שתף קטע נבחר
צילום: Index Open

שו"ת: לתת לילד לצאת לבד לגינה?

שאלה:

בני בן 8, לומד בכיתה ב', ילד מקסים ורגיש. הוא מבקש ממני ומאשתי פעמים רבות לצאת לבד לשחק בגן קרוב לביתנו, אבל אנחנו חוששים ולא מסכימים שהוא ייצא לבדו. גם ביחד עם חבר אנחנו חוששים ובינתיים לא נותנים לו. הבעיה היא לגבי שנה הבאה. בכיתה ג' ילדים כבר נוהגים לצאת לבד מהבית וללכת לחברים, אבל קשה לי לחשוב עליו כשהוא לבד בחוץ. אני לחלוטין לא אבא היסטרי, אבל בעניין הזה אני בהחלט פוחד.

 

אני רוצה לציין שבני ילד טוב שלא רב עם אף אחד ולא מסתכסך. אם מישהו מציק לו או מנסה לריב איתו, בני לעולם לא יחזיר ולכן אני כל כך מודאג להשאיר אותו לבד בחוץ. אני לא יודע איך הוא יתמודד עם מישהו זר, למשל. מה יקרה אם יבוא אליו מבוגר ויפתה אותו? כבר דיברנו עם בננו בנושא ואמרנו לו שאסור לו לדבר עם זרים, אבל אני לא בטוח שהוא ממש מבין את זה. מה עושים? איך ללמוד "לשחרר", איך לתת לו את העצמאות שהוא כ"כ רוצה מבלי שנרגיש מפוחדים? (גל).

 

תשובה:

הי גל, השאלה שלך בהחלט רלוונטית ואני מאמינה שעוד הורים מרגישים כמוכם. מצד אחד, אתם מבינים את הצורך של בנכם להתחיל להיות עצמאי. מצד שני, קשה לכם להתגבר על הפחדים לאור הסכנות שאורבות בחוץ. הדילמה הזו קיימת אצל ההורים בכל גיל.

 

מה יאמר הורה של ילד בן 18 שמבקש את מפתחות המכונית? האם הוא לא ייתן לילד לנהוג מכיוון שעלולות להיגרם תאונות, האם הורה לא יאפשר לילד לצאת לטיול שנתי או למחנה קיץ כי חס וחלילה יכול לקרות משהו?

 

למרות הקושי להתגבר על הפחד - אין להורים ברירה. אחד התפקידים החשובים של ההורה הוא לאמן את הילד להיות בוגר עצמאי. על ההורה לעזור לילד להתאמן בהפעלת שיקול דעת. כהורים עלינו ללמד את הילד נהיגה, כדי שבבוא היום הוא ינהג בכוחות עצמו.

 

ככל שתפחדו יותר - כך תעבירו לילד שלכם מסר שבחוץ מאוד מפחיד והוא עלול לצאת לחיים עם המון חששות. ממליצה לשוחח איתו, לתת לו את הכלים, אבל לאפשר לו להתאמן ולהעביר לו מסר שאתם סומכים עליו. בהצלחה.

 

השיבה: ענת אשד M.Ed – יועצת להורים וצוותים חינוכיים, מורה במדרשה להנחיית קבוצות ומנהלת פורום מכון אדלר .

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים