שתף קטע נבחר

המרגלים הרוסים: אובמה ידע לפני ביקור מדבדב

בממשל האמריקני עושים הכל כדי לגמד את השפעת חשיפת רשת הריגול הרוסית על היחסים המתהדקים עם רוסיה. במחלקת המדינה אמרו: "אנחנו כלל לא מופתעים. ממשיכים להתקדם בערוצים דיפלומטיים"

אחרי שראש ממשלת רוסיה, ולדימיר פוטין, האשים את ארצות הברית כי "יצאה משליטה", בבית הלבן ובמחלקת המדינה האמריקנית מנסים לשכנע כי חשיפת רשת הריגול הרוסית היא בסך הכל מהמורה בדרך ליחסים קרובים יותר בין וושינגטון ומוסקבה.  

 

דובר הבית הלבן, רוברט גיבס, אמר הלילה (ד') כי הנשיא ברק אובמה קיבל עדכונים על ההתפתחויות בחקירה והכוונות לעצור 11 חשודים בריגול לפני שנפגש עם עמיתו הרוסי דימיטרי מדבדב ביום שבת. פגישתם של אובמה ומדבדב הותירה רושם ידידותי למדי, וכללה ארוחת צהריים במזללת המבורגרים בוירג'יניה.

 

לדברי גיבס, לנשיא אובמה לא היתה כל "תגובה אישית" למעצרים, וחשיפת הפרשה לא תפגע במאמצי הממשל לפתח יחסים קרובים יותר עם רוסיה. דובר מחלקת המדינה, פיל גורדון, אמר כי העובדה שמרגלים רוסים פועלים בארה"ב לא מפתיעה כלל, והחלטת משרד המשפטים להודיע על המעצרים כעת מעידה כי במשרד מחזיקים בעמדה שונה משרד החוץ.

 

במשרד החוץ במוסקבה מיהרו לחזק את דבריו של דובר הבית הלבן גיבס, ואמרו כי אין סיבה שפרשת המרגלים תפגע ביחסים.

 

האמון עדיין לא מוחלט

"משרד המשפטים נמצא בערוץ אחר", אמר גורדון. "לוח הזמנים של החקירה והמעצרים מתאים למשרד המשפטים, ובאותה העת מחלקת המדינה ממשיכה להתקדם בערוצים הדיפלומטיים". הוא הוסיף כי המעצרים מוכיחים שרוסיה וארה"ב עדיין לא הגיעו לרמת אמון שתאפשר להן להיות פתוחות לחלוטין אחת עם השנייה.

 

שלשום נחשף כי סוכנות הביון הפדרלית FBI עצרה עשרה חשודים בריגול לרוסיה אחרי שנים של מעקב. חשוד נוסף נעצר בקפריסין אתמול. ה-11 חשודים בניסיון לחדור לחוגים של מקבלי ההחלטות בוושינגטון, תוך שהם מצהירים על עצמם כאזרחים אמריקנים. הסוכנים אף צוו לחיות כזוגות נשואים ואפילו ללדת ילדים ולהפוך למשפחה.

 

שמונה מהם היו מעורבים לכאורה במשימות "סמויות וארוכות טווח" בשירות הביון הרוסי (SVR), והאחרים לקחו חלק בתוכנית הביון שבה היו מעורבים האחרים. מוסקבה האשימה את וושינגטון ב"אישומים חסרי בסיס בנוסח המלחמה הקרה" בעקבות הדיווחים על חייהם של המרגלים ופרסום תמונותיהם בכלי התקשורת.

 

גם שר החוץ, סרגיי לברוב, המבקר בישראל, נשמע עוקצני ואמר כי עיתוי מעצרם של העשרה היה "אלגנטי למדי". סגן מנהל הק-ג-ב לשעבר, אולג גורדייבסקי, שערק לארה"ב ב-1985, סיפר בראיון לסוכנות AP כי מניסיונו, רוסיה מפעילה בדרך כלל כ-50 זוגות המרגלים בארה"ב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אובמה ומדבדב. המבורגר וסודות
צילום: רויטרס
"המרגלים" בבית המשפט
צילום: AFP
מומלצים