שתף קטע נבחר

מפקד בכיר השתלח בבית הלבן - וזומן לשימוע

עוזריו הבכירים של סטנלי מקריסטל סיפרו שהוא כינה את אובמה "חלשלוש, מבוהל ולא מוכן" וסימן את "הרכרוכים בבית הלבן" כאויב האמיתי. הגנרל צוטט כאומר שהשגריר בקאבול "מכסה את ישבנו לטובת ספרי ההיסטוריה". הפרשה עלולה לעלות לו במשרתו

האם המפקד האמריקני הבכיר באפגניסטן עומד בפני הדחה מתפקידו? גנרל סטנלי מקריסטל זומן היום (ג') בבהילות לפגישה עם הנשיא ברק אובמה, בעקבות ביקורת קשה שהוא ועוזריו הבכירים הטיחו בממשל האמריקני. הבירור יתקיים מחר.

 

בראיון שהעניק מקריסטל למגזין "רולינג סטון" השתלח מפקד כוחות נאט"ו באפגניסטן בנשיא אובמה, סגנו ג'ו ביידן, היועץ לביטחון לאומי ג'ים ג'ונס, השליח המיוחד לאפגניסטן ריצ'רד הולברוק ואחרים. הראיון עצמו יפורסם ביום שישי, אבל גנרל מקריסטל פרסם התנצלות מראש בניסיון למזער את הנזקים. בשלב זה לא בטוח כלל שההתנצלות תציל את עורו. ואכן, הבוקר גברו בוושינגטון הקולות לפיטוריו.

 

עוזריו של הגנרל הבכיר אמרו שמקריסטל חש שהוא מנהל את המערכה תוך כדי שהוא "אף פעם הוא לא מסיר עין מהאויב האמיתי - הרכרוכים בבית הלבן". לדברי העוזרים, ההתרשמות שלו מהנשיא היתה שהוא "חלשלוש, מבוהל ולא מוכן". בנוסף, הוא אמר כי הוא מאוכזב מהנשיא ולעג לביידן.   


חושבים אחרת. מקריסטל ואובמה, אוקטובר 2009 (צילום: AP)

 

עוד נכתב בראיון שמקריסטל האשים את שגריר ארה"ב באפגניסטן קרל איקנברי כי "בגד" בו המהלך דיון שהתקיים בבית הלבן על המלחמה. הוא האשים אותו גם שהוא "מכסה את ישבנו לטובת ספרי ההיסטוריה", על-ידי הדלפת מזכר. "עכשיו, אם ניכשל, הם יוכלו לומר: אמרנו לכם".

 

עוזריו של מקריסטל: יועץ אובמה - ליצן

עוזריו של מקריסטל ליבו את האש. אחד מהם אמר כי "אובמה בבירור לא יודע כלום על מקריסטל. הוא לא היה מאוד מעורב. הבוס היה מאכזב". מקריסטל עצמו תיאר את המפגש עם אובמה "מכאיב", ועוזרו תיאר את היועץ לביטחון לאומי ג'ונס "ליצן שנתקע בשנת 1985".

 

בעת שקיבל הודעת דואר אלקטרוני מהשליח המיוחד לאפגניסטן ריצ'רד הולברוק, הוא הגיב בזלזול מוחלט, ואמר: "הו, לא עוד אי-מייל מהולברוק. אני לא רוצה אפילו לפתוח אותו".

 

בניסיון לרכך את המהלומה פרסם מקריסטל הודעה שבה כתב "אני מציע את התנצלותי הכנה על כתבת הפרופיל. זו היתה שגיאה המשקפת שיפוט עלוב ואסור היה לזה לקרות. יש לי הערכה עצומה לנשיא אובמה והצוות שלו לביטחון לאומי".

 

ראש המטות המשולבים של צבא ארה"ב, האדמירל מייק מאלן, הביע "אכזבה עמוקה" מהדברים שאמר מקריסטל למגזין "רולינג סטון" ומהעובדה שהגנרל הבכיר זומן לשיחה בבית הלבן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מקריסטל. בצרות
צילום: רויטרס
אובמה. "חלשלוש"
צילום: AP
הולברוק. "לא עוד מייל"
צילום: רויטרס
"בגד". איקנברי
צילום: AP
מומלצים