שתף קטע נבחר

שביתת מחאה באום אל-פחם: "המשטרה אלימה"

ועדת המעקב העליונה הורתה על שורת צעדי מחאה בתגובה ל"אלימות המוגזמת" נגד המפגינים שיידו אבנים על פעילי הימין בעיר. מנהיגיה מזהירים מפני "עליית מדרגה מדאיגה", ובמשטרה מאשימים בחזרה: "ההנהגה לא הצליחה לשמור על ההמון"

שביתה כללית תתקיים מחר (ה') באום אל-פחם במחאה על "האלימות המוגזמת" שהפגינה המשטרה נגד המפגינים, שיידו אבנים והבעירו צמיגים עם כניסתם של עשרות פעילי הימין לעיר. על השביתה הורתה ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל, שערכה הערב ישיבת חירום על רקע האירועים האלימים.

 

בנוסף דורשים חברי הוועדה מנשיא המדינה וראש הממשלה להקים ועדת חקירה לבדיקת האירועים, וכן בכוונתם לפנות למחלקה לחקירות שוטרים ולהגיש תלונה רשמית. "מה שקרה היום הוא דבר מסוכן מאוד ואני לא מדבר על תופעת מרזל, אלא על המתקפה של כוחות הביטחון שבאו לעיר עם החלטה ידועה מראש ובכוונה לתקוף אותנו", אמר יו"ר ועדת המעקב העליונה, מוחמד זיידאן.

 

הבוקר, כ-25 פעילי ימין קיצוניים הפגינו תחת אבטחה של כ-1,300 שוטרים וקראו להוציא את התנועה האסלאמית אל מחוץ לחוק. מנגד התאספו כמה עשרות מפגינים, בהם חברי כנסת וראשי ההנהגה הערבית, תושבי אום אל-פחם, פעילי שלום ונציגי נטורי קרתא. בין שתי הקבוצות חצצו מאות שוטרים.

 

בוועדת המעקב טוענים כי ירי גז מדמיע ורימוני הלם, שהחל דקות לאחר שהגיעו למקום פעילי הימין, היה מכוון. "הם השתילו בתוכנו מסתערבים שיידו אבנים מתוך מטרה לתקוף. ההחלטה שלהם הייתה ברורה מראש, תוך שהם יודעים שבתוך הקהל נוכחים חברי ההנהגה וחברי כנסת שנוהגים באחריות מלאה", אמר זיידאן.

 

"הגזענות כבר לא בשוליים"

בניגוד להפגנה שהתקיימה בחודש מרס האחרון, הפעם החליטו בוועדת המעקב כי את פניהם של פעילי הימין לא יקבלו מאות אנשים. "מרזל וחבורתו לא שווים את הכבוד הזה. הם אינם שווים הפסקה של החיים ולכן בהחלטה מתוכננת מראש נקבע שלא יהיה קהל גדול ושבין הנוכחים יהיו חברי הנהגה וקומץ מפגינים", הבהיר זיידאן.


מתעמתים עם המשטרה. "אצבע מאשימה" (צילום: אבישג שאר-ישוב)

 

לדבריו, אף שהם נהגו באחריות מלאה, בחרה המשטרה לנהוג אחרת. "מה שהרגשנו היום על בשרנו לימד אותנו שאנחנו נמצאים בתקופה חדשה. הגזענות כבר לא רק נמצאת במסמכים או בשוליים כמו אצל מרזל, אלא היא הפכה לתופעה המיושמת על-ידי מקבלי החלטות ובאה לידי ביטוי בשטח. מה שקרה היום באום אל-פחם זו עליית מדרגה מדאיגה".

 

במסגרת צעדי מחאה כנגד התנהלות המשטרה, מתכוונים אנשי הוועדה גם להפיץ מזכר בנושא לגורמים שונים ביניהם ארגוני זכויות אדם ושגרירים. "נפנה למלך ירדן ולנשיא מצרים, חשוב שגם הם ידעו שמה שקרה היום עוד לא קרה בעבר. ובנוסף נפנה גם למחלקה לחקירות שוטרים, נגיש תלונה על התנהגותה האלימה של המשטרה".

 

דובר המחוז הצפוני של המשטרה, סגן-ניצב יהודה ממן, ציין בתגובה להאשמות כי "מאחר שבוצע יידוי אבנים מסיבי על-ידי בריונים פורעי חוק לעבר כוחות המשטרה, נאלצנו להשתמש באמצעים חוקיים לפיזור הפגנות. כל טענה אחרת משוללת כל יסוד. צר לנו שההנהגה לא הצליחה לשמור על ההמון המשולהב ובמקום בו היא נכשלה, מפנה אצבע מאשימה למשטרה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מיידים אבנים, הבוקר. "הושתלו מסתערבים"
צילום: אבישג שאר-ישוב
מומלצים