שתף קטע נבחר

סוכות קטנות, יצאו גדולות

עשרות סוכות הוגשו לתחרות הדגמים של בית אבי חי ו-ynet. צוות השופטים בחר את המוצלחים ביותר. ומי חביבי הגולשים?

כ-6,000 בני אדם הגיעו לתערוכת דגמי הסוכות בבית אבי חי, שהציגה מעל מ-30 "מיני סוכות" בגודל 40X40 סנטימטר. הערב (יום ג') הוכרזו הזוכים בשני המסלולים - הפתוח והקהילתי. כאשתקד, גם השנה התבקשו גולשי ynet לחוות את דעתם על הסוכה היפה ביותר בעיניהם - ובכך להכתיר גם את "חביב הגולשים".

 

צוות השופטים של בית אבי חי כלל את פרופ' אביגדור שנאן, קארן וייס מנהלת פרויקטים בקרן אבי חי, האדריכל ראובן בייזר והאמן דורון לבנה.

 

והנה הסוכות הזוכות:

 

מקום ראשון (מסלול פתוח)

מעבדות לחירות, מגולה לגאולה/ רחל אליה אחונוב (4,000 שקל)


(צילומים: אוסקר אבוש) 

 

הדגם הוא למעשה סוכה בתוך סוכה. הסוכה הגדולה קלועה ועשויה מענפים. נראית כמו סכך שהתעבה, כסורגים. זהו מין כלוב שמפתה להיכנס פנימה, אך המילוט מתוכו כמעט בלתי-אפשרי. סוכה חיצונית זו מבטאת את הגולה והמקלט הארעי במדינות השונות לאחר החורבן. קהילות שהתבצרו בתוך חומות וגטאות כדי להגן על עצמם.

 

הסוכה הקטנה מייצגת את עם ישראל והיא עשויה עץ ונייר, וארבעת המינים שמקיפים אותה. פרוסות אתרוג הן הגלגלים שמניעים את הסוכה - וזו ההנהגה, ענקי הרוח שחיזקו את העם בעתות מצוקה. הסכך עשוי מענפי אשכולות תמרים ומייצג את אנשי התורה - ההנהגה הרוחנית של האומה. ההדס והערבה מפארים ומגנים על דפנות הסוכה, ומסמלים את אנשי החסד ופשוטי העם. הדופן הקדמית נפתחת לשני הצדדים מביעה את החירות הפנימית העזה. מעין רוח שמפעמת בתוך הסוכה. זהו נצחון הרוח על הקשיים שמסביב.

 

מקום ראשון (מסלול קהיליתי)

סוכיכרה/ דירת הציירים של שק"ל (6,000 שקל)


 

הסוכירכרה נבנתה על-ידי ששת דיירי דירת הציירים הלוקים בשיתוק מוחין (CP) ונעזרים בכסאות גלגלים, ובעזרת צוות הדירה. הסוכירכרה הינה מבנה המשלב כיסא גלגלים וכרכרת דלעת מעולם האגדות.

 

הרעיון המרכזי מאחרוי הסוכה הוא הארעיות, הבאה לידי ביטוי בניידות של הסוכה, וכן בארעיותם של כוחות הדמיון והיצירה שביכולתם לחולל ניסים ונפלאות במציאות הקבועה. מבנה הכרכרה על גבי כיסא גלגלים משקף את ההחלטה להתמקד במה שקיים בנו כדי להפיק ממנו את המירב - וליצור ללא הרף מתוך המגבלה.

 

חביב הגולשים (מסלול פרטי)

סוכת בצל אמונה/ יעל דיקמן (1,000 שקל)


 

הדגם בנוי ממקשה אחת של נייר המקופלת לצורה של סוכה. כל דופן מתארת נושא אחר הקשור לחג - שבעת המינים, אושפיזין ושנים עשר השבטים. בתוך הסוכה ריהוט ו"אנשים" המקיימים את מצוות החג.

 

הנייר נבחר כחומר שמסמל העראיות של חיי העולם הזה, ומוסיף אפקט של עידון ורוחניות. גם הצבע הלבן של הנייר מסמל את האינסוף.

 

חביב הגולשים (מסלול קהילתי)

ממדבר מתנה/ בית ספר כפר אדומים (1,000 שקל)


 

הסוכה, שנבנתה על ידי התלמידים, מבטאת את הרב-גוניות של הקהילה שבתוכה פועל בית הספר. המבנה עגול ומסמל את השאיפה לשלמות והרמוניה. דפנות הסוכה עשויות מפיסול ידי התלמידים כביטוי

לשוֹנות, להקשבה לשיתוף הפעולה ולדיאלוג.

 

הסוכה בנויה מחומרים המגיעים מהמדבר שבו אנו חיים ומלמדת על היותנו קשובים לאדמה, לטבע ולסביבה. הפסיפס האנושי-ישראלי מיוצג באמצעות הדמויות שבסוכה. ותיקים ועולים, דתיים וחילונים, בני עדות שונות החיים יחד.

 

זוכים נוספים (דבר השופטים)

מקום שני (3,000 שקל) פרטי - סוכת המילואים/ אבי פרידמן

מקום שני (4,000 שקל) קהילתי - תחנת האכלה/ תחנה לחקר ציפורים ומרכז שיקום נוער, ירושלים

 

ציונים לשבח:

הסוכה של גלעד שליט, סוכת בצל האמונה, ממדבר מתנה, סוכת יסודות הבית, סוכת שלום וביטחון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סוכת "סרוגים". במסלול הפרטי
מומלצים