שתף קטע נבחר

זירת הקניות

ניו יורק רוצה לתפוס את הגשם על הגגות

בזמן סופות, כשיורדים גשמים עזים על העיר, המים זורמים יחד עם הביוב בתעלות. העומס הרב גורם לתערובת המזוהמת להישפך לים. כעת רוצה ראש העיר לאסוף את הגשמים בבריכות ומדשאות על הגגות ובעזרת חניונים סופגים, כדי למנוע הישנות של זיהום הים

קו הרקיע של ניו יורק עומד שוב להשתנות, אך הפעם מדובר בשינוי ידידותי לסביבה: בעיריית ניו יורק רוצים לקדם תוכנית לאיסוף מי הגשמים על הגגות, כדי למנוע הצפה של מערכת הביוב העירונית והזרמה של ביוב לים.

 

מערכת האיסוף תהיה מורכבת מגגות "כחולים" וגגות "ירוקים"; "הכחולים" הם גגות שעליהם ייבנו בריכות ניקוז שיאספו את מי הגשמים. "הירוקים" הם גגות שיכוסו בדשא או צמחיה אחרת, וינצלו את מי הגשמים לתועלתם.

 

מי הגשמים שיורדים על ניו יורק מתנקזים דרך מרזבים לתעלות הביוב שברחוב, מאחר שרוב מערכת הביוב של ניו יורק נבנתה לפני 150 שנה כשהיה מקובל להזרים מי גשמים דרך הביוב לים. במאה ה-20 נבנו מכוני טיהור שפכים עבור הביוב הגולמי, אך המערכת לא שודרגה לחלוטין.

 

במשך שנים, כשירדו גשמים עזים, הם זרמו עם הביוב בתעלות למכוני הטיהור, שלא עמדו בעומס ועלו על גדותיהם. התוצאה היתה הזרמה של ביוב גולמי לתעלות שמובילות לים - בדיוק כפי שקורה בישראל.

 

בשנים האחרונות נבנו תעלות מעקף, כדי לתפוס את מי הגשמים כאשר יש סופות. אך בעירייה סבורים שלא די בכך. ראש העיר, מייקל בלומברג, רוצה לתפוס את המים כבר על הגגות - לפני שהם זורמים לתעלות.

 

מדרכות עם צמחיה וחניונים סופגי מים

"היעד שלנו לנצל 90 אחוז מתעלות המים של העיר לשימוש פנאי עירוני דורש מאיתנו לעשות יותר לניצול המים בעיר", אמר בלומברג. "וזה אומר שאסור לאפשר עוד מצבים של עודפי מים שגורמים להזרמת שפכים כמו שקרה לנו הרבה בשנים האחרונות".

 

בלומברג העריך כי התוכנית תחסוך 2.4 מיליארד דולר במהלך 20 השנים הבאות, לעומת הטיפול הנוכחי במים. אם תדחה מדינת ניו יורק את התוכנית של בלומברג, היא תידרש להוציא מקופתה 6.8 מיליארד דולר כדי לתקן את הנזקים שגורמים אירועי הזרמת הביוב לים, והנזקים למכוני הטיהור.

 

על פי התוכנית החדשה, העירייה תקדם הקמת מערכות לאיסוף הגשמים. במקביל היא תקדם יוזמות אחרות - שתילת צמחיה לצד המדרגות או הקמת חניונים שהאספלט שלהם נקבובי, ומאפשר חדירה של מי גשמים לאדמה ולמאגרי מי התהום.

 

בלומברג אמר שהתוכנית תוכל להקטין את האירועים של הזרמת ביוב לים ב-40 אחוז עד 2030, וגם תבלום את העלייה בצריכת המים של עסקים ותושבים, שלא ייאלצו עוד להשקות את הצמחיה שליד בתיהם.

 

תוכנית הגגות היא נדבך נוסף במאמציו של בלומברג להפוך את ניו יורק לעיר ירוקה שתשמש מודל לחיקוי. הוא אסר למשל על עישון במסעדות וכעת פועל להקטנת פליטות הפחמן הדו-חמצני של העיר על ידי מעבר לתחבורה נקיה והקפדה על תקנות זיהום האוויר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גשם בניו יורק. ארכיון
צילום: AP
מומלצים