שתף קטע נבחר

שנת מאסר למנהיג המחאה נגד הגדר בבלעין

עבדאללה אבו רחמה, שהורשע בארגון הפגנות לא חוקיות והסתה, עצור כבר 10 חודשים וישתחרר בעוד חודשיים. שופטי בית הדין הצבאי הקלו בעונשו, מתוך התחשבות בכך שההפגנות נערכו על התוואי שבג"ץ קבע כבר לפני שלוש שנים שאינו חוקי

בעולם כנראה לא יאהבו את זה: בית הדין הצבאי בעופר גזר היום (ב') 12 חודשי מאסר על עבדאללה אבו רחמה, רכז "הוועדה העממית נגד גדר ההפרדה" בכפר בלעין. אבו רחמה הורשע באוגוסט בהשתתפות בהפגנות לא חוקיות וכן בהסתה - סעיף אישום נדיר למדי בשנים האחרונות. הוא זוכה משני סעיפי אישום נוספים - יידוי אבנים והחזקת אמצעי לחימה. נגזרו עליו גם שישה חודשי מאסר על תנאי וקנס בסך 5,000 שקל.

 

מאז מעצרו של אבו רחמה בשנה שעברה, דרשו מישראל גורמים בינלאומיים, בעיקר אירופיים, להפסיק את ה"רדיפה" כלשונם אחרי פעילי המאבק בכפר - המנהלים לדבריהם "מאבק עממי לא אלים נגד גדר ההפרדה". בהקראת גזר הדין היום נכחו דיפלומטים מהאיחוד האירופי וכמה מדינות אירופיות, ונציגים של ארגוני זכויות אדם ומשרד המתאם המיוחד של האו"ם לתהליך השלום במזרח התיכון.


עבדאללה אבו רחמה בבית המשפט (צילום: אקטיבסטילס)

 

אבו רחמה כבר ריצה למעשה את רוב עונשו, שכן הוא מצוי כבר עשרה חודשים במעצר - ולכן אמור להשתחרר בעוד חודשיים (בהנחה שלא ימשיכו להחזיקו במעצר מנהלי).

 

בגזר הדין, הקל יחסית, התחשבו השופטים בכך שההפגנות שארגן נערכו בצל פסיקת בג"ץ מ-2007, שקבעה שתוואי הגדר בבליעין אינו חוקי - ובכך שהוראת בג"ץ לשנות את תוואי הגדר במקום לא יושמה.

 

"אישום מגוחך ונקמני"

מוחמד חטיב, מראשי הוועדה בכפר ורכז "ועדת התיאום של המאבק העממי הלא אלים בשטחים", אמר בעקבות גזר הדין כי במשפט הזה שימש הצבא הישראלי "כתובע, כשופט וכחבר מושבעים". לדברי חטיב, הצבא מנסה להשתמש במשפטו של אבו רחמה כדי להרתיע אנשים מלהפגין, אולם אם זה המסר, "הרי שהוא נופל על אוזניים אטומות, משום שאין לנו כל ברירה אלא להמשיך ולהיאבק למען אדמתנו, חרותנו וכבודנו".

 

את סעיף האישום שממנו זוכה אבו רחמה - החזקת נשק - הגדירו בוועדה "מגוחך ונקמני". על פי כתב האישום, הנשק היחיד בו החזיק אבו רחמה היה רימוני גז משומשים שהצבא ירה, אותם אסף כדי להציגם בתערוכה לתיעוד האלימות נגד המפגינים. בוועדה אומרים כי מדובר בסעיף אישום אבסורדי המהווה דוגמה לשימוש שעושה התביעה הצבאית בהליך המשפטי כדי להשתיק את המאבק העממי ולשוות לו אופי אלים ואף חמוש.

 

לאחר הרשעתו של אבו רחמה הביעה שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, את החשש כי מאסרו מיועד למנוע ממנו ומפלסטינים האחרים לממש את זכותם הלגיטימית למחאה בלתי אלימה נגד הגדר.

גם הארכיבישוף דזמונד טוטו, פעיל זכויות האדם הדרום אפריקני, קרא לישראל מטעמם של "זקני השבט" - קבוצה בינלאומית של מדינאים ופעילי שלום שנוסדה על ידי נלסון מנדלה - לבטל את ההרשעה.

 

גם ארגוני זכויות האדם "אמנסטי" ו"Human Rights Watch", גינו את הרשעתו של אבו רחמה ואת "המשפט הלא הוגן", והגדירו את המאסר "התקפה על הזכות לחופש הביטוי".  

 

Read this article in English

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אבו רחמה בבית המשפט
צילום: אקטיבסטילס
עימות שגרתי בבלעין
צילום: AFP
"תערוכת" הרימונים. החזקת אמל"ח? בית המשפט קבע שלא
צילום: אורן זיו, אקטיב סטילס
מומלצים