שתף קטע נבחר

הלחץ עזר: ארה"ב לא תמכור נשק מתקדם לסעודיה

"וול-סטריט ג'ורנל" מדווח כי בשל לחץ ישראלי, עסקת המכירה של עשרות מטוסי F-15 מוושינגטון לריאד לא תכלול נשק מתקדם לטווח ארוך, שעלול להפר את היתרון הישראלי באזור. הפנטגון: "מתייעצים עם ישראל, אך מחויבים לעוד בנות ברית"

ארצות-הברית מתכוונת למכור לסעודיה מטוסי קרב מתקדמים מסוג F-15, אך לא תצייד אותם במערכות נשק לטווח ארוך ובאמצעי לחימה אחרים שכלילתם בעסקה עוררה התנגדות נחרצת מצד ישראל. כך דיווח הלילה (יום ב') העיתון האמריקני "וול-סטריט ג'ורנל" מפי מקורות דיפלומטיים וגורמים רשמיים.

 

לפי הדיווח, חבילת הנשק ששווייה 30 מיליארד דולר ושתתפרש על פני 10 שנים, תהיה אחת העסקאות הגדולות מסוגה, ושימשה מקור למתיחות של מאחורי הקלעים במשך חודשים של משא ומתן. "וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי גורמים ישראלים רשמיים הביעו שוב ושוב במהלך המשא ומתן דאגה שארה"ב מסתכנת בפגיעה ביתרון הצבאי של ישראל, על-ידי העברת טכנולוגיות מתקדמות בתחום התעופה ליריבותיה האזוריות.

 

גורמים אמריקנים אמרו לעיתון כי בשבועות האחרונים העבירו "הבהרות" בנוגע לעסקה, כדי להרגיע את ישראל. שני גורמים רשמיים הקרובים למשא ומתן אמרו כי לישראל עדיין יש כמה הסתייגויות, אך כעת היא אינה צפויה לעמוד בדרכה של העסקה באמצעות הפעלת לובי בקונגרס האמריקני, שיכול למנוע או לעכב אותה. ממשל אובמה צפוי להעביר לקונגרס הודעה רשמית בנושא בחודש הבא.


ברק ושר ההגנה האמריקני גייטס, במהלך ביקורו בוושינגטון (צילום: רויטרס)

 

גורמים רשמיים אמרו כי במסגרת העסקה המוצעת, על 84 מטוסי ה-F-15 שיועברו לסעודיה יהיו מערכות נשק דומות לאלה שהוצעו לממשלות זרות אחרות. מדובר במטוסים עם מערכות שאינן מתקדמות כמו אלה שבשימוש צבא ארה"ב. מה שהיה יותר קריטי מבחינת ישראל, לפי גורם רשמי באזור, הוא החלטת ממשל אובמה שלא לספק לסעודיה רכיבי נשק מסוימים, בהם מערכות מתקדמות לטווח ארוך שניתן להצמיד למטוסי F-15 לשימוש בתקיפות נגד מטרות ביבשה ובים. העסקה הסעודית צפויה לכלל גם עשרות מסוקי "בלקהוק" UH-60.

 

דובר הפנטגון, ג'ף מורל, סירב להתייחס לפרטי המשא ומתן, אך אמר: "עבדנו בצורה קרובה מאוד עם ממשלת ישראל בדרגים הגבוהים ביותר כדי לטפל בדאגות שלהם בנוגע לנושאים אלה ואחרים". עם זאת, הוא הדגיש: "ישראל אינה המדינה היחידה באזור שיש לה דאגות ביטחוניות, ויש לנו מחויבויות גם כלפי בנות ברית אחרות".

 

הנשק לסעודיה: איתות לאיראן

משגרירות סעודיה בוושינגטון נמסר כי לא יגיבו על עסקת נשק כלשהי, ובשגרירות הישראלית סירבו להתייחס לאפשרות שלשר הביטחון, אהוד ברק, ניתנו ערבויות כלשהן. גורם ישראלי אמר לעיתון כי השיחות בארה"ב בנוגע לעסקה עם הסעודים היו "בונות".

 

כך או כך, גורמים אמריקנים רשמיים התעקשו כי ארה"ב לא עשתה שינויים כדי לפייס את ישראל. "זה לא שברק נכנס לעיר, ואנחנו פתאום עושים שורה של ויתורים שהישראלים לא ידעו עליהם לפני כן, והם נרגעים", הוא אמר. "לא היו עידונים, לא היו שינויים". לדבריו, החשש הישראלי פחת ככל שהישראלים הבינו את אופי העסקה.

 

שיתוף המידע עם ישראל הוא חלק מהתחייבות רבת שנים של הממשלים האמריקניים לדורותיהם לשמר את יתרונה הצבאי באזור. ביכולתו של הקונגרס לסכל כל מכירת נשק שעלולה לפגוע ביתרון הצבאי הישראלי במזרח התיכון.

 

קידום עסקאות נשק של וושינגטון עם מדינות במפרץ נעשה על רקע דאגתה של ארה"ב מתוכנית הגרעין של איראן

והצהרותיה הלוחמניות. ארה"ב קידמה בחודשים האחרונים מכירת נשק גם לאיחוד האמירויות הערביות ומדינות נוספות במפרץ, והיא תומכת - הגם שבמידה פחותה - בצבא לבנון ובכוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית בגדה המערבית.

 

סעודיה נחשבת לבת ברית חשובה של ארה"ב באזור, גם לאור העובדה ששכנתה תימן הפכה למעוז חשוב של אל-קאעידה, וממנה יצא בין השאר המחבל עומר פארוק עבד אל-מוטלב, שניסה לפוצץ מטוס בשמי דטרויט בחג המולד האחרון.

 

Read this article in English

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מטוס F-15. 84 בדרך לסעודיה
צילום: רויטרס
אובמה. עוד גורם מתיחות מאחורי הקלעים?
צילום: AFP
מומלצים