שתף קטע נבחר

10 הסודות של פייסבוק: מי מצונזר בניוזפיד שלך?

הידעתם? רק אחוז קטן מכל התכנים החדשים שמעלים חבריכם בפייסבוק מופיע ברשימת העדכונים (Newsfeed) שלכם . איך פועל הניוזפיד של פייסבוק, איך תופיעו בעמוד הראשי של כל חבריכם ולמה הרשת החברתית היא בית ספר תיכון

צופים בעמוד הראשי בפייסבוק בתצוגת ברירת המחדל (Top News)? דעו לכם שאתם מפספסים הרבה מאוד תוכן שבכלל לא מופיע בניוזפיד (News Feed, רשימת עדכוני הפעולות שביצעו חבריכם באתר). כיצד מחליטה פייסבוק אילו עדכונים יופיעו?

 

מוקדם יותר השנה נחשף EdgeRank, המנגנון שקובע את הניוזפיד הנותן משקל לסטטוסים של חברים אשר בפרופילים שלהם אתם מרבים לצפות, שולחים להם הודעות ועושים לייק לעדכונים שלהם. נוסף על כך, האינדקס מעניק לתגובה ניקוד גבוה יותר מלייק (כלומר, יש סיכוי גדול יותר שיוצג בניוזפיד סטטוס של אדם שהגבתם לסטטוס שלו מאשר חבר שעשיתם לייק לסטטוס שלו) ויש לו גם רכיב תלוי זמן – ככל שסטטוס ישן יותר, כך הוא מוגדר פחות "חשוב".

 

 

הרכב הניוזפיד של פייסבוק חשוב מאוד מכיוון שהוא עשוי להשפיע דרמטית על הקשרים שניצור, הדעות והעדכונים אליהם ניחשף. העובדה שפייסבוק מציע לנו להתחבר עם אנשים אחרים ודוחף לנו עדכונים מסוימים בניוזפיד צריכה לעורר שאלות מסוימות. מארק זאקרברג, מנכ"ל פייסבוק, אמר שהבין לאחרונה כי פייסבוק יכולה להשפיע על ערכים חברתיים.

 

אם בבוא היום יחליט זארקברג להשפיע על דעת הציבור, האם הרשת החברתית עשויה לשנות את האלגוריתם באופן שדוחף ערכים מסוימים בניוזפיד על פני אחרים? פייסבוק אולי מבטיחה רלוונטיות, אך כמו במקרה של מנוע החיפוש גוגל, היא לא מגלה מהם השיקולים שמנחים אותה בהצגת תוצאות מסוימות והאם כולם אובייקטיביים וענייניים. להזכירכם, פייסבוק וגוגל ניזונות על מידע אישי ולא בוחלות בטריקים מלוכלכים כדי להוציא מאיתנו כמה שיותר ממנו.

 

 

פיצוח סודות הניוזפיד

תום וובר מ-The Daily Beast ערך תחקיר בן חודש כדי לפצח את עשרת הסודות הגדולים של פייסבוק בניוזפיד. התחקיר התבסס על פרופיל של משתמש פייסבוק "טרי", פיל סימונטי בן ה-16 וכמה עשרות חברים של פיל בפייסבוק שהסכימו לאפשר לוובר לגשת לפרופיל שלהם ולתצפת אחר סטטוסים של סימונטי. והנה הממצאים:

 

1. אפליה נגד חברים חדשים. על אף שסימונטי עדכן כמה פעמים ביום, העדכונים שלו לא הופיעו בניוזפיד של רוב חבריו. העדכונים החלו להופיע רק לאחר שהמתנדבים יזמו אינטראקציה איתו – הגיבו, עשו לייק ועוד.

 

2. מילכוד 22 של פייסבוק. כדי להשיג חשיפה בפייסבוק, עליכם להשיג את תשומת לב החברים לעדכונים שלכם. עם זאת, סביר להניח שהחברים לא ישימו לב לעדכונים שלכם אם לא תדאגו לחשיפה מלכתחילה. על כן, כל חבר יזדקק לדחיפה מהירה בדמות הקלקות יזומות של חברים על הסטטוסים שלו.

 

3. אפליית חברים. גם אם חברים יגיבו לסטטוסים שלכם, אין בכך כדי להבטיח שתופיעו ב-Top News של חברים אחרים. חלק מהמתנדבים ראו את הסטטוסים של פיל לעתים קרובות, אחרים ראו אותם לעתים רחוקות וחלקם לא ראו אותם בכלל. ה-Top News מתעלם מחלק מהחברים, גם אם לא עשיתם להם "הייד", וגם אם עשיתם להם "לייק" בעבר.

 

4. צנזורה ב-Most Recent. גם רכיב זה לא באמת מציג את כל העדכונים. הניסוי הראה שחלק מהעדכונים של סימונטי שכוללים סטטוסים, קישורים, תמונות וסרטונים לא הופיעו בתצוגה הזו.

 

5. מי הציץ לכם בתמונה? לא תדעו. אם אתם צופים באלבומי תמונות של חבר ולוחצים על קישורים שהוא מעלה מבלי לחשוף את עצמכם בכל צורה – באמצעות תגובה או לייק, האם העדכונים שלכם יתחילו להופיע בניוזפיד של אותו אדם? התשובה היא לא וטוב שכך. לא רק שהעדכונים אינם בהכרח רלוונטיים לאותו אדם אחריו אתם עוקבים אלא בחשיפה כזו יש גם הפרה מסוימת של פרטיות.

 

6. סטוקרים יעשו לכם טוב. במסגרת הניסוי התבקשו כמה מתנדבים להתחיל לגלות עניין עצום בפיל: לבקר בדף הפייסבוק שלו כמה פעמים ביום, להקליק על קישורים שפירסם ולצפות בתמונות שלו. לאחר כמה ימים החלו להופיע הסטטוסים של סימונטי בניוזפיד של כל הסטוקרים וגם אצל החברים של הסטוקרים.

 

7. קישורים עדיפים על עדכוני סטטוס. על אף שרוב החברים מפרסמים הגיגים, פייסבוק מעדיף קישורים. בשלב מסוים פיל החל לפרסם אך ורק קישורים לתכנים בפרופיל שלו ואלה הופיעו בניוזפיד של החברים בתכיפות רבה יותר מעדכוני הסטטוס הרגילים שלו. ההנחה היא שקישורים הם אפקטיביים יותר בהנעת משתמשים לפעולה (תגובה, לייק, הקלקה וכו’) וגורמים להם לבלות יותר זמן בפייסבוק.

 

8. תמונות וסרטונים עדיפים מקישורים. תמונות וסרטונים שפירסם פיל הופיעו מיד בניוזפיד של המתנדבים שעקבו אחריו, יותר מקישורים ועדכוני הסטטוס שלו. נראה שגם במקרה זה, תמונות מניעות יותר להקלקה וזו לא הפתעה גדולה.

 

9. תגובות עוזרות. לאחר שהמתנדבים התבקשו להגיב לסטטוסים של פיל, העדכונים שלו הופיעו בפרופילים של חברים רבים יותר.

 

10. פייסבוק הוא בית ספר תיכון. המסקנה של וובר: פייסבוק אוהב את "הילדים המקובלים", להם יש 600 חברים או יותר, ואוהב עדכונים מהחברים שלהם. כאשר אתם מצרפים חברים, וודאו שכמה מהם יהיו משתמשים פופולריים ברשת החברתית. כאשר הם יבחינו בעדכונים שלכם ויגיבו לכם, זה ישפר את הנראות של הסטטוסים שלכם אצל אחרים.

 

נראה אם הבנו נכון: כדי להצליח בפייסבוק עדיף לפרסם המון תמונות וסרטונים, להשיג אלף חברים שכולם משתמשים כבדים, עם נטיה למציצנות, רצוי סטוקרים.

 

חורים ברשת הוא בלוג העוסק בחדשנות וטרנדים במדיה החברתית

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יכול להיות שפיספסת אותה
חורים ברשת
מומלצים