שתף קטע נבחר

ראש השנה תשע"א: יותר מחצי מיליון יצאו לטייל

המוני ישראלים ניצלו את מזג האוויר הטוב ואת השבת שהוסיפה לימי החג יום חופש נוסף ונהרו לשמורות הטבע והפארקים הלאומיים השונים מדן ועד אילת. בקק"ל שוב ציינו לחיוב את התגברות ההקפדה על שמירת הניקיון באתרים

מזג האוויר היה נאה ואפילו חם, וכ-530 אלף ישראלים ניצלו את ימי החג והשבת שהגיעה ממש אחריהם איש כדי לבלות בחיק הטבע, בשמורות השונות ברחבי הארץ.

 

על-פי ההערכות בקרן הקיימת לישראל, פקדו בימים האחרונים את היערות, החורשות והפארקים שבאחריות הארגון כ-230 אלף איש - מהצפון ועד לגבול הדרום. בניגוד לעבר, היה דווקא השרון האזור המבוקש ביותר. יותר ממחצית המטיילים הגיעו לחניוני פארק רמות מנשה, חניון הזורע, חניון אוסם-פורת ונחל השופט.


שתי גדות לירדן. נופשים מצטננים במי הנהר (צילום: אביהו שפירא)

 

 

אלו שבחרו להצפין, התרכזו ברובם באגמון החולה, שם נרשמו במהלך ימי החג כ-7,000 מבקרים שצפו בשקנאים, בחסידות ובעופות הדורסים שחגים בשמיו. אלו שערכו פיקניקים העדיפו, ברובם, לעשות זאת ביער בירייה, בפארק אדמית ובפארק גורן.

 

גם הדרום לא נפקד ממטיילים, ויותר מ-30 אלף איש הגיעו לאתרים הפזורים לאורכו ולרוחבו, ובעיקר לפארק אשכול וליער המלאכים-שחריה.

 

עם זאת, הכמות המעטה יחסית גרמה לאכזבה קלה בקרב אנשי הקק"ל. "ציפינו ליותר וגם התארגנו לקלוט כאן יותר מבקרים", סיפר יואב סעד, מרכז הפעילות החינוכית בקק"ל-דרום. "אני מאמין שבסוכות לא יהיה בכלל מקום ביערות שלנו, בניגוד לראש השנה". 

 

לעומת זאת, הביעו אנשי התיירות בדרום הנגב שביעות רצון מזרם המטיילים שהגיעו במהלך ימי החג, בעיקר בעלי הצימרים וחוות הבודדים שבהם. "כל אתרי הלינה באזור רמת הנגב היו מלאים", סיפר רכז התיירות במועצה האיזורית רמת נגב, רז ארבל. "כל הצימרים בחוות הבודדים והחאנים, ובהם חאן שיירות, חאן ספינת המדבר וחאן בארותיים, היו בתפוסה מלאה. מדובר באלפי מטיילים".

 

ארבל ציין כי רבים מבין המבקרים היו "אנשים שנרשמו ברגע האחרון והחליטו לצאת מהבית לטיול עם הילדים. הייתה תנועה ערה של ג'יפים באזור בקעת צין ומכתש רמון".

 

אל הרי ירושלים הגיע מספר דומה של מטיילים, שהתמקדו בסטף, ביער בן-שמן ובפארק קנדה. גם השנה ציינו לחיוב את השיפור בהקפדה על שמירת הניקיון, ואנשי הקק"ל דיווחו על כ-30 טונות אשפה שהותירו אחריהם מטיילים ונאספו, לרוב בתוך שקיות ומיכלי אשפה שהוצבו על-ידי היערנים בתוך מתחם האתרים.

 

במהלך החג: 100 דונם של יער נשרפו 

על תנועת המטיילים הערה הצליחה להעיב שריפה שפרצה בשעות הצהריים ביער שבאזור נחל עמוד, ליד כפר שמאי. כ-100 דונמים של עצי אורן וחורש טבעי נשרפו כליל. שני צוותים של קק"ל, יחד עם פקחי רשות הטבע והגנים וצוותי כיבוי מהגליל העליון, השיגו שליטה על האש שעתיים לאחר שהתלקחה.

 

ברשות הטבע והגנים סיכמו גם כן באופן חיובי את תחילת עונת החגים של שנת תשע"א ודיווחו על כ-300 אלף מטיילים שהגיעו לאתרים שבאחריות הארגון, מתוכם כ-110 אלף שנהרו לאלו שכניסתם מחייבת תשלום והיתר שהגיעו לשמורות ולגנים בשטחים הפתוחים.


נחל עמוד. השריפה הסמוכה צבעה את הירוק בשחור (צילום: יריב כץ) 

 

בראש הרשימה, הפעם, היו אתרי המים השונים. כ-10 אלפים מבקרים פקדו את חוף הבונים, וכ-8,000 אחרים נהרו לחורשת טל, נחל בניאס ונחל שניר (חצבאני). באזור הרצליה נרשמו כ-6,000 מבקרים שהגיעו לפסטיבל העפיפונים המסורתי ה"עפיפוניאדה" שנערך בגן הלאומי אפולוניה. אלפי מבקרים אחרים הגיעו גם לגן הלאומי אשקלון, שם התמודדו המבקרים עם פתרונו של כתב חידה היסטורי.

 

גם האגם הלאומי לא נעדר ממפת המבקרים, ובאיגוד ערים כנרת דיווחו על יותר מ-100 אלף ישראלים שהגיעו בשלושת הימים האחרונים לנפוש בחופי הכנרת. באיגוד ציינו כי הם רואים בנהירה ההמונית לחופי האגם הבעת אמון במהלכים האחרונים שבוצעו שם לפתיחת החופים לרחצת הציבור ולשיפור תשתית התיירות סביב לכנרת.

 

במהלך החג הפעילו אנשי האיגוד צוותי הסברה, שהסתייעו בדיילים ובניידות, והם חילקו יותר מ-50 אלף שקיות אשפה לנופשים יחד עם רבבות ערכות הסברה, שלהן צורפו מאפרות אישיות לשימוש בחוף. למרות כל אלה והמגמה החיובית, נאלצו פקחי האיגוד לרשום עשרות דו"חות לנהגים שבכל זאת התעקשו להחנות את רכבם על שפת הכנרת.

 

מקומות נוספים בצפון שזכו לתנועת מבקרים ערה היו צוק מנרה והרכבל שבו, אתרי הקאייקים לאורך נהר הירדן בקיבוצים הגושרים, כפר בלום וגדות, וכן האגם-חי בקיבוץ יראון. כעת יוצאים אנשי התיירות להפוגה קצרה מאוד, לקראת תחילת ההיערכות לחג הסוכות ולימי חול המועד שבו, בעוד עשרה ימים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מטיילים בראש השנה. מקפידים לשמור על הניקיון
צילום: אביהו שפירא
מצטננים במים. נהר הירדן
צילום: אביהו שפירא
מומלצים