שתף קטע נבחר

מה גובה הכידון וזווית הכסא? 6 כללים בבחירת אופניים

לקראת מסע "טור דה תרום" באוקטובר, בו יעברו רוכבים 400 ק"מ ב-4 ימים ושבועיים לפני יום כיפור, נרתם מומחה הרכיבה דוד רזניק לעזרה: איך בוחרים אוכף נכון, מה צריך להיות גובה הכידון, ואילו סוגי נעליים יתאימו לרכיבה בעיר ובשטח?

בחודש אוקטובר יתקיים זו הפעם החמישית ה"טור דה תרום" - מסע אופניים של 400 ק"מ שיימשך ארבעה ימים, ומטרתו סיוע לילדים הנכים במרכז הספורט לנכים ברמת גן. אז איך עוברים מסלול של 400 ק"מ בהצלחה ובבריאות מיטבית? למסע שכזה, בו הרוכבים נדרשים לעבור מדי יום כ-100 ק"מ מפרכים של רכיבה, יש להתכונן מבעוד מועד, הן מבחינת הכושר והן מבחינת הציוד.

 

ראשית, עליכם לבחור אופניים שיתאימו לכם. התאמת אופניים לרוכב נועדה, בראש ובראשונה, למנוע פציעות עקב "שימוש יתר" ולאורך זמן (שבועות ואף חודשים), אפילו אם אנו רוכבים רק בסוף השבוע. התאמת האופניים אף תשפר את נוחות הרכיבה ותוביל לשיפור הביצועים.

 

ישנם כמה כללים בסיסיים להתאמת אופניים, וניתן לבצע כמה שינויים יחד עם חבר או שותף לרכיבה בכדי להתאים את האופניים ככל שניתן. חשוב להדגיש כי כלים אלו אינם כלים "מדעיים" ולכן רמת הדיוק שלהם אינם גבוהה. לרשותכם גם אתר המתמחה בהתאמת אופניים, לחישוב תנוחת הרכיבה הרצויה.

 

כללים בסיסיים לכיוון והתאמת תנוחת רכיבה:

 

1. גובה האוכף

גובה אוכף מתאים ימנע עומסים במפרק הברך ושרירי השוק, ויסייע בהורדת לחץ מאזור המפשעה.

 

על גובה האוכף להיות כך שזווית הכיפוף בברך בנקודה התחתונה של הפדל (שעה 6) תהיה 150/30 מעלות בערך. ניתן לבדוק זאת על-ידי "כלל אצבע" שמנחה אותנו להניח את העקב על הפדל באותה הנקודה ולראות שהברך כמעט ונעולה (180/0מעלות).

 

2. זווית האוכף

האוכף צריך להיות במנח ניטרלי ("מפולס") בכדי לפזר את העומסים על גוף הרוכב בצורה שווה. המטרה היא למנוע לחץ גבוה על הזרועות ושורש כף היד (בהטיית

אף האוכף מטה). במצב הפוך, כאשר האף מוטה למעלה, יעלה הלחץ על הגב התחתון ויגבר הלחץ על המפשעה.

 

ישנם מחקרים שמראים כי הטייה קטנה של אף האוכף מטה מסייעת לשחרור לחץ מהגב התחתון ומעביר את חלקו לזרועות וכפות הידיים.

 

3. גובה הכידון ומרחקו מן האוכף

כידון רחוק מדי או נמוך מדי יגרום לעומס מוגבר על הגב התחתון ובאזור הצוואר. זאת, עקב הרמת הראש למעלה בכדי להסתכל קדימה. כידון גבוה מדי עלול לגרום ללחץ מוגבר על "עצמות הישיבה" וכן על העצב שאחראי על התחושה באזור המפשעה. אי לכך, יש חשיבות רבה למציאת מנח ניטרלי לשם חלוקת עומסים נכונה.

 

4. בחירת אוכף מתאים

בשוק ניתן למצוא אוכפים רבים, החל ממרופדים בעלי כיסוי ג'ל, דרך אוכפים "רגילים" ועד אוכפי "קרבון" (סיבי פחם) דקיקים וקלים. הקו המנחה בבחירת האוכף חייב להיות רוחב האגן (עצמות הישיבה) וכן מידת הנוחות שלו. זכרו, אין אוכף טוב ולא טוב, ישנו אוכף מתאים למבנה האגן של הרוכב - ואוכף לא מתאים.

 

יש חנויות אופניים שבהן ניתן למדוד את רוחב האגן ושם יתאימו לכם אוכף מתאים. אם נותנים לכם, קחו את האוכף לפחות לסופ"ש אחד של רכיבות ניסיון.

 

5. בחירת נעלי רכיבה נכונות

רוב הרוכבים נועלים נעליים שמתחברות לפדלים ובעלות סוליה קשיחה יחסית בהשוואה לנעלי הספורט המוכרות. יש להבדיל בין נעל שטח בעלת סוליה רכה לנעל כביש בעלת סוליה קשיחה יותר. יתרונה הגדול של נעל שטח הוא שניתן ללכת איתה (בזמן עצירות ברכיבה וכולי) מבלי להסתכן בהחלקה, ורוכבים חובבים מדווחים על נוחות גדולה יותר עם נעל זו.

 

יש לזכור כי ככל שאופי הנעל תחרותי יותר, כך הסוליה קשיחה יותר.

 

6. מיקום ה"קליטים" על נעל הרכיבה

מיקום ה"קליט" (המחבר בין הנעל לפדל בדומה לנעל סקי) הוא חשוב, מכיוון שהוא קובע לא רק את חלוקת העומסים על כף הרגל (מיקום לא נכון עלול לגרום לתחושת נימול והרדמות של אצבעות), אלא גם ישפיע על הברך בצורה משמעותית. 

 

יש לציין כי מיקום ה"קליט" הינו אחד הקשים לכיוון ודורש מיומנות רבה. "כלל האצבע" במקרה הזה הוא מיקום מרכז הקליט (בדרך כלל מסומן עליו כקו או חץ) בנקודה בה המפרק של הבוהן (אצבע 1) בולט בנעל. מכיוון שלמיקום ה"קליט" השפעה רבה, ההמלצה היא לפנות לחנות מקצועית יחד עם נעלי הרכיבה שבחרתם.

 

חשוב לציין כי לא רק למידות הגוף של הרוכב (המידות ה"אנטרופומטריות") יש

חשיבות כאשר מתאימים את האופניים, אלא גם למצבו הגופני, משקלו, מידת גמישותו וטווחי תנועתו, וכן היסטוריית הפציעות שלו. רצוי לבצע בכל יום רכיבה סדרת מתיחות (בעיקר לאחר הרכיבה) בכדי להחזיר לגוף מעט מטווחי התנועה ש"נלקחו ממנו". אורכה בדרך כלל בין 10 דקות לרבע שעה  - המינימום שצריך כדי להכין את הגוף ליום הרכיבה הבא. היוועצו בפיזיותרפיסט או במאמן כדי לקבל את סדרת תרגילי המתיחות המתאימים לגופכם. 

 

מחר, יום חמישי (2 בספטמבר) יתקיים ערב הרצאות בנושאי ספורט ואופניים, כגון בדיקות רפואיות, פציעות, תזונת ספורט ואימון איכותי. הערב יתקיים בשעה 17:30 במרכז הספורט ע"ש ספיבק, רוקח 123 רמת-גן

 

הכתב הוא מנהל תחום רכיבת והתאמת אופניים במדיקס, מרכז רפואת ספורט


 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שימו לב לזווית האוכף וגובהו
צילום: index open
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים