שתף קטע נבחר

מאבק חילוני ברמת-אביב: תיהרס חצר בגן חב"ד

ניצחון חלקי לחילונים במאבק על דמותה של השכונה הצפון תל-אביבית: הוועדה המחוזית במשרד הפנים החליטה להרוס את החצר, מפני שמדובר בשטח ציבורי. היא החזירה לדיון בעירייה את סוגיית השימוש החורג במבנה, שהיה פעם ספרייה

המתחם החרדי ברמת-אביב מתכווץ. בניגוד לעמדת עיריית תל-אביב, קבעה בצהריים (יום ב') הוועדה המחוזית במשרד הפנים כי חצר הגן החרדי שפעל בשנתיים האחרונות בשימוש חורג ברחוב רדינג ברמת-אביב - תיהרס, מפני שמדובר בשטח ציבורי. למעשה, הגדר תזוז לתוככי הגן, אך החב"דניקים יוכלו להמשיך לפעול במקום.

 

הוועדה קיבלה את ערעורם של חברי מועצת העיר תל-אביב, תמי זנדברג (מרצ) ועו"ד ראובן לדיאנסקי (לתת לחיות). כמו כן, הוועדה המחוזית החזירה לדיון נוסף בעירייה את סוגיית השימוש החורג במבנה, ששימש בעבר כספרייה, תוך הצעה

 להגביל את תקופת האישור החורג ולא להאריכה. המשמעות: חברי הוועדה המקומית עשויים לחזור בהם מהאישור שנתנו לגן לפעול במבנה השנוי במחלוקת.

 

זנדברג אמרה ל-ynet: "זהו הישג גדול מבחינת עמידה על קיום החוק, כדי שחב"ד לא יעשו דין לעצמם. כמו כן זה הישג להתארגנות נחושה ויוצאת דופן של עמותת התושבים, שהתאגדו להיאבק נגד התחרדות שכונתם". לדיאנסקי הוסיף: "ראש העירייה וחברי המועצה שלא מנעו את השתלטות על השטח הציבורי, שבסמוך לגן הילדים, קיבלו תזכורת ברורה וחד משמעית שתפקידם הוא להגן על האינטרס הציבורי ולשמור על השטחים המיועדים לרווחתו. אני מצפה מהעירייה לפעול ליישם את החלטת הוועדה".

 

עו"ד קרני מור, שייצג את עמותת "בראשית חינוך על טהרת הקודש" - המפעילה את הגן, הסביר: "בעשור האחרון המקום לא שימש לייעודו המקורי לפי התב"ע. הוא שימש לחוגים, מסיבות בימי שישי, שימש למכירות פומביות של המשטרה, פנויים פנויות. כשקיבלנו את המקום הוא היה מוזנח, ואנו פועלים שם שנה וחצי ועוד חצי שנה של שיפוצים".

 

מור הסכים לערר, לפיו ההיתר שינתן יהיה דו-שלבי, כלומר הענקת ההיתר לשימוש חורג לאחר הצבת הגדר החדשה על גבול החלקה.

 מנגד, דרש עו"ד עופר שטריקר, שייצג את המערערים, כי בכל מקרה על העירייה לבחון את כמות הילדים הלומדים בקומפלקס הגן, בטרם תקבע את ייעודו החדש.

 

המבנה שבמרכז המחלוקת הוא בית קזנצ'י, ששימש במשך עשרות שנים כמועדון תרבות וספריה בבעלות ההסתדרות. המקום הושכר בשנתיים האחרונות לעמותה החרדית לצורך הפעלת הגן, ובצמוד לו פועל גן חילוני. לקחנו מקום שההסתדרות השתמשה בו, ובעשור האחרון הוא לא שימש כבית

תרבות אלא עסק בפעילויות שונות. קיבלנו אישור מהוועדה המקומית להפעיל את הגנים למשך חמש שנים", סיפר משה חיים, המפעיל את הגן הסמוך. "לצערי הרב כחילוני שמפעיל גן חילוני נקלעתי למאבק הזה. הגדר הזו הייתה קיימת, זה לא דבר שהיה תלוי בנו ולא עבירה שאנחנו ביצענו. יש לי קשר טוב עם חב"ד ויש פה שקט ושלווה ואנשים חיים פה בהרמוניה נהדרת".

 

יו"ר עמותת "תושבי רמת אביב", דיוויד שולמן, שנמנה בין מובילי המאבק נגד הפעלת הגן, אמר: "אנחנו שמחים שסוף סוף שלטון החוק רשם ניצחון. לא משנה לנו אם מדובר בגן של ערבים, או חולים או של אנשי מאדים. אם מחר אדם רגיל ישתלט על שטח ציבורי תביא העירייה בולדוזרים ותהרוס אותו באופן מיידי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הגן ברמת אביב
צילום: ירון ברנר
מומלצים