שתף קטע נבחר

סקר: רוב הגברים החרדים דווקא עובדים

סקר חדש של מכון מותגים, שהוזמן בידי השבועון "משפחה", סותר את הסטריאוטיפ והמחקרים הקודמים וקובע: 55% מהגברים החרדים עובדים, 6% מהם בהיי-טק. עורך הסקר: "יש עליהום על החרדים. רבים מהם עובדים, ואלה שלא עובדים חיים יותר מגמ"חים מאשר על חשבון המדינה"

"הגברים החרדים עובדים בכולל, הנשים מפרנסות את המשפחה". האומנם? סקר חדש של מכון מותגים מפריך את הסטריאוטיפ הזה ומראה כי מרבית הגברים החרדים, למרות הכל, דווקא עובדים.  

 

הסקר, שנערך באמצעות שאלון טלפוני והוזמן על ידי השבועון החרדי "משפחה" והתפרסם במוסף כלכלי חדש שהשיק השבועון לאחרונה, מראה כי כ-41% מהחרדים בגילאי העבודה – 18-65 – אינם עובדים. מדובר בשיעור גבוה של אי-עבודה. הסקר נערך בספטמבר 2010 בקרב מדגם של 500 אנשים.

 

לפי הסקר, 45% מהגברים החרדים אינם עובדים כלל. 18.5% מהגברים החרדים עובדים במשרה חלקית ו-36.4% עובדים במשרה מלאה. מהסקר עולה כי 37.1% מהנשים החרדיות אינן עובדות כלל, 30.6% עובדות במשרה חלקית ו-32.4% עובדות במשרה מלאה.

 

הסקר מאשר את הדעה המקובלת לפיה יותר נשים חרדיות עובדות מאשר גברים, אך מצביע על פער קטן יחסית בין הגברים לנשים. ממצאים אלה עומדים בסתירה למחקרים קודמים רבים, בהם של התמ"ת ומכונים בעלי שם כמו מכון טאוב, שקבעו כי רוב הגברים החרדים אינם עובדים והצביעו על פער גדול בין שיעור תעסוקת הנשים לגברים במגזר.

 

יתרה מזאת: הסקר מראה כי מספר הגברים החרדים העובדים במשרה מלאה גבוה ממספר הנשים, בדיוק כמו ברוב החברות המודרניות, שגם בהן מספר שעות העבודה של נשים נמוך יותר.  

 

עם זאת, ייתכן שהסקר מוריד מעט את מספר הנשים העובדות בשל בעיה מתודולוגית: הסקר בדק מרואיינים בגילאי 62-65, שבהם נשים כבר נמצאות בפנסיה וגברים לא. לפי הסקר, כ-4% מהנשים שאינן עובדות נמצאות בפנסיה, כך ששיעור הנשים החרדיות שאינן עובדות היה צריך, למעשה, להיות נמוך יותר ולעמוד על 33%.

 

18% מהמשפחות בלי אף מפרנס

לפי הסקר, ב-82% מהמשפחות החרדיות מישהו עובד ומפרנס את המשפחה. בכ-40% מהמשפחות שני בני הזוג עובדים, וב-7% גם אחד מהילדים עובד ומסייע בפרנסה; בכ-40% מהמשפחות רק אחד מההורים עובד, כאשר ב-57% מהמקרים האישה היא זאת שעובדת וב-44.5% מהם - הגבר. בכ-18% מהמשפחות איש אינו עובד – שיעור גבוה ביחס למגזרים אחרים בישראל ובמדינות מערביות אחרות.

 

הסקר מאשר סטריאוטיפ נוסף לגבי החברה החרדית: במרבית המקרים, אי-העבודה נובעת מבחירה. לפי הסקר, רק כ-30.3% מהחרדים שאינם עובדים – 26.8% מהגברים ו-34.5% מהנשים – ניסו למצוא עבודה בשנתיים האחרונות, ואילו 69.7% - לא חיפשו עבודה כלל.

 

42.4% מנשאלי הסקר שאינם עובדים ענו כי הם לומדים בישיבה או בכולל. מדובר בכ-72.2% מהגברים החרדים הלא-עובדים, אך גם 7.4% מהנשים שאינן עובדות ציינו כי הן לומדות באולפנה או בלימודים גבוהים. 63% מהנשים טענו כי אינן יכולות לעבוד כיוון שהן מטופלות בילדים.  

 

6.8% מהנשאלים הלא-עובדים ציינו כי הם לא מצליחים למצוא עבודה בגלל היותם חרדים – בגלל חוסר רצון של מעסיקים לשלבם בעבודה או קושי שלהם להשתלב. 2.1% ענו כי אין להם מקצוע מתאים ו-2% אמרו שאין עבודה באזור מגוריהם. כ-7% נמצאים בפנסיה מוקדמת ו-3.2% לא מצליחים למצוא עבודה בגלל גילם המבוגר, בעיה הקיימת גם בחברה החילונית.

 

עובדים בעיקר במגזר הציבורי

במה עובדים החרדים? כ-51.7% מהעובדים החרדים שהתראיינו לסקר – 62.8% מהנשים ו-38.3% מהגברים – עובדים במוסדות חינוכיים כמו גני ילדים, בתי ספר וישיבות. 7.9% מהעובדים החרדים – 9% מהגברים ו-6.5% מהנשים – עובדים במוסדות ציבור אחרים. 4.1% – 6.3% מהגברים ו-2.2% מהנשים – עובדים בהיי-טק.

 

4.6% מהעובדים החרדים הם מוכרים בחנויות; 8%, רובם גברים, עובדים במכירות ושירות לקוחות. 2.5% מהגברים עובדים בעיתונות החרדית ו-2.3% מהם הם משגיחי כשרות. 80.4% מהעובדים החרדים הם שכירים, 14.2% הם עצמאים, ו-5.4% הם גם וגם.

 

וממה מתקיימים אלה שאינם עובדים? כ-45% מהמרואיינים נעזרים במוסדות גמילות חסדים. כ-33% ציינו כי הם חייבים כספים למוסדות הגמ"ח, וכ-5.4% מהם חייבים לגמ"ח 50 אלף שקל ומעלה.

 

אין פלא, איפוא, שמצבן הכלכלי של המשפחות החרדיות אינו טוב. 45.1% מהנשאלים ציינו כי הם נמצאים באוברדרפט, ורק 22.8% אמרו כי הם מצליחים לחסוך כסף. עם זאת, 9.4% מהנשאלים – 7% מהנשים וכ-12% מהגברים – ציינו כי הם מושקעים במניות ואג"ח בשוק ההון.

 

"הציבור ניזון מסטריאוטיפים"

"יש עליהום גדול על החרדים, והציבור החילוני רואה אותם דרך סטריאוטיפים שחלקם מוגזמים וחלקם מוטעים", אומר ל-ynet עורך הסקר, אבי פאר, "אפילו עבודת הכנת הסקר שוברת סטריאוטיפים: לא נתקלנו בבעיות מיוחדות, הם ענו לשאלות בכיף".

 

"זה נכון שחרדים רבים שאינם עובדים", אומר פאר, "אבל היקף אי-העבודה נמוך ממה שחושבים, בעיקר דברים אמרוים בהיקף אי העבודה אצל גברים שלומדים בכוללים. יש לא מעט חרדים שמחפשים עבודה ואינם מוצאים. הם נשענים על משלם המסים הרבה פחות ממה שנדמה לנו, וחיים בעיקר מגמ"חים וגם מדברים שלא מדברים עליהם בסקרים. ובעיקר – הם חברה ענייה מאוד. הם משלמים את המחיר על העובדה שהם לא עובדים, יותר מאשר אנחנו".

 

מה פירוש: "דברים שלא מדברים עליהם בסקרים"? עבודה בשחור?

 

"כן. הרבה מהם מתקיימים מעבודה בשחור, אבל זה נכון גם על החילונים".

 

לפי מה שעולה מהסקר, העוני החרדי הוא מתוך בחירה?

 

"הייתי מגדיר אותו כעוני שהם נולדו לתוכו וחיים אתו בשלום. הם רגילים לחיות כך, הם לא מרגישים מסכנים. אני חושב שהמניע לא לעבוד הוא לא רק הרצון ללמוד, אלא גם הידיעה שאין להם מקצוע מתאים. אני חושב שברגע שגדולי הדור יאשרו להם ללמוד מקצועות חילוניים ולעסוק בהם, יהיה שם מהפך מאוד גדול".

 

סקרים ומחקרים קודמים הגיעו למסקנות שונות משלך: הם קבעו שרוב הגברים החרדים לא עובדים ורוב הנשים כן, ואתה מפריך את שתי הקביעות הללו. כיצד אתה מסביר זאת?

 

"יש הבדלים גדולים בין סקרים לפי שיטת הדגימה. יש גם הבדלים בין סקרים של חברות סקרים שונות. אין הגדרה אחת מוחלטת לשאלה 'מיהו חרדי' והתוצאות משתנות לפי ההגדרה של הסוקר. אנחנו הגדרנו כחרדים אנשים שאוכלים כשר למהדרין, ושאלנו לא רק בבני ברק, ירושלים וצפת אלא גם בערים החרדיות החדשות, כמו קריית ספר ואלעד, וגם ביישובים שלא תמיד זוכרים שיש בהם הרבה חרדים, כמו תל אביב, חיפה, אשדוד, נתניה ובת ים. אני לא יודע איך גופים אחרים עשו את הסקרים ולכן אני לא יכול להצביע על המקור להבדלים, אבל הסקר שלנו מייצג את המציאות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גברים חרדים: 55% דווקא עובדים
צילום: AFP
נשים חרדיות: 37% דווקא לא עובדות
צילום: אלעד גרשגורן
מומלצים