים, היא התשובה שלנו להתמודדות עם המצב הבעייתי שנכפה עלינו. בהפגנות, בפגישות עם מנהיגים ופוליטיקאים בישראל, במאמרים בעיתונות, בפעילות ציבורית, בפנייה לערכאות במידת הצורך - אנחנו לא נניח לנושא. בנפשנו הוא. ההפרדה בין הדת לפוליטיקה בישראל היא צורך חיוני, קיומי כמעט. אסור שירד מעל סדר היום הציבורי".

 

אבל אינך חיה בישראל, מדוע המצב הדתי פה כל כך מטריד אותך?

  

"בעיניי, המחויבות ל'כלל ישראל' פירושה להיות מחויבת לקשר בין יהדות התפוצות לבין מדינת בישראל. זוהי מחויבות לא מותנית, שאינה תלויה בדבר. אנחנו רוצים את ישראל חזקה ובטוחה. ובאותה נחישות ואהבה אנחנו נאבקים שישראל, מדינת היהודים, תדע לכבד את היהודים כולם. את כל הפנים וכל הזרמים שהופכים את העם שלנו למה שהוא. כי אני חשה שאין כל הפרדה בינינו, בין אלה שחיים בתפוצות לבין אלה שחיים בישראל. אנחנו עם אחד - זו עוצמתנו.

 

"אני חיה בארצות הברית וחופש הדת מעוגן בחוקה האמריקנית. בישראל, לצערי, המצב אחר. כאן חברי תנועתי, ובעיקר חברות תנועתי, הנשים, חוו וחוות לא מעט הטרדות דתיות. וכשיהודי חווה הטרדה דתית, בכל מקום בעולם, הבעיה היא של כולנו. אנחנו הרי ערבים זה לזה".

 

מהי הטרדה דתית?

 

"'הטרדה דתית' היא כאשר פעילות רוחנית, עבודת השם, הופכת למעשה פלילי, כפי שקרה כשאחת מחברות התנועה שלנו נעצרה בכותל משום שנתעטפה בטלית. 'הטרדה דתית' היא כשאנשים המבקשים להתפלל נאלצים להתמודד עם שנאה או אלימות. 'הטרדה דתית' היא כזו המנסה לדכא ביטוי רוחני לגיטימי אם הוא אינו עומד בקו אחד עם גישתם של בעלי השררה. 'הטרדה דתית' מופיעה בכל ההיסטוריה שלנו, ונכפתה עלינו על ידי רשויות, ממשלות, וממלכות שהיו עוינות כלפינו, אבל אין מקום להטרדה דתית במדינת ישראל.

 

"מגילת העצמאות של מדינת ישראל הבטיחה חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות. הכותל המערבי איננו של מגזר אחד. הוא של העם היהודי כולו. הוא של כולם וכולן. נשים לא צריכות להתחבא אם הן רוצות להתעטף בטלית. זה פוגע בי עמוקות - כיהודייה מאמינה, כרבה - שמישהו מרהיב עוז לומר לי שההתעטפות שלי בטלית היא חילול השם. זה מעליב אותי שמדינת ישראל גם נותנת לכך גושפנקא.

 

"פסול בעיניי שיהודים יכפו על יהודים אחרים את עבודת השם שלהם, תוך שהם שוללים דרכים אחרות. החרדים בישראל מאמינים, חלקם באמת ובתמים וחלקם לא, שהם מחזיקים בפרשנות הנכונה, האחת והיחידה, למימוש רצון האלוהים. זהו פונדמנטליזם. ויותר מכך, זהו פונדמנטליזם שמוּנע לא אחת מהניסיון למקסם את האינטרס המגזרי שלהם להשגת עוד ועוד תקציבים. זהו פונדמנטליזם שאינו לשם שמים".

 

האורתודוכסים ישנו כיוון?

על אף שהיום נהנים האורתודכסים מיתרון של כמות והשפעה ביחס לתנועה המסורתית בישראל, שונפלד צופה כי בעתיד זה ישתנה, גם בעקבות מעבר של אורתודוכסים לתנועה שלה: "אמנם זה נראה שלאורתודוכסים יש יתרון בגלל נתוני הילודה הגבוהים, אבל המצב מורכב בהרבה. ישנה אי-שביעות רצון הולכת וגוברת ממקומן של הנשים בחברה האורתודוכסית. התנועה המסורתית מספקת פיתרון מצוין והלכתי עבור אותם יהודים שרוצים לחיות לפי ההלכה, אבל מרגישים שהתפקיד המגדרי שהונחת עליהם שייך לתקופה אחרת. לישראלים רבים אנחנו מהווים בית ליהדות מקבלת ומכבדת, ואלמלא הייתה התנועה המסורתית, כמו גם היהדות הלא-אורתודוכסית בכלל בישראל, מודרת מתקציבי המדינה - תמונת המצב כבר היום הייתה שונה בתכלית".

 

לדברי שונפלד, התנועה המסורתית-קונסרבטיבית צריכה להיות העוגן היהודי של העולם המודרני, זאת לאור הדרך שהיא מציעה - שמירה על ליבת החיים היהודיים, יחד עם היכולת לחדש ולהתחדש, ולעצב

הלכה למעשה את יהדות זמננו.  

 

למרות מה שאת מתארת, אתם לא מצליחים להתמודד עם אחוזי ההתבוללות הגדלים בארצות הברית

 

"לדעתי, היהדות המסורתית-קונסרבטיבית דווקא עושה זאת, היא מציעה פתרון יצירתי ואמיץ. היהדות המסורתית הצילה בעבר יהודים מהתבוללות והיא עושה זאת גם היום. היא מסמלת יהדות עשירה שנשענת על מורשת ישראל ושואבת ממנה, אך בה בשעה אינה כופה על איש, אינה מתנשאת על איש, ואינה פונדמנטליסטית".  

 

אז מיהו יהודי לדעתך?

 

"יהודי הוא מי שנולד לאם יהודייה או שעבר גיור כהלכה. כל זרם ביהדות רשאי לגייר על פי האמונה שלו. התנועה המסורתית-קונסרבטיבית היא תנועה הלכתית, ולפיכך הגיורים שלנו הם על פי ההלכה כמובן".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הרבה שונפלד. מודאגת מההתחרדות
באדיבות כנסת הרבנים
ז'אק עמנואל. הכותל שייך לאורתודוכסים
צילום: אוהד צויגנברג
נופרת פרנקל. "הוטרדה דתית"
צילום: דודי ועקנין
צילום: נטע סלע
הרב שרמן. התחרדות
צילום: נטע סלע
מומלצים