שתף קטע נבחר

בעקבות ניתוח קטרקט: עשרות חולים לקו בדלקת

עשרות חולים שעברו ניתוח קטרקט בעין לקו בסוג נדיר של דלקת, כנראה בגלל זיהום. החדשות הטובות: כולם הבריאו. פרופ' דב ויינברגר, מנהל מערך העיניים בבית החולים בילינסון, ל"ידיעות אחרונות": "עד כה לא מצאנו מה גרם לתופעה"

התפרצות של דלקת עיניים בקרב מנותחי עיניים בבתי חולים בישראל: עשרות חולים שעברו בחודשים האחרונים ניתוחי קטרקט בעיניהם לקו, על פי ההערכות, בסוג נדיר של דלקת עיניים, שקשורה לליקויים בתהליכי ניקוי ועיקור של ציוד הניתוח או בזיהום של תמיסות המשמשות במהלך הניתוח.

 

התגובה הדלקתית עלולה לגרום לנזקים קשים

ניתוח קטרקט נדרש כאשר עדשת העין, המצויה מאחורי האישון ותפקידה למקד את קרני האור ברשתית, הופכת להיות עכורה. במהלך הניתוח מוסרת העדשה העכורה ומוחלפת בעדשה מלאכותית. בישראל מתבצעים מדי שנה 40 אלף ניתוחים כאלה.

 

אולם בבתי החולים שמבצעים את הניתוח שמו לב באחרונה שעשרות חולים שעברו את הניתוח לקו בסיבוך המכונה ‭,TASS‬ הגורם לדלקת של האזור הקדמי של פנים העין. מדובר בסיבוך מוכר אולם לא שכיח של הניתוח. הזיהום מתפתח בדרך כלל בתוך יממה מהניתוח ומאופיין בירידה בראייה ובסימני דלקת. אף שרוב המקרים מטופלים בהצלחה במשחות מקומיות, התגובה הדלקתית עלולה לגרום נזקים יותר קשים לרקמות הפנימיות של העין.

 

בספרות הרפואית מקושרות התפרצויות של הדלקת בקרב מנותחי עיניים לבעיות בסטריליזציה של הציוד הניתוחי וכן לזיהומים של התמיסות שבהן משתמשים במהלך הניתוח או לחדירת גורמים מזהמים ממקור אחר לתוך העין במהלך הניתוח.

 

עד כה לקו בסיבוך עשרות חולים, בהם כאלה שטופלו בבתי החולים שיבא, איכילוב, בילינסון וסורוקה. ככל הידוע, מצבם של כל החולים היה קל, והם טופלו והחלימו מהדלקת.

 

ההתפרצות של הדלקת בכמה בתי חולים דווחה באחרונה למנהלי מחלקות

בכירים בתחום העיניים. עד כה לא נמצאה הסיבה לעלייה בשכיחות הדלקת.

 

"מדובר בדלקת שמופיעה בימים הראשונים אחרי הניתוח ואינה מלווה בכאבים או בגירוי של העין, אלא בהופעת חלבונים שנשפכים למקטע הקדמי של העין, מהעדשה המושתלת עד לקרנית‭,"‬ מסביר פרופ' דב ויינברגר, מנהל מערך העיניים בבית החולים בילינסון. "ברוב המקרים היא חולפת מעצמה לאחר טיפול מקומי, ואם לא - ניתן להזריק לעין חומר שממוסס את החלבונים שהצטברו בה ופותר את הבעיה. כאשר התקבלו הדיווחים הראשונים על עלייה במספר המקרים חיפשנו את הסיבות ובדקנו אפשרויות שונות, אולם עד כה לא מצאנו מה גרם לתופעה. יכול להיות שמדובר באצווה מסוימת של נוזלים שנשפכים לעין במהלך הניתוח או בחומרים שבהם שוטפים את הכלים הכירורגיים". ‬


 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ניתוחי קטרקט. 40 אלף מדי שנה בישראל
צילום: index open
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים