שתף קטע נבחר

נתניהו: לכבד את החלטות בג"ץ, ולשמור על איפוק

בדיון שיזמה האופוזיציה בעקבות אירועי המשט, קראה דליה איציק להקים ממשלת אחדות עם קדימה: "אל תבנה על החבר'ה בעבודה. אני בטוחה שאתה לא ישן בלילה". נתניהו השיב: "ישן טוב, אבל מעט". בנאומו הזהיר מ"מתקפת דה-לגיטימציה על המדינה". לבני: הדיבורים שהעולם נגדנו החלישו אותנו

דיון סוער בכנסת: ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיע אחר הצהריים (יום ד') לדיון שיזמה האופוזיציה, שכותרתו: "התנהלותה הכושלת של ממשלת נתניהו והקריסה במעמדה של ישראל בעולם". על פי בקשת 40 חברי כנסת, ראש הממשלה נתניהו נוכח לכל אורכו של הדיון, ובסופו נשא דברים. בין היתר, בחר בסיום דבריו להתייחס לפרשת בג"ץ עמנואל ולמעצר ההורים החרדים, וקבע: "אחד היסודות שמאחדים את העם וחייבים לאחד את העם זה כיבוד החלטות בית המשפט. אתה לא חייב להסכים, אבל אתה חייב לבצע. דרוש כיבוד החלטות בג"ץ, ואיפוק הדדי".

  

נתניהו מנה בתחילת דבריו שורה של פעולות שביצעה ממשלתו, וקבע: "אני חושב שצריך להסתכל בראייה ארוכת טווח לגבי מתקפת הדה-לגיטמציה שהמדינה נתונה בה. אנחנו נתונים תחת התקפות חוזרות ונשנות על עצם הלגיטמיות של המדינה". הוא הסביר: "אנחנו יודעים שמדובר על עצם קיום המדינה, מפני שגורמים מסוימים, לא רק מארגני המשט, אומרים: 'תחזרו לפולין ולמרוקו'. זה נפלט, זה יצא החצוה ברגעי הכעס. מה שאומרים לנו: 'תפרקו את המפעל הציוני'". לדבריו, זה שנים ארוכות "נרקמת קואליציה בלתי קדושה, בייחוד בעשור האחרון עם עליית האיסלאם הקיצוני והחבירה המוזרה עם השמאל הרדיקלי, בעיקר באירופה. החבירה הזו ממוקדת רק על דבר אחד - על המשך קיומה של מדינת ישראל".

 

"אני חושב שמכוונים את ההתקפות עלינו רק כשלב ראשון", הוסיף. "אני חושב שיש להם שנאה לחברה הפלורליסטית החופשית. אבל כרגע, המוקד של אותה חברה, הכל-כך שנואה עליהם, זו מדינת ישראל. ועל כן אנו עדים לגל הולך וצובר. הוא מתסיס קודם כל באירופה. הוא יוצא מן תקינות פוליטית, משתמש בחלקים מכובדים של התקשורת - ולאט לאט מתפשט וכובש גם ממשלות".

 

נתניהו מנה שורה של דוגמאות מהעשור האחרון למתקפת הדה-לגיטימציה נגד ישראל, החל מוועידת דרבן ב-2001, דרך משפט גדר ההפרדה בבית הדין בהאג, מעצרו של האלוף דורון אלמוג בלונדון, ועד דו"ח גולדסטון בשנה שעברה. בשלב זה קטע ח"כ טאלב א-סנע (רע"מ-תע"ל) את דבריו, וצעק: "כל העולם נגד ישראל, אנגליה נגד ישראל, אולי יש בעיה עם ישראל?".


נתניהו בדיון היום בכנסת, אחרי עוד לילה עם מעט שינה (צילום: גיל יוחנן)

 

"אני יודע", הסביר, "שיש פה נטייה להגיד שכל הבעיה הזו מתנקזת בהעדר תהליך מדיני בשנה האחרונה - ואנחנו מעוניינים בו לא פחות מכל אחד אחר בבית הזה. אבל אל תשלו את עצמכם שתהליך מדיני פותר את המגמה הארוכה והמסוכנת הזו, שאנחנו נתונים בה זה לפחות עשור". למרות זאת, הוא מנה את הצעדים המדיניים של ממשלתו, בהם שיחות הקרבה וההקלות על תושבי הגדה המערבית, וקרא לנשיא הפלסטיני אבו מאזן לקדם את התהליך המדיני ולפתוח בשיחות ישרות עם ישראל. "איפה התהליך הזה?", קראו לעברו ח"כים מקדימה במהלך הדברים.

 

לבני לנתניהו: אתה צריך להוכיח יותר

ראש הממשלה סיים את דבריו בהסברים לגבי מדיניות הסגר החדשה על עזה - "מצד אחד הכנסת סחורות אזרחיות, ומצד שני שמירת הסגר הבטחוני על חמאס", וחתם בבקשה, על רקע בג"ץ עמנואל: "מה שאנחנו צריכים זה מאמצים לאחד את העם, ולא לפלג את העם. אחד היסודות שמאחדים את העם וחייבים לאחד את העם זה כיבוד החלטות בית המשפט. אתה לא חייב להסכים, אבל אתה חייב לבצע. דרוש כיבוד החלטות בג"ץ, ואיפוק הדדי. אנחנו פנינו לחברינו בציבור החרדי שיגלו איפוק, אבל באותה מידה צריך להיות כיבוד של הציבור החרדי. אנחנו נחפש פתרון לבעיה, אבל במסגרת החוק ובכפוף לחוק ולא מחוץ לחוק. אני לא מצפה לאהבת חינם, אבל אני כן מצפה שלא תהיה שנאת חינם".

 

אחרי נתניהו עלתה לנאום יו"ר האופוזיציה, ח"כ ציפי לבני, שהסבירה כי 40 החתימות שנאספו כדי לקיים את הדיון "ביטאו חשש אמיתי ודאגה אמיתית ממה שקורה". היא התייחסה לדברי נתניהו, והטיחה בו ש"שמסר היחידי שאתה יכול להוציא מהבית הזה - זה שהעולם קם עלינו לכלותנו, ואיננו יכולים לעשות דבר עד שיעבור זעם". היא התרתה בו להפסיק "להפחיד את הציבור", והבהירה: "אם יש דבר אחד שהוכח בשנה הזו, זה שהדיבורים שצריך להיות חזקים ושהעולם נגדנו, זה לא הפך את ישראל לחזקה יותר - אלא לחלשה יותר".

 

היא מתחה ביקורת חריפה על הימנעות נתניהו מצעדים מדיניים: "החיים לא התחילו ונגמרו בנאום בר אילן. כשאתה אומר 'אני רוצה תהליך מדיני', עוד זוכרים אותך אומר מעל הבמה הזו שאתה לא רוצה תהליך מדיני. הקשיבו כל השנים למה שאמרת על שלום כלכלי, שאינו שלום מדיני, על העדר הצורך לקבל החלטות. הם מסתכלים עליך, על הממשלה שלך, על הקואליציה - ואחרי כל מה שאמרת, אתה צריך להוכיח יותר". דבריה של לבני נקטעו כמה פעמים על ידי ח"כים מהקואליציה.

 

בסיום הדיון התקבלה הודעת נתניהו על ידי הח"כים ברוב של 41 נגד 22.

 

"זה מנהיג חזק?!"

לפני כן עלו לדוכן כמה חברי כנסת לשאת דברים. יו"ר סיעת קדימה, ח"כ דליה איציק, אמרה כי קדימה רוצה בממשלת אחדות. "בימים האחרונים אנחנו שומעים על ספין ממשלת האחדות. יש לי הרגשה שמישהו, לא אתה, באמצעות הספין הזה מנסה להרוויח זמן, למרוח שרים במפלגתו. אני אומרת לך כמעט בשם כל סיעת קדימה, אנחנו רוצים ממשלת אחדות. ממשלת אחדות חדשה".

 

לדברי איציק, זו תהיה "ממשלה שתקדם את המדינה עם קווי יסוד חדשים, עם משא-ומתן מדיני מהנקודה שבה הופסקו השיחות בממשלה הקודמת. אתה רוצה ממשלה שתייצג את מרבית העם הזה? בוא ושנה את המבנה הקואליציוני. אני בטוחה שאתה לא ישן בלילה, ואם אתה ישן בלילה יש לך בעיה". בשלב זה השיב לה ראש הממשלה: "דליה, אני ישן, אבל מעט. ישן טוב אבל מעט".

 

"המדינה בסכנה, המדינה בצרות. אל תבנה על החבר'ה במפלגת העבודה", המשיכה איציק. "אני מדברת איתך מדם ליבי: הממשלה שלך תתפורר הרבה יותר ממה שאתה חושב. לפני שנה וחצי לא נזקקנו כל כך להסברה כי הייתה מדיניות", אמרה איציק. "מסכן שר ההסברה שלך". "אני זוכרת את הסיסמה שלך: 'מנהיג חזק, לעם חזק'", אמרה איציק."תודה שזו בדיחה גדולה. הסרת את הסגר על עזה, הקפאת את הבנייה בירושלים ובגושי ההתיישבות, שחררת מחבלים מסוכנים שהיו על המשט, ופעם ראשונה מכניסים משקיפים זרים לוועדת בדיקה. וזה מסוכן מאוד. נו, תגיד לי, זה באמת מנהיג חזק?!".

 

בתגובה לדברי איציק הגיב ח"כ אופיר אקוניס ואמר: "כדאי לדעת את האמת: לבני סירבה פעמיים לממשלת אחדות לאומית בשנה אחת". הוא כינה את לבני "גנבת מנדטים" ואמר: "הבטחתם להיות אופוזיציה אחראית ועניינית, אבל כמה צביעות, וכמה שקרים עוד אפשר לספר לציבור? הפוליטיקה של קדימה היא שיא הלכלוך הפוליטי". 

  

ח"כ חיים אורון (מרצ) אמר בדיון כי המדינה נמצאת במשבר קשה. "אני רוצה לומר לך אדוני ראש הממשלה, אנחנו מגיעים עד כדי

 משבר קשה - והוא פורץ במשמרת שלך. קח רק שלושה נושאים: הראשון - החלטת בג"צ בעניין האברכים, השני - פרשת עמנואל, השלישי - שאלת תורתם אומנותם וההיקף שהתחום הזה תפס. את כל המחירים האלה ביחד, רוב הציבור משלם כולו, על העדר לימודי ליבה, על השתמטות מהצבא, על איסור לעבודה".

 

ח"כ אורון הוסיף: "אדוני ראש הממשלה, כשתלך לאובמה, מה בדיוק תגיד לו? שאנחנו רוצים מו"מ ללא תנאים מוקדמים? זה טקסטים של לפני 15 שנה".

 

Read this article in English

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ערוץ הכנסת
אומרים לנו: 'תפרקו את המפעל הציוני'". נתניהו נואם
צילום: ערוץ הכנסת
"מישהו מנסה להרוויח זמן". איציק נואמת
צילום: גיל יוחנן
מומלצים