שתף קטע נבחר

ההסתדרות: עובדי האונ' הפתוחה עברו אלינו

מי מייצג את 1,300 מנחי ומרכזי האוניברסיטה הפתוחה? לדברי ההסתדרות טוענת שההסכם של ההנהלה וכוח לעובדים מרע תנאים ושהעובדים עברו להסתדרות. בכוח לעובדים טוענים שהם אלו שמייצגים את עובדים ושהשיגו 24% תוספת שכר

מההסתדרות נמסר היום (ב') שמנחי ומרכזי האוניברסיטה הפתוחה התארגנו אתמול בהסתדרות ואף נבחר ועד פעולה, על אף שהיו מאורגנים קודם לכן בכוח לעובדים. זאת, לטענת ההסתדרות, כיוון שההסכם המתגבש מול האוניברסיטה פוגע בעובדים. 

 

 

הודעה ברוח זו נמסרה גם לנשיאת האוניברסיטה הפתוחה, חגית מסר ירון, על ידי יו"ר האגף להתאגדות עובדים בהסתדרות, עו"ד שי תקן.שביקש מנשיאת האוניברסיטה להפסיק לאלתר את המו"מ על ההסכם הקיבוצי בין הנהלת האוניברסיטה הפתוחה לבין ארגון כוח לעובדים ושתיכנס עם ההסתדרות למו"מ.

 

לדבריו, "עשרות עובדים ביטלו את חברותם במחאה על ההסכם המתגבש בארגון כוח לעובדים, כך שבכל מקרה ארגון כוח לעובדים אינו הארגון היציג כיום". בכוח לעובדים טענו מנגד שהם עדיין הארגון המייצג את 1,300 העובדים ושלא התקבלו אצלם הודעות ביטול חברות. עוד הוסיפו, שהמשא ומתן עם הנהלת האוניברסיטה נמשך כסדרו.

 

לטענת ההסתדרות עובדים באוניברסיטה הפתוחה פנו אליה מיוזמתם לפני מספר שבועות ו"העלו טענות קשות בנוגע להסכם הקיבוצי המתגבש במסגרת המשא ומתן המתקיים בין ההנהלה לארגון כוח לעובדים, אשר יש בו כדי לגרום לפגיעה ממשית בתנאי עבודתם". עוד נמסר ל-ynet מההסתדרות, שבארגון סירבו בתקופה האחרונה לבקשות לאגד את העובדים, עקב התארגנותם בכוח לעובדים קודם לכן, אך מכיוון ש"מדובר בהסכם מתגבש פוגעני - אז לבסוף הסכמנו לייצג את העובדים בעצמנו".

 

ההסתדרות אף פעם לא נמנעה מלהכשיל

בכוח לעובדים לא הסתירו את תמיהתם בנוגע לטענה זו של ההסתדרות: "היינו עדים בעבר לנסיונות ההסתדרות לחבל בוועדי עובדים שהתארגנו בכוח לעובדים - גם במחיר אפשרי של פגיעה בתנאי העבודה של העובדים. טענות ההסתדרות על כך שסירבו לפניות לכאורה של עובדים להתארגן במסגרתה הן שקריות. לראייה - היא אף פעם לא נמנעה מלהכשיל את כוח לעובדים על ידי אסיפות גיוס מטעמה".

 

בהסתדרות טוענים שההסכם פוגע בתנאי השכר הקיימים של העובדים ואינו מסדיר את שכרם של המרכזים. לטענתם, ארגון כוח לעובדים סירב להצעת ההנהלה לתוספת שכר רוחבית של 19% - כיוון שאינו יוצר שכר אחיד ומגבש הסכם שיפגע בשכר של מנחים ומרכזים רבים בעיקר מאלה המלמדים מדעים מדויקים, כלכלה ומדעי המחשב בצורת הרעת תנאים.זאת, משום ששכרם של המנחים מורכב מכמות התרגילים שהסטודנטים מגישים". לדבריהם, "במקצועות הללו ימשיכו לעשות את אותה העבודה, אך ירוויחו פחות".

 

כוח לעובדים: 24% זה יותר מ-19%

חבר הנהגת כוח לעובדים באונ' ורכז התקשורת של הארגון, יניב בר אילן, מסר ל-ynet שבמסגרת ההסכם המתגבש בימים אלו עם הנהלת האוניברסיטה הפתוחה יעלה שכרם של העובדים ב-24% בממוצע - וכל זאת במסגרת הסכם קיבוצי. זאת, שבכל מקרה לא יהיה עובד שיקבל העלאת שכר פחותה מ-10%, כשבעלי השכר הנמוך ביותר ייזכו לתוספת של 30%. גם הטבות ייחודיות שניתנו לאנשי סגל מסויימים יישמרו בהסכם הקיבוצי".

 

אז מדוע יש מתנגדים להסכם?

 

"כיוון שיש מיעוט קטן של עובדים בעלי שכר גבוה שאם היינו מקבלים את ההצעה ל-19% הם היו מרוויחים יותר כי בהסכם הנוכחי הם מקבלים פחות אבל לפחות 10%.  דבר נוסף,ההצעות הטרומיות להעלאה רוחבית של 19% חייבו התחייבות מצד הסגל הזוטר לוויתור על הסכם קיבוצי. וויתור כזה כמוהו כבגידה בציבור הסגל הזוטר ששבת קרוב לחודשיים לשם כך".

 

אז מי מייצג את העובדים כעת, אתם או ההסתדרות?

 

"יש לנו כ-700 חתימות מתוך כ-1,300 המנחים והרכזים, הרבה יותר משליש. לא התקבלו הודעות ביטול ועובדים שההסתדרות ארגנה הם מיעוט. חוץ מזה, העובדים יודעים שההסכם שאנחנו נשיג כפוף להסכמת רוב העובדים החתומים, ולא רק  של הוועד המייצג. בהסתדרות זה לא כך".

 

דיברתי עם עובד אוניברסיטה שעבר להסתדרות וטען בפני שמהחישוב שלו הוא לא מתוגמל בהסכם החדש לפי תפוקה. כך שמי שבודק הרבה תרגילים נפגע - לטענתו, במקרה שלו תהיה ירידה של 10% בשורה התחתונה בשכר.

 

"כפי שאמרתי, אין מקרה שבו עובד לא יקבל לפחות 10% תוספת בשורה התחתונה בשכר, ובוודאי אין מקרה שעובד יפגע. טענות אלו מתבססות על שמועות ולא על ההתרחשויות בשולחן המשא ומתן. אני חייב לסייג שאנו עדיין במשא ומתן כך ששום דבר לא חתום, אבל בכל מקרה לא יהיה מצב בו נציג הסכם שעובד ייפגע כתוצאה ממנו. חבל שמתבססים על שמועות". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מחתימים עובדים. כוח לעובדים
צילום: מעיין בן טורה
יו"ר ההסתדרות, עופר עיני
צילום: טל שחר
מומלצים