שתף קטע נבחר

צילום: AP ,index open

מקיין צפוי לנצח בפריימריז, אבל מה המחיר?

הסנאטור הוותיק מצא עצמו עם הגב אל הקיר כשהבין שניצחונו אינו מובטח, אפילו בבחירות המקדימות. מקיין לא הסכים להיכנע בקלות ועשה את ההיפך הגמור ממה שהטיף לו בכל הקריירה הפוליטית. היום הוא יגלה אם אובדן המוניטין השתלם

הסנאטור ג'ון מקיין צפוי לזכות בפריימריז הרפובליקניים באריזונה שיתקיימו היום (ג') באריזונה כדי להתמודד מחדש על כסאו בוושינגטון. אולם מסע הבחירות גבה ממנו מחיר כבד, כשהוא בחר לסגת מכל העמדות המסורתיות שלו.

 

מקיין שרד פיצוץ בספינת הצי האמריקני ב-1967 וגם צלח חמש שנים במחנה שבויים בוויינטאם כדי להפוך לאחד הפוליטיקאים המובילים בארצו. הוא יכול להתפאר בקריירה ארוכה ומכובדת בגבעת הקפיטול, שהחלה עם בחירתו לבית הנבחרים ב-1983, המשיכה עם בחירתו לסנאט ב-1987 והגיעה לשיאה במרוץ לנשיאות ארה"ב ב-2008.

 

כל זה לא עזר למקיין בחודשים האחרונים, כשדעת הקהל פנתה נגד נבחרי הציבור המכהנים. את שמו הטוב בפוליטיקה הוא עשה כמי שבנה גשרים לדמוקרטים, ידע להשיג פשרות וכך קידם חקיקות חשובות. מסיבה זו מקיין הפך ליעד המושלם עבור האגף השמרני במפלגה הרפובליקנית, שרואים באנשי מרכז כמותו קללה פוליטית.

 

כדי לעבור בשלום את הפריימריז הארורים של 2010, סתם מקיין את האף, בלע גלולות נגד בחילה ויצא לדרכים כדי לעשות בדיוק את ההיפך ממה שהטיף לו

במשך כל הקריירה הפוליטית שלו. הסקרים שניבאו קרב צמוד גרמו לו להזיע מפחד שיודח על ידי מפלגתו ואף לא יזכה להתמודד בבחירות לסנאט ב-2 בנובמבר.

 

לכן הוא החליט לעשות הכל כדי לצלוח את הפריימריז וליישר קו לימין בכל דרך אפשרית. בעבר הוא זכה לכינוי "Maverick" - אחד שאינו הולך עם העדר - מפני שנהג לכרות בריתות ארעיות עם דמוקרטים כדי לקדם יוזמות שהוא מאמין בהם. אולם במסע הבחירות הנוכחי הוא הצהיר פומבית שלא ימשיך לשתף פעולה עם המפלגה היריבה. מקיין אף התכחש לתואר שאותו נשא בגאווה לאורך השנים והצהיר: "אני לא מאווריק".

 

אחורה פנה

מקיין פעל ביחד עם הסנאטור המנוח אדוארד קנדי לקדם רפורמה כוללת בהגירה כדי לאפשר לתושבים לא-חוקיים של ארה"ב לפתוח בהליכים לקבלת אזרחות. לפני שלוש שנים הוא פרסם מאמר המביע התנגדות להקמת גדר גבול וקרא למהגרים הלא-חוקיים "אסירי מצפון".

 

אולם עמדה זו נעלמה כלא היתה מאז עונת הפריימריז. מקיין הביע תמיכה בחוק השנוי במחלוקת של אריזונה נגד מהגרים לא חוקיים. הוא גם יצא להצטלם בגבול המקסיקני כדי להבטיח לתושבי אריזונה שהפיקוח על הגבול יוגבר ולקרוא לממשל להשלים את הקמת גדר הביטחון.

 

מקיין מודל 2008 הבטיח לבוחרים לפעול לביטול מדיניות הנהוגה בצבא מאז תחילת שנות ה-90, המכונה "אל תשאל, אל תגלה". בשיטה הנוכחית הומואים יכולים לשרת בצבא ובלבד שלא ישאלו אותם והם לא יספרו על הנטיות המיניות שלהם. מקיין מודל 2010 הבטיח לבוחריו השמרנים שאם היוזמה לבטל את המדיניות תגיע לסנאט - הוא ידאג לסכל את ההצבעה. 


איבד את המומנטום. ג'יי-די הייוורת' במאמץ אחרון (צילום: רויטרס)

 

לפני מערכת הבחירות הנוכחית פעל מקיין ביחד רס פיינגולד הדמוקרטי כדי ליזום חקיקה שתגביל תרומות לפוליטיקאים. אולם קיץ 2010 שינה גם הפעם את עמדתו, במיוחד כשהרגיש את הכסא רועד. אל הפריימריז שיתקיימו הלילה הוא הגיע מצויד עם 20 מיליון דולרים בתרומות, שאת כולם הוא השקיע בחיסול שמו הטוב של יריבו, ג'יי-די הייוורת'.

 

היריב האלמוני, שרק לפני כמה חודשים נראה כמי שיכול להפיל את מקיין, הוא לא טלית שכולה תכלת. הייוורת', לשעבר חבר בית הנבחרים ובעל תוכנית רדיו, ניסה לחסל את הקריירה המפוארת של מקיין והציג את הסנאטור הוותיק כטיפש ומושחת. על זה מקיין סירב לעבור בשלום ודאג להראות לציבור הבוחרים מי הטיפש בין השניים.

 

לפי הסקרים, מקיין הצליח להיחלץ מהקרב הצמוד ולהשאיר את הייוורת' מאחור. נובמבר הוביל מקיין בשני אחוזים בלבד בסקר "רסמוסן". אולם הסקר האחרון של אותו מכון מחקר מעניק למקיין 61 אחוזים מהקולות ויתרון דו-ספרתי.

 

אם הסקרים יתממשו, הרי שמקיין ימשיך הלאה לעבר הבחירות ב-2 בנובמבר. אולם הוא יגיע לקו הסיום חבול ועם צל כבד על הפרק האחרון בביוגרפיה הפוליטית שלו. נראה שמקיין מאמין באמת ובתמים שהכתם שדבק בו יירד בכביסה. מבחינתו, העיקר הוא לקבל מתנה ליום הולדתו ה-74 שיחול בשבוע הבא - המינוי הרפובליקני להתמודד לסנאט מטעם מדינת אריזונה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דואג לכסא. מקיין
צילום: AP
השמיץ. הייוורת'
צילום: רויטרס
מומלצים