שתף קטע נבחר

"עובדת בקיץ - כי לא נעים לשנורר מההורים"

הנוער העובד והלומד בפתח תקווה עובד בקיץ. "הנערים והנערות בסניף לא נולדו עם כפית של כסף בפה ובמקום להתלונן ולבכות הם עושים ועובדים", אומרת המדריכה. שגיא, חניך בסניף: "אני עוזר לאמא שלי עם הכסף וגם חוסך לדברים גדולים"

הקיץ הגיע והחרוצים מבין בני הנוער עובדים או שמחפשים עבודה. כך גם קבוצת הנוער העובד והלומד בסניף פתח תקווה; חלקם כבר עובדים, או יתחילו לעבוד בדוכן לממכר דיסקים, בקונדיטוריה, בחנות מזון מהיר - לחמעג'ון  בהובלות, ובדוכן ירקות. תפסנו אותם לשיחה על התכנונים שלהם כרגע ולעתיד. 

 

 

הילה אזולאי (19), אחת מהמדריכות בסניף מספרת ל-ynet על הנערים והנערות: בסניף יש קבוצה של חניכים מכיתות ט'-יב', חלקם לומד במסגרות חיצוניות, בבתי ספר מקצועיים, ויש אף שבחרו לצאת לשוק העבודה גם בוויתור על לימודיהם. זאת, כשרובם הגדול עובד בקיץ.

 


חלק מחברי התנועה בסניף פ"ת. פירוט המצולמים - למטה (צילום: ליאת בסעוד)

 

"הנערים והנערות בסניף לא נולדו עם כפית של כסף בפה ובמקום להתלונן ולבכות הם עושים ועובדים. הם מצטיינים במיוחד בעצמאות ובבגרות שלהם ומוכיחים את עצמם בלקיחת אחריות על חייהם כשהמחוייבות שלהם לתנועה ולסניף, כמו גם לעבודה, ראויה לציון", מוסיפה אזולאי.

 

חברת הסניף ירדן סבג (16.5) סיפרה ל-ynet שמצאה את עבודתה לקיץ בקונדיטורית נאמן שבקניון איילון הודות לעזרתה של אמא שלה שעובדת בקניון ומכירה את בעלי הקונדיטוריה. "היא סיפרה לי על האפשרות ואני רציתי להרוויח קצת כסף ולא לשבת בחיבוק ידיים כל הקיץ וקפצתי על המציאה", מספרת סבג.

 

גם חברה לקן הנוער העובד והלומד בפתח תקווה, שגיא לוי, מצא עבודה בסיועו של קרוב משפחה. הוא עובד בדוכן לממכר דיסקים, במשך כל השנה. "אני לומד בנחלים, בביה"ס מקצועי, במסגרתו עובדים התלמידים יומיים בשבוע בעבודות שהשיג להם ביה"ס. אני עובד רק בימים שבהם שאר התלמידים עובדים", הוא מבהיר.

 

מדוע רציתם לעבוד?

 

"רוב החברים שלי מצאו או שמחפשים עדיין עבודה וכבר לא נעים לי לשנורר כסף מההורים כדי לצאת לבילויים וקניות. אבל האמת שעדיין לא חשבתי מה אעשה עם הכסף", אומרת סבג. לדברי לוי, "אני עוזר לאמא שלי עם הכסף (ההורים פרודים) - יש לי אחים ואחיות, בן 11 בן 12 ואחות בצבא. אני משתמש בכסף כדי לקנות להם דברים ולקנות לי בגדים נעליים, וגם כדי לצאת לבלות; אני גם חוסך כדי להוציא רשיון נהיגה ועוד כל מיני דברי שאצטרך בעתיד".

 

כמה כסף אתם מקבלים?

 

סבג: "אני מקבלת שכר מינימום, אבל בנוסף לזה טיפים מהלקוחות שבאים לקפה ועוגה". לדברי לוי, רבים מחבריו עובדים אחרי הלימודים ומקבלים שכר מינימום, "אבל  אני עובד מהבוקר עד הערב, ומקבל 25 שקלים לשעה".

 

אתם ממליצים לבני נוער אחרים לצאת לעבוד?

 

לוי: "יש בני נוער שדברים באים להם יותר בקלות, לא חסר להם דבר, ואצלם העבודה היא בעיקר בשביל הכיף. יש כאלו, כמוני, שכדי לצאת לבלות מדי פעם צריכים לעבוד קשה, כי חלק גדול מהכסף הולך לצרכים החיוניים. בכל מקרה אני חושב שכדאי וצריך לעבוד בקיץ, זה גורם לי להרגיש עצמאי, החסכונות יסייעו לי בעתיד וזה מלמד אותי גם לשמור על הכסף שלי ולא לבזבז יותר מדי".

 

סבג מסכימה עימו ומוסיפה: "חשוב שהנוער ילך לעבוד וילמד על עצמו ועל החיים האמיתיים לפני שהוא מתגייס לצבא, משתחרר ומתחיל בעבודה מסודרת. זה תורם לעצמאות שלנו".

 

לדברי אזולאי, המדריכה, יש חשיבות רבה לעבודתם בקיץ: "זה לא מגיע מחשבון הבנק של ההורים, הם מבינים עד כמה קשה עובדים כדי לרכוש כל דבר. זה מלמד אותם להיות מקצועיים, אחראים, ומפוכחים בהקשר של שוק העבודה".

 

לוי מספר עם זאת שהתמונה של עבודת נוער בקיץ אינה תמיד ורודה: "יש לי חברים שעבדו במלצרות ובמכולות ולא נתנו להם את המשכורות שלהם". הוא ממליץ "לעבוד אצל מישהו שאתה סומך עליו שיתן לך את מה שמגיע לך. ואם לא עושים זאת, אז לערב אנשים מבוגרים". 

 

אזולאי מציינת שבמקרה של הפרת זכויות של נוער עובד - יש מה לעשות. אנו מלמדים אותם על הזכויות שלהם בעבודה, מה ניתן לעשות ולמי לפנות כשמפירים את הזכויות שלהם, וגם מספקים הכוונה מקצועית. במקרה של הפרה פונים לתנועה - ומגישים תלונה.

 

מי בתמונה?

בתמונה נמצאים מדגם מייצג של חברי הסניף העובדים (מימין לשמאל): נדב שלמה - חבר גרעין, קומונר ומדריך בסניף בפ"ת. הילה דהן - גרעין מרום, קומונרית ומדריכה בסניף פ"ת; שגיא לוי בן 16.5 - יעבוד בדוכן לממכר דיסקים בשוק פתח תקווה; ירדן סבג בת 16.5 תעבוד בקונדיטוריה; טוביה שעבלי, בן 16.5 - עובד בלחמעג'ון במרכז העיר פתח תקווה; ניסים עמר, בן 15.5, עובד בתחום בהובלות; הילה אזולאי - גרעין מרום, קומונרית ומדריכה בסניף פ"ת. כורע למטה: עובדיה מולה בן 17 וחצי שיעבוד בקיץ בתור ירקן בחנות ירקות.


פורסם לראשונה 23/06/2010 10:57

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נדב שלמה והילה דהן
צילום: ליאת בסעוד
מומלצים