שתף קטע נבחר

לנדאו נגד האוצר: מנהלים במקומנו את המדינה

בדברים שנשא בוועידת האנרגיה והעסקים טען לנדאו כי פקידי האוצר מנהלים את המדינה במקום נבחרי הציבור ולא נותנים להם לנהל את המדינה. "יש בעיה של משילות במדינה", אמר השר. "לא נותנים לשרים יכולת לקבל החלטות"

שר התשתיות עוזי לנדאו נשא הבוקר (ב') דברים במהלך ועידת האנרגיה והעסקים של חברת אקו-אנרג'י שהתקיימה ברמת גן. "יש בעיה של משילות במדינה", אמר לנדאו שטען כי מי שמקבל את ההחלטות בפועל הן הרשויות. "אי אפשר לקבל שום החלטה שהגורמים הללו מתנגדים לה, למרות שיש החלטות כאלה שהן מחויבות המציאות".

 

לדברי לנדאו, בעיית המשילות התחילה "בגישה של 'מושחתים נמאסתם' בהנחה שאנחנו מושחתים ולא יודעים לעבוד, שהרווחנו אותה ביושר. אבל זה הגיע למצב שלא נותנים לשרים יכולת לקבל החלטות.

 

"מי שמקבל את ההחלטות בפועל הן הרשויות, כמו רשות החשמל ורשות המים, שהן לכאורה גופים מקצועיים ולא תלויים, אבל רק לכאורה כי בפועל האוצר מנהל אותם. באוצר יושבים אנשים מוכשרים ביותר, אבל הם צעירים ואין להם ניסיון, פרספקטיבה ומבט לטווח הרחוק.

 

"הם מובילים את מהשק לפי תזרים המזומנים ולעתים זה גורם להחלטות מסוכנות. כך, לא קמו מתקני התפלה בזמן כי מישהו רצה לחסוך עליהם כסף. אם היו מחכים לאישור של אגף התקציבים גם נתיבי איילון לא היו קיימים. וכעת יש סכנה דומה לגבי תחנות הכוח שאם לא יקומו נקלע לבצורת חשמל".

 

"חברת החשמל חייבת להתקדם לרפורמה"

לנדאו תקף גם את חברת החשמל באותו נושא ואמר: "אם לא ננקוט בצעדים מיידיים ניקלע תוך שנתיים וחצי לבצורת חשמל. יש תקלה קשה שמעכבת את הקמתן של תחנות הכוח הנדרשות ונובעת גם מכך שהחברות הפרטיות לא נכנסות לשוק הזה. וגם בגלל שמצבה של חברת החשמל מבחינה פיננסית לא מאפשר לה להתקדם. אין חיים מודרניים בלי חשמל, חברת החשמל חייבת להתקדם לעבר הרפורמה".

 

לנדאו ניצל את הבמה כדי להביע את עמדותיו השנויות במחלוקת בשני ויכוחים ציבוריים סוערים שנמצאים כיום בדיונים של עדות ציבוריות, זאת למרות שהוא מכריז השכם והערב שהוא אינו מתערב בעבודתן: ועדת ששינסקי לקביעת גובה התמלוגים על הנפט והגז והוועדה שאמורה להחליט אם תוקם תחנת כוח פחמית באשקלון.

 

"קורה כאן דבר מסוכן ומכוער", אמר לנדאו בעניין התמלוגים. "הפכנו את היזמים לאויבי הציבור, לטייקונים שמוצצים את לשדו של הציבור. מי שמצא את הגז הם לא הישראלים שחיפשו אותו עשרות שנים, אלא יזמים מחו"ל וצריך שהם יישארו פה . ישראל צריכה להיות אטרקטיבית ולכן היא צריכה לכבד את ההסכמים עם היזמים".

 

בעניין התחנה הפחמית אמר לנדאו: "צריך פעם אחת ולתמיד להמשיך ולבצע את התכניות הקיימות. ההחלטה על הקמת התחנה התקבלה כבר ב-2002 ועד היום היא לא מבוצעת. אנחנו מייצרים כבר היום 40% מהחשמל שלנו בגז ואם לא נקים את התחנה באשקלון נגיע למצב של 70% גז, שהוא מצב מסוכן שעלול להוביל לאסון. כל הגז תלוי בצינור אחד ואם חלילה תתרחש בו תקלה – ניקלע לאסון.

 

עם זאת, לנדאו הקפיד לומר שהוא ממתין להחלטתן של שתי הוועדות ושהוא מקווה שאלה יקבלו החלטות מאוזנות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים