שתף קטע נבחר

איוב, הגרסה ההוליוודית

תקופה לא קלה עוברת על מייקל דגלאס: עוד לפני שהתגלה הסרטן בגופו, הוא איבד כמעט מחצית מהונו ובנו הורשע בסחר בסמים. "אני מקווה שהוא ייצא מהכלא אדם טוב יותר", הוא אומר ל-ynet, ומספר על החיבה לגורדון גקו החמדן, אותו הוא שב לגלם ב"וול סטריט 2"

בחודש שעבר התבשר מייקל דגלאס שהוא סובל מגידול סרטני בגרונו. המומחים הרגיעו את הכוכב ההוליוודי בן ה-66 והבטיחו לו שהוא צפוי להתאושש ולהחלים לחלוטין, אחרי שהוא יעבור טיפולים. דגלאס השתכנע והכריז שהוא "אופטימי מאוד".

 

בתחילת ספטמבר התארח דגלאס אצל דיוויד לטרמן ואמר שהוא הגיע לשם כי "רציתי לראות כמה רחוק אהיה מוכן ללכת כדי לקדם סרט", והוסיף: "אבא שלי תמיד אמר להקפיד להיראות טוב, כי אתה לא יכול לדעת מתי אולי תקבל סרטן. אני לא רוצה להתחייב על זה, אבל נכון לעכשיו יש לי סיכויי החלמה של 80%".

 

דגלאס אצל לטרמן. "80 אחוז שאחלים"

 

דגלאס דיבר על מצבו גם במסיבת עיתונאים שנערכה לאחרונה בניו יורק ובה אמר: "הסרטן לא יכול היה לבחור זמן טוב יותר, הטיפול המונע שאני מקבל מאפשר לי ליהנות מצפייה במשחקי טניס ופוטבול מכללות, והיה לנו סוף שבוע נהדר של פוטבול. עכשיו אני לוקח את הזמן לאט, עושה מה שאני חייב ובעיקר נח. אפשר לומר שזו לא השנה שלי, אבל היא קרובה לסיומה".

 

שלושה חודשים לפני אותה בשורה, פגשתי את דגלאס בפסטיבל קאן ושום דבר לא העיד אז על בעיות בבריאותו: הוא נראה צעיר בהרבה מגילו, קולו בטוח וחזק ועיניו הכחולות-ירוקות נוצצות ומלאות חיות. הדבר היחידי שטרד אז את שלוותו היה המשפט והמאסר של בנו, קמרון, תקליטן ושחקן שהפך סוחר סמים.

 

ב-2009, קמרון נעצר במלון ניו יורקי והודה בהחזקה ובסחר בסמים. באפריל האחרון בית המשפט גזר על הצאצא הסורר חמש שנות מאסר, קנס של 25 אלף דולר וריצוי 450 שעות של שירות קהילתי. העונש המקורי היה עשר שנים, אבל קמפיין נרגש של אצולת הוליווד הצליח לרכך את גזר הדין.


קמרון דאגלס. "הייתי אב גרוע" (צילום: gettyimages imagebank)

 

בבית המשפט, דגלאס האב נעמד והקריא מכתב בן חמישה עמודים, ואף התוודה בקול נרגש שהוא היה "אב גרוע שהזניח את בנו בגלל הקריירה והפרסום". קמרון מצידו שלף נאום חרטה בו הבטיח להשתנות, לבצע מהפך בחייו, ולממש בעתיד את כישוריו. "אני מתנצל בפני משפחתי ואהובי על שאילצתי אותם לחוות סיוט מעשה ידי", אמר.

 

בפגישתי עם דגלאס, הוא הודה שתקופת המעצר והמשפט הייתה עבורו "חלום בלהות. סיוט. בני עשה טעויות והכניס את עצמו לסיטואציה איומה ונוראית. תמכתי בו כמה שיכולתי במהלך המשפט. אני משתדל ללכת לראות אותו פעם בשבוע, ואני מקווה שהוא ייצא משם אדם טוב יותר".

 

"גם אני חמדן"

הראיון עם דגלאס נערך בעיצומו של פסטיבל קאן, שם הוקרן בבכורה "וול סטריט - הכסף מדבר", סרט ההמשך ל"וול סטריט" של אוליבר סטון מ-1987. התפקיד הזה הפך לאחד המפורסמים של דגלאס, שזכה עליו גם באוסקר ובגלובוס הזהב. "לא מפסיקים להזכיר לי את הדמות הזאת", אומר דגלאס. "גקו גם משמעותי עבורי - בזכותו קיבלתי את האוסקר היחידי שלי על הופעתי כשחקן".

 

"וול סטריט" המקורי. "ממש כמו הג'וקר"

 

עכשיו, 22 שנה אחרי הזכייה, דגלאס חוזר אל זירת הפשע. סרט ההמשך מתייצב בפני הקהל בהקשר מאוד טעון - הניסיונות המקרטעים והמדשדשים של אמריקה להתאושש מהמיתון הגדול, והחשש מפני מיתון נוסף.

 

"חווינו לאחרונה אירועים דרמטיים רציניים, ושאבנו מהם חומרים לתסריט", אומר דגלאס. "שואלים אותי אם יש לי רגשות אשמה שבסרט הראשון יצרנו מפלצת, ושגקו היה בעצם מודל חיקוי לכל המניפולטורים שגרמו להתרסקות של וול סטריט. אבל אין לי רגשות אשמה. חשתי שמחה ואושר ליצור רשע נהדר וסקסי, משובח ומפתה. ממש כמו הג'וקר בסרטי 'באטמן'".

 

במהלך עלילת ההמשכון, גקו מנסה לחדש את יחסיו עם בתו (קארי מוליגן), שמתנכרת אליו בשל מעלליו המפוקפקים ותפקודו הלקוי כאב. גקו לוקח תחת חסותו את הארוס של הבת, בנקאי צעיר וחדור אידיאלים (שיה לה-בוף) ומסייע לו במזימת נקמה. "לא ממש איכפת לי שגקו ניחן בתכונות לא נחמדות", מעיד דגלאס. "אני משתדל להאמין שיש לו קצת לב, ושהוא מנסה להשתנות לטובה".

 

אתה חושב שבן אדם מסוגל להשתנות?

 

"בהחלט. אנשים עוברים ברית מילה, אז אפשר להשתנות", הוא צוחק.

 

היית פעם חמדן בעצמך?

 

"מאוד. אני תמיד חמדן. אני משיג כמה שאני יכול".

 

מהי העצה הכלכלית הכי טובה שקיבלת?

 

"קיבלתי הרבה עצות טובות. אני מנסה לעמוד בקצב של וול סטריט וקורא דברים, ויש לי חברים בעסק שעוזרים לי. אני גם בוחר מנהלי השקעות ויועצים ומפקח עליהם מלמעלה.  גם בשנות ה-90, כשהבועה חגגה, הייתי צנוע. אחרי שהבועה התפוצצה, נהייתי קצת יותר שמרן. במיתון האחרון הפסדתי קרוב ל-40 אחוז משווי המניות שלי. אבל העדפתי לא למכור והתבוננתי בהתפתחויות. בסוף הכל עלה בחזרה".

 

מה משמעות הכסף בשבילך עכשיו?

 

"הכסף נותן לך אפשרות לבחור. האם אני רוצה לעבוד או לא, האם אני רוצה לטייל או לא. אני נשוי בשמחה למישהי נהדרת, קתרין זיטה ג'ונס, אז למה שאני ארצה לקום בבוקר וללכת לעבוד?".

 

בצלו הענק של אבא

דגלאס, נכדו של סוחר גרוטאות יהודי עני ושיכור שהיגר מבלארוס לאמריקה,הגיח לעולם בניו ג'רזי. אביו הוא קירק דגלאס, הסטאר היהודי הכי מפורסם של הוליווד הקלאסית. אמו דיאנה היא שחקנית ממשפחה אנגלית מיוחסת. דגלאס ירש מאביו את השסע המפורסם בסנטר, וגם את הכריזמה, הגבריות והקסם האישי. מאמו הוא לקח את האישיות והעיניים הכובשות.


דגלאס האב. צל ענק, בלשון המעטה (צילום: gettyimages imagebank)

 

הילדות של דגלאס הבן לא היתה קלה: כשהיה בן חמש הוריו התגרשו, וכל אחד מהם התחתן בשנית. "אבי היה מאוד עסוק בקריירה שלו, ובקושי ראיתי אותו", נזכר דגלאס, לא בגעגוע. הילד הביישן, המופנם ונטול הביטחון, בחר לברוח מהקשיים אל עולמות של דמיון ופנטזיות. 

 

בבגרותו, למד דגלאס במוסדות השכלה נחשבים. ב-1965 הוא הגיע לישראל יחד עם אביו, שצילם אצלנו את "הטל צל ענק". מייקל עבד כנער שליחויות בסט, למד קצת עברית והתאהב ביפהפיות התימניות המקומיות. "בקושי הצלחתי להתאושש מהן", הוא חושף. "נהניתי לטייל בישראל, וזה מדהים כמה תופסים אצלכם טרמפים. אספנו המון חיילים, ולכולם היו מכנסי חאקי קצרים ושרירים", ואז הוא מדגים בעזרת ידיו את עניין השרירים.

 

בימי הסיקסטיז העליזים והפרועים, דגלאס התלהב מאווירת ה"עשו אהבה ולא מלחמה" ואימץ את הסגנון ההיפי, גם כדי למרוד באביו המפורסם. דאגלס לא היה בטוח שהוא רוצה ללכת בדרכי אביו, במיוחד לאור העובדה שהמשחק גרם לו סבל. אבל ב-1972, הופעתו בסדרת הטלוויזיה "רחובות סן פרנסיסקו" סימנה אותו ככוכב עולה, והוא קיבל את ההחלטה המתבקשת.

 

"אינסטינקט בסיסי". "גאה בטרילוגיית הסקס שלי"

 

הופעתו ב"אינסטינקט בסיסי" הפרובוקטיבי ב-1992 הצליחה לקומם עליו את הפמיניסטיות ולבסס את מעמדו כסמל סקס. "לעולם לא אשכח את הקרנת הבכורה של הסרט בקאן", נזכר דגלאס. "הסרט הסתיים והיתה שתיקה מטורפת. זה היה ממש מגניב. אגב, קוראים לסרטים שעשיתי באותן שנים - 'חיזור גורלי', 'אינסטינקט בסיסי' ו'חשיפה' - בשם 'טרילוגיית הסקס של מייקל דגלאס'. אני גאה בסרטים האלה".

 

סקס, סמים וקתרין זיטה ג'ונס

דגלאס ניהל בצעירותו מערכת יחסים טעונה עם אביו. לא היה פשוט לחיות בצילה של אגדה. הוא זעם על המלעיזים שהתעקשו שהוא מצליח בזכות הקשרים והייחוס, ולא הפסיק לנסות להוכיח שהוא מוכשר ומצליח בזכות עצמו. המצב הכועס הזה הוביל לחרדות ולהתמכרות לאלכוהול ולסמים.

 

ב־1992 הוא נכנס למכון גמילה והשתקם. הוא התפייס עם אביו, והיחסים ביניהם התהדקו. "אני כל כך מעריץ את אבא, גם לאור ההתמודדות שלו עם הזקנה, וגם איך שהוא לא מפסיק לעבוד", מתרפק דגלאס. "יש לי הרבה אהבה כלפיו. כל השנים סבלתי מההשוואות שערכו בינינו. רק אחרי שעשיתי את 'וול סטריט' ו'חיזור גורלי' הרגשתי שיצאתי מהצל הגדול שלו. עכשיו אנחנו מסתדרים נהדר".

 

כדאי לציין, שקירק דגלאס (כיום בן 93), מתקרב בזקנותו לשורשיו - הוא לומד תלמוד ותורה ומרבה לתרום לישראל. "אבא הפך למאוד רוחני וזה קרה כחלק מתהליך הריפוי שלו, אחרי שלקה בשיתוק מוחי חלקי וניצל מתאונת מסוק", מסביר הבן. "אחרי ששרד תאונה בה נהרג מורה ותלמיד בן 17, אבא שאל: 'למה דווקא אני ניצלתי?'. כדי למצוא תשובה הוא החל לעבוד עם הרבי שלו וללמוד תורה. הוא באמת גילה מחדש את האמונה שלו".

 

הוא מצליח להשפיע גם עליך בעניין הזה?

 

"עוד לא. אני גם לא הולך לבית כנסת. אבל אבא עובד חזק בניסיון להשפיע עלי".

 

סמים ואלכוהול לא היו האובססיה היחידה של דגלאס: הוא גם התמכר לנשים ולסקס. רעייתו הראשונה הייתה דוגמנית אלגנטית בשם דיאנדרה, בתו של דיפלומט ספרדי. זו היתה באהבה ממבט ראשון - דגלאס הבחין בדיאנדרה, הצעירה ממנו ב־14 שנה, במסיבה שנערכה בוושינגטון ב-1976. הוא התאהב בה בזכות חוכמתה והיופי הבוטיצ'לי שלה, וכעבור חודשים אחדים השניים מיסדו את הקשר.

 

לזוג נולד הבן קמרון, אבל דגלאס לא תיפקד כאב וכבעל. במסגרת הניאופים שלו הוא פיתה את חברתה הטובה של רעייתו. דיאנדרה לכדה את הצמד על חם, אבל בחרה לא התגרש, גם בגלל בנם הקטן וגם משום שלא רצתה לוותר על התנאים המפנקים והמעמד. היא היתה צריכה להתמודד עם שמועות עסיסיות על כך שבעלה שוכב עם זונות בלי קונדום, ניהל רומן עם קתלין טרנר ועם סברינה גינס, ושהוא שהה במכון כדי להיגמל מהתמכרותו לסקס.

 

הנישואים ידעו טלטלות ופרידות, עד שבסוף הם החליטו להתגרש. בראיון שנערך איתו בשנות ה-90, דגלאס אמר: "גירושין, כמו כל פרידה, תמיד כרוכים באובדן. למזלי יש ביני ובין דיאנדרה עוד הרבה אהבה. למזלי גם הורי נשארו חברים טובים, ותמיד נפגשו לארוחות ערב עם בני הזוג החדשים, אפילו בלי הילדים, כי הם פשוט נהנו להיות יחד".

 

ולמרות כל הדיבורים היפים האלה על פרידה מכובדת, דיאנדרה פנתה לאחרונה לבית המשפט ודרשה מדגלאס מחצית מהכנסותיו מ"וול סטריט - הכסף מדבר", זאת כיוון שהסדר הגירושים הקציב לדיאנדרה נתח מהכנסות בעלה שהתקבלו מעבודתו מתקופת נישואיהם, ועכשיו - מאחר שדאגלס חוזר לדמותו של גקו - היא סבורה שיש לה זכות לאחוזים.


דגלאס וזיטה ג'ונס. "חיזרתי כמו פעם" (צילום: gettyimages imagebank)

 

ב-1998, הגיע דגלאס לפסטיבל דוביל כדי לקבל פרס מפעל חיים, ובארוחת ערב בעיירת הנופש הצרפתית, הוא התאהב בשחקנית וולשית מרהיבה - קתרין זיטה ג'ונס בת ה-29, שבאה לקדם את סרט הפריצה שלה, "זורו". דגלאס שוב התאהב ממבט ראשון.

 

"חיזרתי אחריה במשך תשעה חודשים, ועשיתי את זה כמו פעם - פרחים, שיחות טלפון וארוחות ערב. לשמחתי היא התאהבה בי בסופו של דבר ואמרה כן", הוא משחזר. הזוג הרומנטי התחתן בנובמבר 2000 וחי מאז בניו יורק. "הבנתי שעשיתי טעויות בעבר, במיוחד בנישואיי הראשונים, אבל התקדמתי מאז ואני נשוי עכשיו באושר".

 

לזוג יש שני ילדים: דילן מייקל בן ה-10 וקאריס זיטה בת ה-7. "זמן קצר אחרי שהכרתי את קתרין, אמרתי לה שאני רוצה ממנה ילדים. קתרין היא אמא מדהימה, וגם אני נהנה לבלות איתם. אני אבא הרבה יותר טוב ממה שהייתי בנישואי הראשונים".

 

אתה וקתרין עשיתם רק סרט משותף אחד - "טראפיק", וזה היה מזמן. למה אתם לא עובדים יחד?

 

"בגלל הילדים, קשה לשנינו לשחק בו זמנית. אני גם חושב שהקהל לא אוהב לראות זוגות נשואים על המסך. האמת, שכן חשבנו לעשות משהו ביחד - סרט בסגנון 'בעקבות האוצר הרומנטי', אבל אני אהיה הנבל שאהרוג את המאהב הצעיר והסקסי שלה, ואז הקהל יאמין לי" .

 

הילדים שלכם ילכו בעקבותיכם?

 

"אין לי שליטה על זה. אני רוצה שהם יהיו מאושרים ושהם יעשו מה שיעשה אותם מאושרים. ואם הם רוצים להיות שחקנים, אז בכיף".

 

ב-1998 מונה דגלאס לשליח שלום של האו"ם ומאז הוא מקדם את פירוק העולם מנשק גרעיני. "אני נפגש עם סנטורים, ומדבר איתם על כמה זה חשוב לפרק את

החימוש הגרעיני. יש כיום בהחלט שינוי בנושא, ואני חושב שבקרוב נראה הפחתה משמעותית בכוח הגרעיני".

 

יש לך פתרון לסוגיית הגרעין האיראנית?

 

"אין לי עדיין פתרון. אין ספק שאנחנו ניצבים בנקודת מפנה. בעוד שבעולם ניכרת ירידה בכמות הנשק הגרעיני, יש לנו בעיה עם צפון קוריאה ואיראן. הם משחקים משחק קשה, וכל מי שאני מכיר אומר שהאיראנים מנסים לפתח נשק גרעיני. אולי ההסכמים עם רוסיה וסין בעניין הסנקציות יפחיתו את האופציות של האיראנים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דגלאס. לפחות השנה עומדת להסתיים
צילום: gettyimages imagebank
לאתר ההטבות
מומלצים