שתף קטע נבחר

צילום: אלי אלגרט

המחיר הכבד: תאונות יסעור מישראל ועד עיראק

יש לו היסטוריה מפוארת של פעולות חילוץ ומבצעים צבאיים מוצלחים, אולם מסוק ה-CH-53 נחקק בזיכרון צבאות ישראל וארה"ב בגלל תאונות כואבות שגבו את חייהם של חיילים רבים

למסוק התובלה הכבד CH-53 יש היסטוריה צבאית מפוארת, הכוללת השתתפות במלחמות שונות של חילות אוויר בישראל ובעולם. אולם התאונה הקשה שהתרחשה היום (ב') ברומניה משמשת כתזכורת שעל היסטוריה זו מעיבה סדרה של תאונות אוויריות, שרבות מהן גבו מחיר כבד בשל יכולתו של המסוק לשאת מספר רב של חיילים.

 

אסון ברומניה - כל העדכונים ב-ynet

 

היסעור הוא השם העברי שהודבק למסוק התובלה הכבד CH-53 מבית חברת "סיקורסקי" האמריקנית. הוא המריא לראשונה ב-1964 ונכנס לשירות בצה"ל ב-1969, כאשר הפך בן רגע למסוק התובלה המרכזי של חיל האוויר. משימותיו המגוונת לאורך השנים כללו הובלת כוחות לעומק שטח האויב, נשיאת מטען וכן חילוץ והצלה. אולם יותר מכל הוא נחקק בזיכרון הישראלי בשל תאונות קטלניות.


האנדרטה לזכר חללי אסון המסוקים (צילום: חן ליאופולד)

 

ב-19 באפריל 1974 התרסק מסוק יסעור בשדה התעופה במחניים וגרם להריגתם של שמונה חיילי צה"ל. שלוש שנים לאחר מכן התרחש "אסון הנ"ד" ב-10 במאי 1977 במהלך תרגיל בבקעת הירדן, שבמסגרתו הטיסו מסוקי יסעור צנחנים. אחד המסוקים התרסק לא הרחק ממקום ההמראה - וכל 54 הנוסעים נהרגו, בהם 10 אנשי צוות-אוויר. הם היו שייכים לאותה הטייסת, "דורסי הלילה", שאנשיה התרסקו הפעם ברומניה.

 

התאונה הקשה הבאה התרחשה 20 שנים לאחר מכן ונודעה בתודעה הישראלית בשם "אסון המסוקים". ב-4 בפברואר 1997 נהרגו 73 חיילי צה"ל כששני מסוקי יסעור שעשו את דרכם ללבנון התנגשו זה בזה בשמי שאר יישוב שבגליל העליון. עד היום נותר האסון כאחת התאונות הקטלניות ביותר בתולדות צה"ל ומדינת ישראל כולה. ועדת חקירה אמנם קבעה שלא ניתן לדעת בבירור מה היתה הסיבה להתרסקות, אבל הפרשה הותירה צל כבד על צי המסוקים הוותיק.


מסוק יסעור. יכול לשאת 55 חיילים (צילום: דובר צה"ל)

 

ישראל אינה המדינה היחידה המחזיקה את ה-CH-53, והיא גם אינה היחידה המזהה אותו עם אסונות גדולים. ב-26 ינואר 2005 התרסק CH-53 מדגם "סי סטליון" של הצבא האמריקני במערב עיראק, וגרם להריגתם של 31 אנשי כוחות הביטחון. שבע שנים חלפו מאז פרצה מלחמת המפרץ השנייה, אך תאונה זו הפכה את היום ההוא לקטלני ביותר שידע צבא ארה"ב בעיראק.  

 

40 שנה בחיל האוויר - ולא צפוי מחליף

כמו ישראל, גם ארה"ב, גרמניה, יפן, אוסטריה, מכסיקו ואפילו איראן מוסיפות להשתמש במסוק הוותיק עד היום. מכיוון שהמסוק נמצא בשירות ישראל זה יותר מ-40 שנים, וטרם נמצא לו תחליף הולם, פועל חיל האוויר להשביח את הצי הקיים כדי להשאירו בשירות.


סיקורסקי CH-53 - נתונים טכניים

סיקורסקי CH-53 - נתונים טכניים
סוג מסוק תובלה כבד
ממדים

אורך - 26.87 מטרים, גובה - 7.59 מטרים, קוטר רוטור ראשי - 22.02 מטרים, קוטר רוטור זנב - 4.88 מטרים

ביצועים

מהירות מירבית - 314 קמ"ש, סיג רום - 5,300 מטר, טווח טיסה מירבי - 1,640 ק"מ

משקל ריק - 10,690 ק"ג,טעון - 19,050 ק"ג
מנוע שניים, תוצרת "ג'נרל אלקטריק" T64-GE-413 בעלי הספק של 3,925 כ"ס כל-אחד
 

פעילות ההשבחה החלה ב-1992, ובמסגרת פרויקט "יסעור 2000" הותקנו בו

מערכות אוויוניקה וניווט מתקדמות, מערכות לוחמה אלקטרונית, מערכת תחקור, החלפת תצוגות בתא הטייס והחלפת להבים ללהבי טיטניום. בשנים האחרונות החל פרויקט השבחה נוסף, בשם "יסעור 2025", שצפוי להאריך את חייו המבצעיים של הדגם עוד יותר.

 

היסעור הוא מסוק דו-מנועי שצוותו מורכב משני טייסים וכן מכונאים מוטסים.ביכולתו לשאת עד 55 חיילים, או 24 אלונקות עם נפגעים במשימות חילוץ. כאשר הוא עמוס בציוד, משקלו הכולל הוא כ-33 טונות. אורכו של המסוק הוא כ-27 מטרים. המהירות המירבית שלו היא 310 קמ"ש וטווח הטיסה הוא כ-1,000 ק"מ. בחלק מהגירסאות המתקדמות של המסוק ניתן להרכיב עליו חימוש, הכולל מקלעים ואף טילים נגד טנקים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עבר כואב. מסוק יסעור
צילום: שאול גולן
מומלצים