שתף קטע נבחר

האם הקייטנה של בנכם פיראטית?

רישיון עסק, ביטוח, מספר מספיק של מדריכים, נהלי בטיחות מחמירים ועוד ועוד – אין ספק, לשלוח ילד לקייטנה זה לא קייטנה. כך תדעו שילדיכם נמצא הקיץ בידיים בטוחות

נדבי, 5, מאוד אהב את קייטנת הפיראטים אליה החל ללכת בשבוע שעבר. ביום רביעי האחרון כשנדבי ירד מההסעה ליד פתח ביתו, אמו לא חיכתה כמו תמיד על המדרכה. נדבי ניגש לצלצל באינטרקום, אך אמא לא ענתה. הוא הסתובב להגיד לנהג שיחכה איתו עד שאמא תחזור, אבל הנהג כבר נסע. האוטובוס עמד ברמזורים, רחוק רחוק, וקטן קטן.

 

 

נדבי נבהל לגמרי, הוא חשב שאמא שכחה אותו ולא ידע איך הוא יסתדר לבד בחוץ. תיכף כבר חושך ומה הוא יאכל? איפה יישן? לבו החל לדפוק בחוזקה. הוא הסתכל לצדדים ולא ראה את אמא ופתאום הרגיש גוש בגרונו. הוא שם את הראש בין הידיים ובכה בשקט בשקט, שלא יחשבו שהוא ילד קטן.

 

חוק הקייטנות - יש חיה כזו

קייטנה של פיראטים היא עניין מגניב למדי, אין ספק, אך קייטנה שאורגנה באופן פיראטי - זה כבר עניין אחר. לכן, קיימת חשיבות רבה לבדיקת הקייטנה אליה אנו שולחים את ילדינו. למרות שאני בטוחה לגמרי שבחרתם נכון, שכיף להם בקייטנה ושהכל טוב, עדיין כדאי שתשימו לב לכמה נקודות בסיסיות שכל הורה לילד "קייטן" פשוט חייב לדעת:

 

הקייטנה, כעסק לכל דבר, חייבת לקבל רישיון עסק ולשם כך להציג אישורים מגורמים שונים בתחום הבטיחות, התברואה וכיוצא בזה.

 

מעבר לכך, קיימת חקיקה ספציפית לתחום הקייטנות: חוק הקייטנות, תקנות הקייטנות וחוזרים שונים שמפיץ משרד החינוך, דורשים ממנהלי הקייטנה לבצע בדיקות ובקרות, להגיש אישורים בתחומים רבים ואפילו התוכן החינוכי המועבר בקייטנה וצבע החולצות מוגש לאישור מוקדם.

 

המטרה היא, כמובן, להקטין את הסיכונים הקיימים במסגרת בה אמורים לשהות עוללים רבים ושובבים. כהורים ביכולתכם לבקש מהעסק לראות רישיון עסק, אישור קיום קייטנה ממשרד החינוך, או כל אישור אחר המעיד כי הקייטנה עמדה בכל הדרישות.

 

מי ומי בקייטנה

משרד החינוך מנפיק לקייטנה אישור קיום קייטנה, המעיד כי כח האדם בקייטנה מפוקח ובעל תעודות כנדרש. כך למשל, מנהל הקייטנה אמור להיות בעל הכשרה חינוכית המוגדרת בחוק ולעבור השתלמות בנושא. בנוסף, אמור להיות מדריך אחד לפחות על כל 25 ילדים לא כולל המנהל. מחצית מהמדריכים צריכים להיות מעל גיל 18. בפועל יש לשאוף למספר קטן יותר של ילדים על כל מדריך, זאת כדי למנוע מקרים שתחסר תשומת לב לילדים.

 

לגבי מדריכים מקצועיים, החוק קובע שעליהם להיות בעלי הכשרה ותעודה מקצועית מוכרת בתחום ההדרכה (למשל מורה מוסמכת להתעמלות, ולא כל מי שיודעת לעשות גלגלון). כמו כן, כל גבר בן 18 ומעלה המעוניין לשמש מדריך בקייטנה, צריך להמציא אישור ממשטרת ישראל כי אין מניעה להעסיק אותו לפי החוק למניעת העסקה של עברייני מין.

 

בטיחות הילדים היא עניין אקוטי, כך שמי שמחליט לפתוח קייטנה חוקית צריך להתרוצץ לא מעט. יש להציג אישור יועץ בטיחות, לפיו המבנה, החצר והמתקנים מתאימים להפעלת קייטנה. לדוגמא:יש לוודא שאין בורות ומהמורות בשביל הגישה. כמו כן, יש להציג אישורי טכנאי גז ועוד.

 

לגבי טיפול במזון המוגש לילדים, במידה ומוגש, יש לקבל אישור ממשרד הבריאות. בעניין זה חלים כללים נוקשים. לדוגמא: אסור להעביר שאריות מארוחת הבוקר לצהריים. כמו כן, יש לוודא כי בקייטנה עובד אדם המורשה להגיש עזרה ראשונה וכי יש ציוד הולם לכך. בקייטנה שבה יותר ממאה ילדים דרוש חובש, בקייטנות עם יותר מ-400 ילדים חייב להיות רופא וארבעה חובשים

.

עניין נוסף וחשוב הוא ביטוח. יש לוודא שהקייטנה מבוטחת בביטוח אחריות ובביטוח צד ג', כך שאם חלילה תקרה לילד תאונה כלשהי ניתן יהיה להפעיל הביטוח שהקייטנה רכשה. בעניין זה שימו לב שביטוח "תאונות אישיות" המוכר לנו (החל על כל תלמידי ישראל), לאו דווקא מספק מענה הולם כשהנזק, חלילה, משמעותי.

 

הבריכה - כייף לצד הסכנה

אין מה שמייצג קיץ יותר מטבילה בבריכה, אבל לצערנו הרב אירעו בעבר מספר מקרים בהם ילד טבע למוות במהלך בילוי בקייטנה. במקרים בהם נקבע כי מנהל הקייטנה, המדריכים או המציל התרשלו בהשגחתם על הילד, הם כמובן שילמו על כך ביוקר, אך להורים זה כבר לא עזר.

 

על מנת שלא ניאלץ לשמוע לעולם על מקרה טראגי נוסף, יש להקפיד שהילד יביא מראש אישור הורים בכתב לכניסתו לבריכה. אם הילד לא יודע לשחות – ציינו זאת במפורש וודאו שהמדריך מודע לכך. וודאו שבבריכה נמצאים לפחות שני מדריכים על כל 15 ילדים מתחת לגיל 14 ושבזמן השהייה הם נמצאים עם הילדים ולא עושים משהו אחר.

 

ודאו שיש לפחות מציל אחד פעיל וזמין בכל בריכה. כשמצילה העבירה שיעור אירובי, בזמן שמציל אחד בלבד השגיח על שתי בריכות ובאחת מהן טבע ילד, נקבע שמאחר והמצילה תפקדה כמדריכת ספורט ולא כמצילה, הרי שלמעשה היה רק מציל אחד על שתי בריכות, ולכן החוק לא נשמר.

 

בית המשפט המליץ למדריכים להשגיח על הילדים באופן כזה שניתן יהיה להבחין בכל אחד מהילדים הנמצאים בתוך המים בכל עת. נקבע כי מצב בו כל המדריכים משגיחים על כל הילדים, אינו בריא ואינו נכון ולכן על כל מדריך להשגיח על קבוצת ילדים ספציפית וקטנה. כך יימנע מצב בו במשך 5 דקות תמימות אף אחד מהמדריכים לא ראה ילד בן 11 שטבע.

 

על עניין זה חובה להקפיד, וזאת בשל העובדה שיש מספר דקות במהלכן ניתן להציל חיי ילד שטבע. בהתאם, אם כל מדריך יבחין בכל הילדים שבאחריותו בכל חצי דקה למשל, אזי גם אם חלילה אחד מהילדים יטבע, ייתכן וניתן יהיה להציל אותו (אם יבחינו במצוקתו בתוך דקה למשל).

 

המקרה של נדבי - מה פסק בית המשפט?

חזרנו לנדבי שלנו, שחזר בשלום ובכיף מהבריכה, אך ציפתה לו עוגמת נפש אחרת לגמרי. מסתבר שאמא של נדבי דווקא הגיעה בזמן לקחת אותו מההסעה, ואפילו הקדימה קצת, אך להפתעתה גילתה את נדבי ממרר בבכי לבדו ליד רכב חונה (כנראה שההסעה הקדימה).

 

אמא של נדבי הוציאה אותו מיידית מהקייטנה, נשארה עמו בבית והגישה תביעה לבית המשפט. נקבע שלמרות שמנהלת הקייטנה הנחתה את המלווים בהסעה, שאין להוריד ילד ללא שימתינו לו, בכל זאת המלווה לא המתין (או לחילופין – לא וידא טלפונית עם האם שזה אכן בסדר להשאיר את "נדבי" לבד למספר דקות).

 

למרבה הפליאה, למרות שקיבלו את תביעתה הנזיקית, האם לא זכתה בפיצוי גדול: בית המשפט קבע שהיא לא הוכיחה שנגרם נזק נפשי לילד ורק הושבו לה הוצאותיה (כגון ימי עבודה שהחסירה) ובסך של 1,800 שקל בלבד.

 

ולנו נותר רק לתהות, מה היה הנזק הנפשי שהיה נגרם לילד ולאמו ואיזה פיצוי הייתה אז נדרשת הקייטנה לשלם, במקרה והיה קורה לו משהו במהלך שבע הדקות השלמות בהן הוא שהה לבדו ברחוב... בכל מקרה, כדאי בהחלט להפנים את הלקח, ולהקפיד על כך.

 

הוראות החוק

קיימים כללים ברורים לגבי התנהגות המדריכים והנהג במהלך הירידה והעלייה להסעות, וכן במהלך הנסיעה עצמה (היכן יושבים, מאיזו דלת עולים ועוד). כהורים, בדקו מי החברה שמבצעת את ההסעות (גם בנסיעה קצרה לבריכה או לספארי); האם יש לנהג רישיון מתאים (חותמת "רשאי להסיע ילדים") המעיד שהנהג אומן לעצור בבטיחות לילדים, להמתין עד שיעזבו את השטח טרם יתניע ועוד. בנוסף, בדקו שמספר הילדים בקייטנה מתאים למספר המושבים באוטובוס, ושבכל המושבים יש חגורות.

 

ונסיים בנימה אישית, רבים מאיתנו הדריכו בעבר בקייטנות: זוכרים את הנסיעה הכייפית באוטובוס? ההשתוללות בבריכה? היינו בני 16, או 18, ולא בטוח שבאמת הבנו עד הסוף, מהי האחריות שהוטלה עלינו. דעו כי בתי המשפט מתייחסים לאחריות מדריך או מורה כאל "חובה המשולה לחובתו של הורה לבנו"(!)

 

על מנת שהקיץ יסתיים בכיף ושילדכם לא ימצא את עצמו בסיטואציה לא נעימה, אני ממליצה לכם לתת לו לקרוא את המאמר הזה, כך שלפחות יידע ויבין איזו אחריות קיבל לידיו, וינהג בהתאם.

שיהיה לכם קיץ נפלא!

 

דריה כנף היא עורכת דין בתחום המסחרי והחוזים . יובהר כי האמור במדור אינו מהווה ייעוץ משפטי פרטני ומקצועי, לא נועד להחליפו, ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם, באשר כל מקרה ונסיבותיו. ייתכן ובמידע חלו השמטות ו/או טעויות. כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד.

 

למאגר פסקי-הדין המלא - www.lawdata.co.il

 

למאגר פסקי הדין ודיני העבודה המלא - www.koloved.net

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום החברה להגנת הטבע
קייטנות קייטנה ילדים
צילום החברה להגנת הטבע
מומלצים