שתף קטע נבחר

תשובה: "אשמח לעזור ללבנון לחפש גז"

יצחק תשובה עדיין מכחיש את הטענות לפיהן מאגרי הגז תמר ולווייתן נמצאים במים הטריטוריאליים הלבנוניים, אבל מצהיר: "מבדיקות ססמיות יש גז גם בשטח של לבנון עצמה. אם זה נכון, נהיה מוכנים לשתף אותם בידע, תמורת שלום אמיתי"

לבנון יכולה להנות מגילוי הגז בים התיכון - בשטח שלה, ובתנאי שלום. כך הצהיר איש העסקים יצחק תשובה, מבעלי השליטה במאגרי הגז "תמר" ו"לווייתן" בכנס שערך עיתון "המודיע" ביום חמישי לאנשי עסקים חרדים בירושלים.

 

לדברי תשובה: "אם בשטח לבנון יש גז, נהיה מוכנים לחלוק עמם את כל הידע שברשותינו בתחום חיפושי הגז, תמורת שלום אמיתי".

 

תשובה חזר והצהיר כי מאגרי "תמר" ו"לווייתן" נמצאים אך ורק בשטח ישראל, בניגוד להצהרות הלבנוניות. לדבריו: "אין עוררין שהתגליות שלנו הן בשטח ישראל, אבל לפי בדיקות ססמיות, יש המון גז גם בשטח של לבנון עצמה".

 

גורם בכיר בקבוצת דלק שבשליטת תשובה הבהיר: "קבוצת דלק לא ערכה, כמובן, בדיקות ססמיות בשטח לבנון. אבל בבדיקות ססמיות שנערכו במאגרים שבשטח ישראל, מתקבלת תמונת מצב גדולה בהרבה מהשטח של המאגרים עצמם, והבדיקות מראות כי הגז נמצא גם מחוץ למאגרים, בתוך המים הטריטוריאליים של קפריסין ולבנון. הקבוצה כבר חתמה על הסכמים לסיוע להפקת גז בקפריסין, ויכולה לחתום על הסכמים דומים עם לבנון - בתנאי שלום".

 

ממשלת לבנון הצהירה לאחרונה כי חלק משטח מאגרי "תמר" ו"לווייתן" נמצא במים הטריטוריאליים שלה - טענה שהשותפות הישראלית-אמריקנית המחזיקה במאגרים, וכן ממשלת ישראל, מכחישה מכל וכל. הויכוח כבר גרר איומים משני הצדדים בשימוש בכוח. הסיבה לויכוח היא שיטה שונה למדידת הגבול הימי: בעוד שלבנון מותחת את הגבול בקו ישר מערבה מהגבול היבשתי בין שתי המדינות, ישראל מטה אותו צפון-מערבה, בניצב לתוואי החוף בראש הניקרה.

 

"מי שפוגע בנו פוגע בכלכלה"

תשובה, שנאם מול קהל של 4,000 אנשי עסקים חרדים והתקבל בתשואות, התייחס בנאומו בכנס גם לעימות בין משרד האוצר ליזמים על גובה התמלוגים שהם צריכים לשלם למדינה. לדברי תשובה: "כל אזרחי ישראל יהנו ממאגר הגז, אבל מי שמנסה להצר את צעדיהם של היזמים, אינו מבין מה הוא עושה ועלול לפגוע בכלכלה".

 

שר האוצר, יובל שטייניץ, הקים ועדה שאמורה לקבוע אם התמלוגים שחברות הגז אמורות לשלם לממשלה תמורת השימוש במשאב הטבעי גבוהים מספיק. שטייניץ הצהיר בכנס קיסריה כי: "ארץ ישראל שייכת לעם ישראל, ועיקר הרווח על המשאבים צריך להיות של כלל אזרחי המדינה. עוד לפני גילוי הגז, אמרתי שייתכן שיש כאן כשל או רשלנות והחלטתי להקים וועדה שתבחן את התמלוגים מחדש. אנחנו בעד רווח ליזמים ובעד שוק חופשי, אבל הרווח צריך להיות סביר ולפי הסטנדרט המקובל במערב ולא יותר. מותר למדינה להוריד ולהעלות מסים וזאת לא הפרת חוזה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: לואיז גרין
יצחק תשובה
צילום: לואיז גרין
מומלצים