שתף קטע נבחר

אלמומין: "לאמנות ומוזיקה אין לאום"

בניגוד למגמה ההולכת וגוברת של אמנים מהמערב המבטלים את הופעותיהם בישראל, נחת בארץ הזמר עבד רחים אלמומין, המופיע בקביעות אצל מלך מרוקו. בראיון הוא אומר שלא חשש לבוא: "תמיד אשמח לחזור הנה ולהופיע כאן"

אחרי שורה הולכת ומתארכת של ביטולי מופעים בישראל - שעל האחרון שבהם לעת עתה, הזמר דבנדרה בנהארט, התבשרו חובבי המוזיקה רק אתמול - מסתבר שיש עוד כאלה שמעדיפים שיתופי פעולה תרבותיים על פני חרמות.

 

בצעד אמיץ, ולמרות הלחצים הכבדים שהופעלו עליו, נחת אמש (ג') בישראל הזמר המרוקני, עבד רחים אלמומין, שנחשב אחד מגדולי המבצעים של המוזיקה הסופית והאנדלוסית במרוקו. אלמומין, יליד טנג'יר, מוזמן דרך קבע להופיע בארמון המלך במרוקו בחגים הלאומיים כמו גם על במות אירופה, ארצות הברית ומדינות ערב בהן אלג'יר, סוריה וטוניס.

 

ספק אם ביקורו בישראל, כאורח של התזמורת האנדלוסית אשדוד, יעבור בשתיקה בעולם הערבי, אך בראיון ל-ynet הוא אומר שהוא לא חשש מהביקור בישראל. אלמומין, שמתגורר בפריז, הקים לאחרונה תזמורת למוזיקה אנדלוסית הכוללת יוצרים צעירים ובהם יהודים. "הגעתי הנה כדי לשיר ולהציג בפני הקהל הישראלי את התרבות שלי. מוזיקה היא אמנות בינלאומית והמסר שלה הוא של שלום וסובלנות, בין כל התרבויות והדתות באשר הן".

 

תפישת עולמו של אלמומין היא, לדבריו, תוצר של התרבות המרוקאית שהיתה מאז ומתמיד פתוחה ומקבלת. "מרוקו היתה ועודה פתוחה לכל התרבויות והדתות. אני עצמי גדלתי במשפחה שסובלנות היתה תמיד נר לרגליה. זה מסר שאני נושא עמי תמיד והשמירה עליו הוא אחת מהמטרות בחיי".

 

המוזיקה מחברת בין אנשים

אלמומין שב ומדגיש, "גדלתי עם יהודים, החבר הטוב ביותר של סבא שלי היה יהודי, חיינו חיים משותפים במרוקו. בערבית אומרים שלאמנות ולמוזיקה אין לאום. אני מאמין בזה בכל מאודי. בחיים האלה, לכל אחד יש תפקיד. התפקיד שלנו, האמנים, הוא לייצג תרבות וזהות וכמובן גם לשמח. אבל אם תשאלי אותי, התפקיד המרכזי של אמנים בעיני הוא לחבר בין בני אדם ומה טוב יותר משפת המוזיקה כדי לעשות את זה?".

 

המוזיקאי, כך עושה הרושם, מתרגש מהעבודה המשותפת עם התזמורת האנדלוסית באשדוד. "הנהלת התזמורת מאוד פעילה בתחום המוזיקה האנדלוסית והם כל הזמן מחפשים דרכים חדשות להתפתח", הוא אומר, "קיבלתי את ההזמנה שלהם בשמחה ואני אומר כבר היום שתמיד אשמח לחזור הנה ולהופיע כאן.

 

"הביקור בישראל מעשיר אותי כמוזיקאי. נפגשתי עם אנשים שמכירים על בוריה את המוזיקה האנדלוסית היהודית. יש לא מעט יצירות ושירים שהם חלק בלתי נפרד מהמורשת היהודית הגדולה של מרוקו שאנחנו בכלל לא מכירים, וזה חבל. אני מרגיש שהביקור הזה הוא הזדמנות ללמוד ולגלות דברים שחבריי המוזיקאים במרוקו, שעדיין לא ביקרו בישראל, לא מכירים". בין הפגישות שריגשו את אלמומין ביותר היה המפגש המחודש עם הפייטן הרב חיים לוק. "שרתי עם הרב חיים לוק בעבר וזו היתה זכות גדולה", הוא אומר, "אני שמח על הזכות החוזרת לפגוש אותו שוב, הפעם פה בישראל".

 

אלמומין, שסיים בשעות הלילה המאוחרות אמש חזרה ראשונה עם נגני התזמורת הישראלית, יקיים חמישה מופעים בארץ. הראשון יערך ב-21 ביוני באולם "יד לבנים" באשדוד ומשם תנדוד לקריית מוצקין, מוזיאון ארץ ישראל בתל אביב, תיאטרון ירושלים והמשכן לאמנויות הבמה בבאר שבע.

 

הקונצרט, "מערב למערב", שם דגש על ערכי דו-קיום ובמרכזו סגנון ה"מטרוז", שמשלב בין הפיוט הערבי לפיוט העברי. בסדרת הקונצרטים, שתנעל את העונה, ישתתפו במקביל גם אמן העוד והכינור, תייסיר אליאס והפייטן מני כהן ואנסמבל הפייטנים הישראלי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
התזמורת האנדלוסית אשדוד. דגש על דו-קיום
לאתר ההטבות
מומלצים