שתף קטע נבחר

הממשלה מתנגדת גם לביטול עמלות הבנקים

הפעם היה בנק ישראל שלחץ. לאחר שחזרו בהם מתמיכתם בחוק להעלאת שכר המינימום, החליטו השרים לדחות גם את הצעת החוק לביטול עמלות הבנקים בחשבונות העו"ש של משקי הבית. ח"כ דני דנון, ממגישי ההצעה: "נראה שבדנ"א של בנק ישראל נשארו רק אנזימים שיודעים לקחת כסף מהציבור"

לא מעלים שכר מינימום ולא מבטלים עמלות הבנקים. הממשלה לא תסייע לקדם את הצעת החוק הפרטית לביטול עמלות הבנקים בחשבונות העו"ש של משקי הבית. ועדת השרים לחקיקה החליטה ביום א', על חודו של קול, שלא להעניק להצעת החוק את תמיכת הממשלה. עם זאת, 13 הח"כים מהקואליציה ומהאופוזיציה שחתמו על הצעת החוק, מתכוונים להעלות אותה לקריאה טרומית במליאת הכנסת עוד השבוע, בתקווה שיצליחו לגייס רוב של חברי הבית, למרות התנגדות הממשלה.

 

הח"כים העומדים בראש הקבוצה, דני דנון (ליכוד) ופאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו) יבקשו היום (ב') מהנהלת הקואליציה לאפשר חופש הצבעה לסיעותיהם, מה שעשוי להערכתם להשיג את הרוב הדרוש. בוועדת השרים הוחלט שלא לתת לחוק את הגיבוי הממשלתי ברוב של 7:6. דנון אמר אחרי ההצבעה שהם יסתמכו על דברי השרים שתמכו בחוק כאשר יעלו אותו להצבעה במליאה.

 

הצעת החוק הוגשה בהשראת המועצה הישראלית לצרכנות בעקבות סקר שערכו לא מכבר, אשר מצא כי 70% מציבור לקוחות הבנקים סבורים שהם משלמים עמלות גבוהות יותר מאלה ששילמו לפני שהופעלה הרפורמה של בנק ישראל. הרפורמה היתה אמורה להוזיל את העמלות בנוסף למתן שקיפות מלאה שלהן. המפקח על הבנקים חזר וטען שהעמלות הוזלו, אבל הסתמך על ממוצע סטטיסטי. לפני שבוע הוא הודיע על ירידה ריאלית של 8.5% בתעריפי העמלות בשנה וחצי האחרונות.

 

בנק ישראל נתן למעשה גיבוי להתנגדות איגוד הבנקים להצעת החוק. הבנקים טענו כי בעולם גובים עמלות גבוהות יותר ולא ידוע להם על מדינה שבה בוטלו עמלות העו"ש. היום התקשה בנק ישראל לשכנע את ועדת השרים מעבר לרוב הדחוק של קול אחד אשר תמך בעמדתו ובדעת הבנקים.

 

דנון אמר אחרי הדיון וההצבעה, "נראה שבדנ"א של בנק ישראל נשארו רק אנזימים שיודעים לקחת כסף מהציבור ולא להקל עליו. דווקא בזמנים שבהם הציבור מצפה להקלה כלשהי בעמלות הכבדות שהוא משלם על חשבונות העו"ש, השרים החליטו שהציבור הזה חייב להמשיך לממן את היאכטות המפוארות של שרי אריסון (השולטת בבנק הפועלים) וחבריה".

 

ועדת השרים הצביעה על החוק בסיבוב שני של דיוניה בהצעת הח"כים. בסיבוב הראשון השרים נמנעו מהכרעה והציעו לח"כים שינסו להתפשר עם הבנקים ובנק ישראל. אולם כל המגעים שניהלו נתקלו בהתנגדות קשיחה. בעקבות כישלון המגעים הם פנו לשר המשפטים יעקב נאמן, יו"ר ועדת השרים לחקיקה, בבקשה לחדש את הדיון ולהשתדל לתת ליוזמתם את הגיבוי הממשלתי. הרגע האחרון גם המאמץ הזה לא עלה יפה.

פורסם לראשונה 04/07/2010 21:08

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דנון: לממן את אריסון
צילום: גיל יוחנן
פישר: על חודו של קול
צילום: חגי אהרון
מומלצים