שתף קטע נבחר

לא אוהב לקרוא או בעצם מתקשה?

למרות השיעמום ולמרות האופציות לפעילות שהולכות ואוזלות במהלך החופש - האופציה לקרוא ספר לא נשמעת לילד שלכם סבירה. אולי הוא לא אוהב ספרים, אבל יכול גם להיות שיש לו בעיה של "שטף קריאה". מומחי מט"ח מסבירים איך מזהים את הבעיה וכיצד ניתן לעזור

בעידן שלנו, בו מכשפים רבי עוצמה בדמות המחשב והטלוויזיה שואבים את ילדינו, ואנו ההורים נאבקים בסחף או בשארית שעות הפנאי, הקריאה הפכה כבר מזמן לאופציה שיש לקדמה בבית באמצעים שיווקיים מתוחכמים או באמצעות דיקטטורה פשוטה.

 

כמה פעמים בחודש וחצי האחרונים שמעתם את המשפט "משעמם לי"? אולי עניתם כך "מה בא לך לעשות?" ואולי "אז תשתעמם קצת ותמצא לך מה לעשות" או "אולי תקרא משהו?"

 

במקרה האחרון אתם עלולים להיתקל שוב בתשובה "אני לא אוהב לקרוא". כהורים חובבי קריאה קשה לכם לקבל את המשפט הזה מבלי לחשוב איפה טעיתם בחינוך או מבלי לשקוע במחשבות נוגות על מה יהיה בסופו של הדור הזה, אבל יתכן בהחלט שמאחורי המשפט הזה מסתתר קושי כלשהו המונע מילדכם את הנאת הקריאה.

 

תקוע בשלב הפענוח

"כשאתה קורא לאט, אתה לא רואה את התמונה הכללית וזה פוגע כמובן בהנאה", אומרת עופרה רזאל, ראש תחום צרכים מיוחדים במט"ח. "הנאה? הילד עוד במלחמה של ניסיונות לפענח מה בכלל כתוב שם. מאוד משמעותי שהקריאה תהיה אוטומטית ובשטף, לצורך הבנת הנקרא וזו הרי המטרה העיקרית של הקריאה".

 

"שטף קריאה היא יכולת לקרוא טקסט מדויק במהירות ובאינטונציה מתאימה, תוך הפניית משאבים להבנת הנקרא", מסבירה אפרת קוצר, מנהלת פרויקטים במט"ח ומתמחה בלקויות למידה. "בזמן הקריאה, הקורא צריך לבצע שתי משימות במקביל - לפענח את הטקסט ולהבין אותו. אם הילד מתקשה בקריאה, הוא ישקיע יותר אנרגיה ומשאבים בפענוח ולא יישארו לו מספיק משאבים להבנת הנקרא".

 

"בכיתה א' הילד רוכש את המערכת המובנית והחד משמעית שאות וניקוד שווים צליל מסוים", מוסיפה רזאל. "אחרי שהוא לומד לפענח, מגיע השלב של השטף. אם הוא נשאר תקוע בשלב הפענוח, הוא מתקשה להבין וכמובן שהנאתו נפגעת. על מנת שהקורא יוכל להבין ולעשות תהליכי עיבוד של הבנת הנקרא, המוח שלו צריך להיות פנוי ולעבור למעין מצב של קריאה אוטומטית. ככל שהוא יקרא מהר יותר, המנגנון יהפך לאוטומטי ויהיו לו יותר משאבים לעיבוד תוכן הטקסט".

 

קריאה איטית ומאומצת

בעבר, הטיפול המקובל בסרבני קריאה היה בעיקר דיקטטורה. הילד היה נשלח אחר כבוד לחדרו לזמן לא מבוטל, שם היו כופים עליו קריאה ובוחנים אותו לאחר מכן בהבנת הנקרא. לשיטה זו יכולה להיות אחת משתי תוצאות - או שהילד יתגבר על הקושי בעקבות התרגול הכפוי ויסגל לעצמו קריאה בשטף ואולי גם הנאה ממנה בהמשך או שיפתח שנאה של ממש לעולם הקריאה.

 

למען הסר ספק, שימוש בסמכות ההורית לצורך הכוונה לקריאה אינו פסול, אך אם ההכוונה נתקלת במאבק אימתנים מצד הילד, יתכן שיש לו קושי של ממש בקריאה (או בקבלת הסמכות ההורית).

ילדים המתקשים בקריאה נאבקים למעשה בכדי לקרוא באופן שוטף: קריאתם איטית, מאומצת ומלווה בהפסקות רבות.

 

מה צריך להדליק אור אדום אצל הורים?

"בכיתות היסודי א'-ב' אם רואים שהילד נמנע מקריאה ומתקשה בפענוח, שהקריאה שלו איטית או מקוטעת, שהוא נמנע מקריאה או חווה קריאה כמשהו מייגע ומתסכל", עונה קוצר. "ככל שהזמן עובר, המוטיבציה שלו לקרוא תיפגע וזה יכול להוביל בסופו של דבר להימנעות מקריאה. בכיתות ג'-ד' כבר חשים בתוצאות הפער. זו גם הסיבה שאם מזהים קושי, כדאי להפנות לאבחון. טיפול מוקדם יעיל יותר כי הפער הולך ומתעצם ככל שהילד גדל והדרישות ממנו הולכות וגדלות".

 

מה ההורים יכולים לעשות כדי לעזור?

"חשוב מאוד לתת הזדמנות להתנסות חיובית ולהציע טקסטים מתאימים. טקסט שאינו מתאים לרמת הילד, גם אם מאוד מושך אותו, ירע את המצב. חשוב לנסות להגביר את המוטיבציה של הילד ולא לוותר.

 

"חשוב לשבת איתו ולקרוא כמה שיותר. יש טכניקות שונות שניתן להשתמש בהן ולראות מה מתאים לילד. למשל, קריאת צל בה הורה קורא והילד עוקב אחרי הקריאה שלו עם האצבע, קריאת הד בה ההורה אומר משפט והילד חוזר אחריו או קריאת מקהלה בה ההורה והילד או שני חברים קוראים ביחד. מה שחשוב בכל הדוגמאות הללו הוא לספק לילד מודל של קריאה נכונה, לדייק גם באינטונציה, להבין שאנחנו משמשים עבורו מודל".

 

יתרונות האינטרנט

לפני כשנתיים פיתחו במט"ח את אתר "שטף קריאה". השימוש באתר אינו כרוך בתשלום והוא מכיל כ-80 טקסטים קצרים, המחולקים ל-4 רמות קושי. תרגול הקריאה באתר מבוסס על שיטת הקריאה החוזרת. האתר מיועד גם לתרגול בבית וגם למורים, לצורך תרגול עם הילדים המתקשים בכיתה. במהלך ספטמבר ולקראת שנת הלימודים הקרובה, מתכננים במט"ח להשיק אתר שטף קריאה גם באנגלית ובערבית.

 

התלמיד יכול להיעזר באתר בקריינות המספקת מודל של קריאה נכונה, הדגשה (מַרְקֶר) של חלק הטקסט שנקרא לצורך מעקב אחרי הטקסט, קביעת קצב הקריאה, מדידת זמן הקריאה, גרפים לצורך מעקב אחר התקדמות והקלטה המאפשרת הַעֲרָכה של הקריאה.

 

"לאינטרנט יש יתרון אדיר. הוא נגיש לילדים, אינטראקטיבי, מוכר ואטרקטיבי. לילדים הרבה יותר נחמד לעבוד מול מחשב", אומרת קוצר.

 

"הילדים אוהבים את הגרף של השיפור ומשהו בהליך שבודק אותם, מעודד תהליכי בקרה שלהם ומהווה חיזוק למאמץ שלהם. גם התחרות מול הזמן שצובע להם בצהוב את הטקסט זה משהו שמאוד מעודד אותם להתאמץ ולהתמקד", אומרת אורנה מרוז, אם לילד בן 10 שמתקשה בקריאה ומורה לחינוך מיוחד לילדים בגילאי יסודי המשתמשת בתוכנה. "לילדים עם קשיים, יש הרבה הוצאות על הוראה מתקנת ועוד ופה יש כלי שניתן בחינם ומאוד עוזר. האתר מאוד קידם גם את הבן שלי וגם את התלמידים שלי". קריאה מהנה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ויז'ואל/פוטוס
אילוסטרציה
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים