שתף קטע נבחר
צילום: זיו מאור

של מי הדירה הזו בכלל? על הרישום בטאבו

רוב הדירות בישראל רשומות בינתיים במאגרים של מינהל מקרקעי ישראל. אז האם כדאי לבטל עיסקה אם מתברר שהדירה אינה רשומה בטאבו? לא בטוח

אחת השאלות הראשונות שמלמדים אותנו לשאול כשאנחנו רוכשים דירה, היא האם הדירה רשומה בטאבו, אך לא כולם יודעים להסביר בדיוק למה זה חשוב. רובנו מניחים שהמשמעות של הרישום היא, שיש לנו זכות בעלות מלאה ואי אפשר לגעת לנו בנכס, אולם יש לכך גם שווי כלכלי - על פי סקר שנערך בסוף שנות ה-90', דירה רשומה מוסיפה כ-2% לשוויה.

 

הרישום בטאבו חשוב גם לצורך סחירות הדירה, למשל לצורך שעבודה בבנק לקבלת הלוואה. אך האם כדאי לבטל עיסקה אם מתברר שהדירה רשומה במאגר אחר? לא בטוח.

 

חלק נכבד מהדירות בישראל אינן רשומות כלל בטאבו. רובן הגדול רשום בינתיים במאגרי מינהל מקרקעי ישראל, שהודיע החודש, בפעם המי יודע כמה, על כוונתו להתחיל להעביר עשרות אלפי דירות ונכסים לבעלות מלאה של החוכרים.

 

דירות אחרות רשומות במאגרים במשרדי החברות הגדולות (חברות משכנות), עד שיוסדר הרישום במאגר המינהל או בטאבו.

 

הליך ממומצע של רישום בטאבו - 9 שנים

המינהל שולט על כ-90% משטח ישראל. המשמעות: הקרקע עליה בנויה הדירה אינו שלכם באופן פורמלי, ואתם מקבלים אותה בחכירה ממנו, תוך שמתאפשר מעקב והעברת בעלות באמצעות מחוזותיו.

 

החיסרון של שימוש במינהל כטאבו חליפי הוא בעיקר באיכות נמוכה של הנתונים, כלומר אחוז גבוה יחסית של שגיאות. בנוסף, רישום זה דורש הליך ארוך בן מספר שבועות וצורך לעמוד בקשר עם פקידי מינהל, בשונה מהעברה מיידית של דירה הרשומה בטאבו.

 

עם זאת, בכל הנוגע לדירות במגזר העירוני - שינויים של השנים האחרונות הפכו את ההבדל בין בעלות על קרקע פרטית לחכירת קרקע מינהל - להבדל פורמלי בלבד. כך שגם אם הדירה שלכם רשומה "רק" במינהל - לא מרחפת מעל ראשכם סכנת פינוי.

 

הליך רישום בטאבו נמשך בישראל בממוצע כ-9 שנים. להליך הרישום בטאבו קודם הליך פרצלציה - מעין רישום והסדרה כללית של המגרש, לפני הרישום של כל דירה בנפרד. למעלה ממחצית הדירות שלא נרשמו בטאבו, טרם עברו את הפרצלציה.

 

חברות בנייה המשמשות כחברה משכנת, רשאיות לבצע העברת בעלות דרכן, עד שהדירות יירשמו בטאבו. כיום, בניגוד לעבר, חברות משכנות מוגבלות בגובה העמלה שהן רשאיות לגבות על העברת בעלות ולכן אין להם אינטרס אמיתי להחזיק את הנכסים רשומים אצלן, שכן הן מחויבות על פי חוק בהעסקת עובד שיטפל בנכסים.

 

בשורה התחתונה - דירה רשומה בטאבו זה נחמד, אבל אין צורך לפוצץ עסקה אם היא רשומה במאגר מוכר אחר. פשוט צריך להקפיד לבצע את כל הבדיקות, כדאי תוך ליווי של עורך דין.

 

הכותב הוא מחבר הספר לרכוש דירה בלי להיפגע ועורך אתר www.mydira.co.il . מידע נוסף על הרישום תמצאו בעמוד נסח טאבו .

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בעלות מלאה או לא?
צילום: Index Open
מומלצים