שתף קטע נבחר

גם בחג - המעסיק לא מחלק מתנות חינם

האם לבוס מותר לתת מתנה לחג רק לחלק מהעובדים, האם עובדת בחופשת לידה זכאית לשי ולמה אנחנו צריכים לשלם על זה מס הכנסה? מדריך לחג

ראש השנה מתקרב ואיתו עונת המתנות ותלושי השי, שכמעט כל שכיר במדינת ישראל מקבל. אבל לבטח יש כאלה החשים מקופחים, שכן המעסיק שלהם לא מצ'פר אותם לקראת החג במתנה. אז האם שי לחג הוא חובה? האם המתנה חייבת במס? איך מחשבים את גובה המס? בעזרת עו"ד גדעון רובין ממשרד רובין-שמואלביץ ועו"ד נעמי לנדאו, המתמחים ביחסי עבודה, הרכבנו מדריך חגיגי.

 

 

האם הבוס חייב לתת לי מתנה לחג?

החוק אינו מחייב מעסיק לתת לעובדיו שי לחג. עם זאת, במקומות עבודה שבהם יש הסכם קיבוצי או צו הרחבה שבו יש סעיף המתייחס למתן שי לחג – חייב המעביד לתת.

 

גם במקומות עבודה שאינם כפופים להסכם קיבוצי לרוב ניתן השי כתוצאה מנוהג. אי-מתן שי לחג במקום עבודה שבו קיים נוהג כזה, יכולה להיחשב בנסיבות מסוימות להרעה מוחשית בתנאי העבודה ואז העובד זכאי להתפטר תוך דרישת פיצויי פיטורים. עם זאת, ספק אם בית דין לעבודה יכיר באי-חלוקת שי או תווי קנייה כהרעה מוחשית בתנאי העבודה, באופן שההתפטרות – אם נעשתה מנימוק זה – תזכה את העובד בפיצויי פיטורים, שכן בדרך כלל סכומי המתנות אינם מהותיים יחסית לרכיבי השכר האחרים.

 

קולגה שלי קיבל תלושים ב-500 שקל, ואני רק בקבוק יין. יש מה לעשות?

בית הדין לעבודה כבר קבע בעניין זה כי שי לחגים הינו זכות כללית ואחידה במקום העבודה, לכל העובדים וללא כל הבדלים. עליו להיות שווה לכל העובדים בכירים וזוטרים, עובדים מצטיינים ושאינם מצטיינים. גם מתן שי לחג רק לחלק מהעובדים מהווה אפליה פסולה. בפסק דין נוסף שניתן בשנת 2003 נקבע במפורש, כי שימוש במתנות לחג כאמצעי תגמול מהווה אפליה אסורה, ולכן חל איסור על מתן מתנות רק לעובדים מסורים או טובים יותר.

 

ישנם מקומות עבודה שבהם ועד העובדים מעניק מתנות נוספות לעובדים המאוגדים במסגרתו, מעבר למה שההנהלה מעניקה לכלל העובדים. הסדר כזה אינו מהווה אפליה.

 

אני בחופשת לידה בדיוק בתקופת החגים. האם אני זכאית לשי?

 

כיוון שלא קיימת הוראה חוקית למתן שי לחג, המעביד יחויב לתת אותו לעובדת הנמצאת בחופשת לידה רק אם חל על מקום העבודה הסכם קיבוצי, צו הרחבה או נוהג המחייב זאת. אחרת, הדבר נתון לשיקול דעתו.

 

עם זאת, נראה כי הפרשנות הנכונה היא שמאחר שעובדת בחופשת לידה היא עדיין חלק ממקום העבודה, אין מקום להענישה על חופשת הלידה ולשלול ממנה את קבלת המתנה לחג.

 

הבוס אמר שאני חייב לשלם מס הכנסה על השי. האם זה נכון?

 

בהחלט כן. לפי פקודת מס הכנסה, שי לחג שנותן מעביד לעובדו מהווה טובת הנאה החייבת במס.

 

גם במקרה של תווי קנייה יש תקנת מס הקובעת, כי כאשר עובד מקבל תשלום – גם אם באמצעות תווי קנייה – מדובר בטובת הנאה החייבת במס על ידי העובד והיא תיחשב הוצאה למעביד. המעביד רשאי כמובן לגלם את המס עבור עובדיו ולהעניק להם את המתנה כ"נטו", אבל אז הוא יהיה חייב בתשלום המס עבור העובדים.

 

ואיך בדיוק מחשבים את המס שצריך לשלם?

 

במקרים שבהם תווי השי נרכשים בקנייה מרוכזת על ידי המעביד והוא זוכה להנחה ברכישתם, עמדת נציבות מס הכנסה היא שיש לנכות את המס מהעובדים לפי העלות של התלושים למעסיק ולא לפי ערך השוק שלהם לעובדים שקיבלו אותם. בכל מקרה, חל איסור על ניכוי שוטף משכר העבודה של "שווי מתנות," כפי שעושים חלק מהמעסיקים. בפסיקה נקבע שניכוי כזה הוא אסור ומנוגד לחוק הגנת השכר.

 

הכתבה המלאה מתפרסמת היום במוסף "ממון" שב"ידיעות אחרונות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מי קיבל שי גדול יותר?
צילום: thinkstock
מומלצים