שתף קטע נבחר

איך קונים פלאש בלי להתרושש? מבזקים עממיים

אספנו ובדקנו עבורכם ששה מבזקים בעלי עוצמת הארה בינונית, שהם זולים ומעולים - לצלמים שונים ברמות שונות. ביניהם תמצאו מבזק רטרו מיוחד עם מחשבון בסגנון שנות השבעים, מבזק פשוט במיוחד ומבזק מיוחד לסטרוביטים. כתבה שלישית ואחרונה בסדרה


 

במבזקים המודרניים קיימות תכונות רבות ותפריטים מסובכים שלא יביישו כל גאדג'ט. מי צריך כל כך הרבה תכונות מתקדמות במבזק שלו, לפי אילו מאפיינים ניתן להשוות מבזק אחד לאחר, על מה כדאי להתעקש כשקונים מבזק, ובמה לא כדאי להשקיע כסף? סדרת כתבות זו תעשה היכרות ידידותית ביניכם לבין המבזק העתידי שלכם ותעזור לכם להבחין בין העיקר לטפל כשאתם ניצבים בפני קניית מבזק. כתבה שלישית ואחרונה בסדרה.

 

הכתבה הראשונה בסדרה היתה מדריך מלא לקניית מבזק חיצוני, ובכתבה השנייה נסקרו ארבעה מבזקים בעלי עוצמת הארה גבוהה. כתבה זו תציג לכם שיה מבזקים עם עוצמות נמוכות יותר, שהם גם זולים ועממיים יותר – למשתמשים ברמות שונות, ולמי שרוצה לחסוך. שימו לב: המחירים המתוארים בכתבה הם מחירי יבואן עם אחריות יבואן רשמית.

Nikon SB600: לחובבים

הושק על ידי ניקון ב-2004, וירש תכונות רבות מאחיו הגדול והחזק יותר, ה-SB800 המצויין. למבזק ותיק זה תכונות מתקדמות ועוצמת הארה בינונית אך מספקת. יתרונותיו הבולטים הם מחיר נמוך יחסית, תאימות מושלמת לטכנולוגית המבזקים האחרונה מבית ניקון הנקראת Creative Light System, או בקיצור CLS.


טכנולוגיה זו מאפשרת שימוש אלחוטי-אוטומטי במבזקים רבים בעת ובעונה אחת באמצעות תקשורת מהירה של הבזקי אור. לפני הצילום, המבזקים שולחים הבזקי אור לעבר האובייקט. האור החוזר נקלט בחיישנים דרך עדשת המצלמה וזו מחשבת את העוצמה הנדרשת מכל מבזק ומעבירה את הנתונים חזרה למבזקים באמצעות פרצי אור שבוקעים מהמבזק שלה, או מאחר שהוגדר לכך. כל התהליך אורך שבריר שניה ומתרחש לפני הצילום עצמו. לקנון טכנולוגיה דומה הנקראת Wireless E-TTL-II).

איכות הבניה של ה SB600 מצויינת. החיבור למצלמה הוא בעל נעילת מנוף. המבזק תומך בשיטות האוטמטיות -TTL, ITTL ו DTTL, אך לא תומך בשיטות Auto Flash וAuto Aperture הישנות. במוד אוטומטי (iTTL) התוצאות אחידות ומדוייקות. המבזק מאפשר שליטה ידנית בעוצמה עד 1/64 מעוצמה מלאה בקפיצות של שליש סטופ. סטנדרטי למבזקים במשפחה זו.

למבזק תפריט נוח בעל ארבע כפתורי הפעלה מוארים. לפעולות מתקדמות יש צורך ללחוץ על שני כפתורים כדי להיכנס לתפריטים - פעולה לא אינטואיטיבית הדורשת הסתגלות. ניתן לצדד ולהגביה את ראש המבזק לצורך הקפצת אור מקירות ותקרות. הזום במבזק מוגבל עד 85 מ"מ, נמוך יחסית לממוצע בקטגוריה (105 מ"מ).


ל-600 אין חיישן אופטי להפעלה מרוחקת על ידי מבזק אחר (נקרא בניקון SU4), וגם לא חיבור למקלט רדיו. חבל שניקון לא כללה במבזק זה הפעלה בחיישן אופטי פשוט - optical Slave. אלא רק כזה התומך בהפעלת ה- CLS. טעינה לעוצמה מלאה אורכת מעט פחות מ 4 שניות ומלווה ביללת הטעינה המוכרת -לעומת הטעינה החרישית של מבזקים חדשים יותר.


יתרונות:

• תוצאות טובות ואחידות

• תאימות  ותמיכה ב CLS

• קטן וקל

חסרונות:

• זום רק עד 85 מ"מ

• ללא מקלט אופטי פשוט


שורה תחתונה:
מבזק ותיק קטן ונוח בעל עוצמה בינונית הפועל בדיוק ובאחידות רבה. מתאים מאד לצלמים חובבים, ולמקצוענים שלא צריכים עוצמה גדולה וזום גדול. 


ביצועים: 4.5/5

איכות הרכבה ואביזרים נלווים: 5/5

עלות / תועלת: 4/5

משקל: 300 גרם
מחיר: 1350 שקלים
 

Canon EX-430II: המשופר

הושק ב2008 ושידרג את מבזק ה EX-430 הוותיק יותר. הדגם המתקדם (סימן 2) הוא בעל טעינה מהירה יותר ב-20 אחוז. הטעינה בדגם זה גם שקטה לחלוטין. למבזק נעילת מנוף. דגם זה תשע תכונות מותאמות אישית, אשר ניתנות לשליט גם ישירות מתפריט המצלמה אליה מחובר (תלוי בדגם המצלמה).

בשעת חיבור המבזק למצלמה, המבזק מקבל את נתוני החיישן (FX או DX) ומשנה את רוחב האלומה (זום) בהתאם. שינוי נוסף שקנון ביצעו הוא ביטול כפתור הפעלת המצב האלחוטי (Off/Slave) והעברתו להפעלה מהתפריט. שינוי זה אמנם הוזיל את עלויות הייצור עבור החברה (בשל רכיב תקול שהוחלף), אך סיבך וסרבל את ההפעלה.



המבזק מדוייק ואחיד כשהוא פועל במוד האוטומטי האחרון של קנון, ה-E-TTL2. קיימת תמיכה בשיטות ישנות יותר E-TTL ו TTL כדי להתאים למצלמות ישנות יותר.

ניתן להשתמש במבזק כנשלט במערך Wireless E-TTL2, אך הוא אינו יכול להיות השולט, ובדומה ל-SB600 של ניקון גם דגם זה לא מסוגל להיות מופעל ממבזק אחר.

איכות הבניה של ה- 430 מצויינת. המסך ברור והכפתורים נוחים. מאידך, התפריטים להתאמה אישית לא אינטואיטיביים ואינם מסבירים את עצמם.

יתרונות:

• מבזק מצויין לעבודה אוטומטית וידנית

• מדוייק מאד ואמין

• טעינה שקטה

• זמן טעינה קצר.

• שליטה בתכונות המבזק ישירות מהמצלמה.

 

חסרונות:

• תפריטים להתאמה אישית אינם נוחים

• ללא מקלט אופטי פשוט

 

שורה תחתונה:
מבזק איכותי מבית קנון המתאים מאד לחובבנים ולמקצוענים המוכנים להתפשר על עוצמה. שיפור מהותי על הדגם הקודם.


ביצועים: 5/5 

איכות הרכבה ואביזרים נלווים: 5/5

עלות / תועלת: 4/5
משקל: 330 גרם
מחיר: 1750 שקלים

 

Sunpak PZ42X: זול ומדויק

חברת Sunpak היפנית מייצרת מבזקים מזה חמישים שנה. PZ42X  הבינוני בעוצמתו, הוא דגם הביניים של החברה. ניתן לרכושו בגירסאות מתואמות לניקון, קנון וסוני.המבזק קומפקטי, איכות ההרכבה שלו טובה והוא מעוצב בחן. המחבר למצלמה עשוי פלסטיק ובעל נעילה סיבובית.

 

ביצועי הTTL של המבזק הראו תוצאות מדוייקות ואחידות ביותר. המצב הידני מנוון יחסית, ומציע אפשרות שליטה בעוצמה עד 1/64 מהעוצמה מלאה אבל בקפיצות של סטופים שלמים ולא בשלישים. למבזק אין תאימות לCLS של ניקון ול Wireless E-TTL2 של קנון. הדבר אומר שהאופן היחיד לצלם בעזרת המבזק הוא כשהוא מורכב על המצלמה. טעינה לעוצמה מלאה אורכת כחמש שניות.


 

למבזק מנגנון כיבוי אוטומטי במצב חוסר פעילות שפועל לאחר 15 דקות. אין אפשרות לשנות את התכונה הזו. התפריט של המבזק נוח והוא מופעל על ידי שני כפתורים בלבד. המסך קריא ומואר. ניתן לבחור בפורמט המצלמה בשימוש FX או DX (חיישן 35 מ"מ או חיישן מוקטן), דבר שמשנה את הזום. יש ל- PZ42X  לוחית מובנית פיזור אור לזווית צילום רחבה, והמבזק מזהה את שליפתה ומשנה את הזום בהתאם.

 

בדומה לרוב המבזקים האחרים במשפחה זו, גם לדגם זה אין כל אופציה מובנית להפעלה מרוחקת - לא חיישן אופטי ולא חיבור למקלטים.

 

יתרונות:

• ביצועים טובים מאד ואחידים במצב אוטומטי

• זול מיוחד

• מאפשר בחירה בין פורמט FX לפורמט DX

• קטן קל ונוח לתפעול

 

חסרונות:

• מוד ידני המאפשר שינוי עוצמה בסטופים שלמים ולא בשלישי סטופ

• כיבוי אוטומטי לא ניתן לביטול

 

שורה תחתונה:

מבזק טוב מאד המומלץ לחובבים המחפשים מבזק אמין ואוטומטי. זול משמעותית מהמבזקים של יצרניות המצלמות המובילים. אינו מתאים ל"סטרוביסטים" בשל כיבוי אוטומטי שלא ניתן לביטול וחוסר באופציות סנכרון.

ביצועים: 4/5

איכות הרכבה ואביזרים נלווים: 3.5/5

עלות / תועלת: 4/5
משקל: 340 גרם
מחיר: 1070 שקלים

 

Metz48 AF-1: מהיר, עם ראש רגיש

המץ 48 הוא מבזק אוטומטי שתואם למצלמות ניקון, קנון, סוני אלפא, אולימפוס/פנסוניק וסמנסונג/פנטקס. הוא בנוי בצורה איכותית וכולל לוחית החזר אור מובנית ליצירת ניצוץ בעין המצולם ולוחית פיזור אור מובנית לכיסוי זווית עדשה רחבה. החיבור למצלמה עשוי פלסטיק.

 

במבחן TTL (על מצלמת ניקון) הציג ה-48 תוצאות טובות. לרבות בפעולת אופציית TTL-BL. בהפעלה מרוחקת כחלק ממערך CLS של ניקון, המבזק קלט את האותות המשודרים לו ונתן תוצאות טובות. אין יכולת להפוך את המבזק ל- Master ב CLS, אלא רק Slave.

 

ראש המבזק ניתן לתזוזה מעלה-מטה ולצדדים. מי שירצה להתקין אביזרים על ראש המבזק צריך לקחת בחשבון שהנעילה של ראש המבזק בזוויות האנכיות השונות חלשה מדי לשם כך.

 

זום המבזק הוא בטווחים של 24-105 מ"מ. במצב ידני המבזק מציג תוצאות אחידות ביותר. יש אפשרות להקטין את העוצמה עד 1/128 בקפיצות של שליש סטופ. למבזק אין חיבור למקלט או לסוללה חיצונית, אך יש חיבור USB לשידרוג הקושחה בצורה מקוונת - בעוד מבזקים אחרים יצריכו ביקור במעבדה לשם כך. מץ הם היחידים המציעים אופציה נחמדה זו. אין אופציית שיעבוד אופטי פשוטה להפעלה מרוחקת בעזרת הבזק של מבזק אחר ואין חיבור למקלט רדיו. טעינה לעוצמה מלאה אורכת כשלוש וחצי שניות.

 

יתרונות:

• מבזק איכותי שתואם TTL של יצרניות רבות

• זול במיוחד

• מוד ידני עד 1/128 בקפיצות של שלישי סטופים

• חיבור USB לשידרוג קושחה

 

חסרונות:

• לא כולל נרתיק הגנה ורגלית מעמד המתחברת ל- Hot Shoe (מצופה ממבזק הכולל יכולת הפעלה מרוחקת)

• נעילה חלשה לראש המבזק בהטיה אנכית. עלול להיות לא יציב רק אם מתקינים אביזרים על ראש המבזק

• ללא יכולת שיעבוד אופטי פשוטה

 

שורה תחתונה:

מבזק איכותי בעל זמן טעינה מהיר, תואם TTL של יצרניות רבות ותואם הפעלה אלחוטית של ניקון וקנון. מתאים לחובבים ומקצוענים המחפשים מבזק אוטומטי או ידני. מיובא ומופץ על ידי כמה גופים בארץ ונמכר במחיר אחיד בחנויות צילום רבות.

ביצועים: 4/5

איכות הרכבה ואביזרים נלווים: 3.5/5

עלות / תועלת: 4/5
משקל: 260 גרם
מחיר: 975 שקלים

 

Vivitar 285HV: מבזק רטרו, עם מחשבון סבנטיז

הוויויטר 285HV הוותיק הוא פשוט, אמין ויעיל. זהו מבזק ידני גדול, שנראה שונה מכל מבזק מודרני: יש לו ראש זום ידני שיש להזיזו קדימה ואחורה בכדי לשנות את אורך המוקד של האלומה. יכולת תנועת ראש המבזק היא בת 90 מעלות בציר האנכי, אך ללא יכולת תנועה אופקית. בקידמתו מצוי חיישן אור מיושן המאפשר הפעלה אוטומטית, אך אינה מדוייקת. אם קניתם מבזק זה, ככל הנראה שתשתמשו בו במצב ידני בלבד.

 

במצב ידני ניתן לבחור בין ארבעה מצבים בלבד. עוצמה מלאה, חצי כח, רבע כח ואחד חלקי שש עשרה. השד (או איזהמהנדס בפנסיה במקרה הטוב) יודע לאן נעלם מצב השמינית. לוויויטר חיבור למקלט רדיו. זה חיבור שאין סטנטרטי, אך הכבל הנדרש מסופק, וניתן לרכוש כבלים דומים אם יש צורך. בצידו של המבזק קיים מחשבון ידני המנתח את רגישות החיישן והמרחק מן האובייקט אשר מספק את נתוני הצמצם הדרושים.

הערה - יש להימנע מלבלבל דגם זה עם הדגם הישן S285 - שעלול לשרוף את מעגלים אלקטרוניים של מצלמות בשל מתח סינכרון גבוה. דגם HV285 כבר לא מעביר מתח גבוה והוא בטוח לגמרי לשימוש.

 

יתרונות:

• זול מאוד

• אמין ואחיד בתוצאותיו

• חיבור מובנה למקלט רדיו

• פשוט להפעלה

 

חסרונות:

• יכולת ידנית עד 1/16 בלבד וללא מצב 1/8 עוצמה

• ללא יכולת תנועה סיבובית לראש המבזק

• זמן טעינה ארוך יחסית

• גדול מאד

 

שורה תחתונה:

זהו מבזק ידני זול ופשוט - המומלץ למי שמבקש לעצמו מבזק לשימוש "סטרוביסטי" ואינו זקוק לצילום אוטומטי. לאחר שתכירו את ה"מוזרויות" של המבזק הזה ותתאמו איתו ציפיות (אין מצב שמינית, כפתור הפעלה בקידמת המבזק, מחשבון ידני מעט הזוי משנות השבעים אך קל לשימוש) תהיו מרוצים ביותר ובלי חור בכיס.

 

ביצועים: 3.5/5

איכות הרכבה ואביזרים נלווים: 4/5

עלות / תועלת: 5/5

משקל: 423 גרם
מחיר: 699 שקלים 

 

LumoPro 160: לסטרוביסטים שבחבורה

השקת דגם זה שימחה סטרוביסטים רבים - שכן זהו מבזק שנתפר בדיוק למידותיהם. הוא מציע עוצמה רבה, זמן טעינה מהיר,והפעלה פשוטה. ל- 160 יש חמש אופציות הפעלה מרוחקות, יותר מלכל מבזק בעולם. המבזק מציע חיבור PC SYNC, PL, שיעבוד אופטי פשוט, שיעבוד אופטי פשוט המתעלם מהבזקי TTL מקדימים, וחיבור Hot Shoe.

 

ל- 160  זום גדול המופעל אלקטרונית, עוצמה רבה יותר מקודמיו, דרגות עוצמה רבות (עד 1/64,אך בקפיצות של סטופים שלמים), זמן טעינה מהיר, והוא מסוגל להאיר גם כשאינו טעון לגמרי.

 

הזום מכסה טווחים של 24-105 מ"מ. ניתן לחבר לוחית פיזור (מסופקת עם המבזק) לזוויות רחבות יותר. ניתן לחבר לדגם זה סוללה חיצונית דרך מתאם, אך יש לשים לב שמכסה הסוללה, שמתפרק לחלוטין, לא יאבד.
 

מכיוון ורוב הסיכויים שהמבזק הזה לא יבלה הרבה על המצלמה שלכם, אלא על עמוד תאורה מרוחק, לומופרו ציידו את ה-160באור חיווי טעינה נוסף הנמצא בקדמת המבזק בנוסף לזה שנמצא באחוריו - תוספת שימושית.

 

למבזק זה אין מסך תצוגה, אלא שני כפתורי הפעלה ונורות LED לחיווי הזום והעוצמה. מתג ההפעלה של השיעבוד האופטי הוא נוח ומהיר מאד להפעלה. אין צורך לדפדף בתפריטים, וניתן לעשות את הפעולה תוך כדי עבודה.

 

איכות ההרכבה נראית טובה. רגלית החיבור למבזק היא ממתכת, וזה מצויין שכן ה-160 צפוי להיות מחובר להרבה מתאמים במהלך חייו. נעילת המבזק למתאם או למצלמה היא בעזרת בורג סיבובי, שמעט לא נוח לאחוז בו. עניין נוסף שכדאי לשים לב אליו הוא מפסק ההפעלה שקל להזיז אותו למצב ON ועל כן יתכן ועשוי להידלק בטעות בתוך תיק הצילום. מקמוהו בזהירות או בתוך נרתיק קטן.

 

יתרונות:

• עוצמה חזקה

• זמן טעינה מהיר ביותר

• פשוט לשימוש

• אפשרויות סינכרון רבות


 

חסרונות:

• ללא קפיצות של שלישי סטופ במעבר בין עוצמות

• מכסה סוללות מתפרק לחלוטין. יש לשמור שלא יאבד

• בורג נעילה מעט לא נח

• תמחור מעט גבוה יחסית למבזק ידני

 

שורה תחתונה:
מבזק "סטרוביסטי" נהדר ובו הוסיף פינוקים קטנים ושימושיים. המבזק חזק מאד ואחיד בתוצאותיו. אינו מתאים לצלמים המחפשים הפעלה אוטומטית. מתומחר מעט גבוה (אך עדיין פחות מכל מבזק אוטומטי), אבל יש תמורה הולמת.

ביצועים
: 5/5

איכות הרכבה ואביזרים נלווים: 4/5

עלות / תועלת: 4/5

משקל: 382 גרם
מחיר: 985 שקלים

 

מבזקי וויויטר ולומו-פרו מיובאים ע"י פוטופריק . מבזקי מץ מיובאים ע"י פוטו מהיר . תודה לדידי דבוש על השימוש במבזק קנון.

 

זיו שנהב הוא צלם עצמאי ומדריך בקורסים לתאורה מעשית בבית הספר לצילום גליץ . כתבו לו או בקרו אותו בפייסבוק .

ואם כבר נכנסתם לפייסבוק - בקרו גם בעמוד של ערוץ המחשבים

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
איזה מבזק מתאים לכם? 6 מבזקים עממיים
צילום: זיו שנהב
מגזין קומפוזיציה
מומלצים