שתף קטע נבחר

מקבוק אייר: הדוגמנית הכסופה של אפל

חברת אפל משיקה מחשב דקיק במיוחד - מקבוק אייר עם מסך בגודל 11.6 אינץ'. לקחנו אותו לסיבוב ומצאנו דוגמנית קטלוגים בעור מחשב נייד – עם לוק וסטייל כובשים, אבל בעיות ממשק וזמן סוללה מאכזבים

חברת אפל לא מתחרה בקטגוריות מוצרים קיימות, היא ממציאה כאלו משלה – או משפרת את הקיימות עד שנדמה שמדובר בזן חדש לגמרי של מוצרים.

 

בתחום המחשבים הניידים לא קל לשפר ולחדש, ובטח שלא להמציא קטגוריות. כשיצא המקבוק אייר, אפל הכריזה שהוא היה הדק והקל ביותר בעולם. אבל מהר מאוד צצו מתחרים שעלו עליו.

 

כיום יכול כל אחד ליהנות ממחשב נייד קטן, קל ונוח – הנטבוק המודרני, במחירים שנעים סביב 2,000 שקלים. לפני שבועיים, מנכ"ל אפל, סטיב ג'ובס, הכריז על המקבוק אייר החדש - מחשב נייד עם מסך 11.6 אינץ', "נטבוק אייר".

 

אך אל תתנו לדימוי האחרון לבלבל אתכם – על אף מידותיו, המקבוק הקטן החדש אינו נטבוק, אלא מחשב אולטרא-קל חזק ובעל יכולות רבות, ולו סטייל מעניין ויוצא דופן. על אף כל מה שבו, הוא עדיין לא מחשב לכל אחד. עבור מי מתאימה הדוגמנית הכסופה של סטיב ג'ובס?

 

עיצוב ומבנה: בשורה אחת עם בר וג'יזל

הניידים של אפל הם מחשבים יפים, וזה לא חדש. אבל יש אנשים יפים ויש דוגמני על: אם היה יכול, המקבוק אייר 11.6 היה צועד על מסלולי תצוגות אופנה במילאנו ובפריז. מרכב האלומיניום שלו עשוי מחלק אחד בודד: הוא דקיק וחלק (0.9 ס"מ), ונעשה אפילו דק יותר בחזיתו (שלושה מ"מ). קצת עבודת השחזה, והוא יוכל לחתוך ירקות.

 


 

הקווים הסימטריים והעגולים משווים לו מראה אלגנטי במיוחד, בצורה שעדיין לא ראינו במחשבים מתחרים. מחשב נייד הוא מוצר שקשה לעצב בצורה מרהיבה באמת, ואפל ללא ספק הצליחו לעלות מדרגה עם עיצוב האייר החדש. על אף שטביעות אצבע לא נראות עליו בנקל, הגוון הבהיר של המתכת מדגיש כתמים.

 

המסך מציג רזולוציה מקסימלית של 1366 על 768 פיקסלים, נתון ממוצע לקטגוריה, ויש לו זווית צפיה שלו רחבה. למסך המקבוק בהירות גבוהה מאוד, שנועדה לאפשר גם עבודה תחת תאורה ישירה, אולם במצב זה יכלה המק את הסוללה שלו במהירות מורגשת.

 

ציון:


 

ממשק: לדוגמניות בלבד

מסך של 11.6 אינץ' אולי גדול דיו לצפייה בסרטים, לגלישה ברשת ולשימושי מולטימדיה. הבעיה מתחילה כשההפסקה נגמרת והולכים לעבודה.

 

המקלדת צפופה ודחוסה, עם מקשים קטנים. תצורת המקשים של האייר החדש זהה לזו של קודמיו בסדרה, אולם היא מצריכה לא מעט הסתגלות. מקש האנטר קטן ופינתי, מתחתיו מקש Shift ימני עצום. בנוסף, גם מקשים שנמצאים בשימוש פחות תכוף הוגדלו, על חשבון השאר.

 

אלמנט שימושי אחר שהיה קיים בדגמים הקודמים דווקא הושמט – המקשים המוארים. מדובר באלמנט פרקטי להקלדה בחושך, ותכונה שניתן לצפות לה במחשבי פרימיום.

 

מתחת למקלדת ממוקם משטח עכבר אימתני. הוא עצום בגודלו ביחס לזה של כל מתחרה, המשוב שלו סביר והוא מזהה שלל מחוות רב-מגע: פרישת אצבעות לתצוגת החלונות הפעילים זה לצד זה, החלקת היד ימינה כדי להעלות תפריט Dock מקוצר ועוד. זהו משטח עכבר מצוין, מהטובים עליהם נחו אצבעותינו. מצד שני, אפל יכלה בקלות, להקטין אותו קצת, ולפנות מקום למקלדת קצת פחות דחוסה ונוחה בהרבה.

 

עוד חיסרון הוא מיעוט השקעים והיציאות. באפל מאמינים שמשתמש לא צריך יותר משני שקעי USB. במקבוק תמצאו גם שקע מיני Display Port, ושקע לאוזניות, זה הכל. היות שדגם זה לא נמכר עם רכיב לתקשורת סלולרית 3g, מי שירצה לגלוש בו ללא תלות ברשת WiFi ישתמש במודם סלולרי ולרשותו יעמוד רק שקע USB אחד. בניגוד לדגם הקודם, הפעם השקעים אינם מחופים בכיסוי.

 

בולטים בהיעדרם גם שקע HDMI וחריץ לכרטיסי SD ואחרים, מה שהפך לסטנדרט בכל מחשב נייד מודרני. לפעמים רוצים להעביר תמונות ממצלמה דיגיטלית או מטלפון סלולרי בלי שיש לכם כבל USB בסביבה. היעדר אמצעי ממשק סטנדרטיים עשויים להקשות על שימוש במקבוק בתור מחשב עבודה, אבל מי שירצה להתעדכן בטוויטר בבית קפה או לשלוח מייל לחברה יסתדר איתו נהדר.

ציון:


 

מולטימדיה ותוכנות: חייכו למצלמה

הרמקולים של המקבוק פשוט מעולים. הם ממוקמים בפינותיו הרחוקות של המחשב, בסמוך לחיבורי המסך. איכות השמע נשמרת גם בווליום מקסימלי. עם זאת, בגלל שהמחשב כל כך דקיק (וגם המעטפת שלו דקה מאוד) – הוא פשוט רוטט בצורה מעצבנת כשהווליום ב-70 אחוז ויותר.

 

חבילת התוכנות המותקנות במחשב פשוטה ותענה על צרכי המשתמש הממוצע. תמצאו בו את חבילת iLife, בה תוכנות בסיסיות (מעבד תמלילים, עריכת וידאו, צ'אט, ניהול דואר ועוד). בדקנו עליו גם שימוש בתוכנת FaceTime, שמאפשרת תקשורת וידאו מבוססת WiFi עם כל מוצרי אפל האחרים שתומכים בה. כשניהלנו וידאו צ'אט שכזה עם בעל מכשיר אייפון, ראינו שידור חלק ואיכותי למדי. השמע, מצד שני, היה פחות טוב - אולי בגלל מיקום המיקרופון, בפינה השמאלית, בסמוך לציר המסך.

 

בתוך שלושה חודשים תושק חנות מקוונת לתוכנות מק, ומשתמשים יוכלו להוריד ולהתקין בקלות יישומים רבים נוספים (בתשלום. אפל לא נוהגת לחלק מתנות).

 

כמצופה ממחשבים אולטרא ניידים (וגם מרוב יתר הקטגוריות, לדאבוננו), אין למחשב זה כונן אופטי. מי שירצה לראות סרט מ-DVD על המסך שלו או לראות מה יש בדיסק ישן שמצא יצטרך להעלות את הקבצים לרשת ממחשב אחר ולפתוח אותם מה-Air.

 

דגם זה מבוסס על מערכת ההפעלה Snow Leopard, שהיא אמנם נוחה לשימוש אבל תצריך מעט הסתגלות ממי שזהו המק הראשון שלו. יש להעביר את הקבצים שלכם, ללמוד את רזי ה- OSx ואת כל שמערכת הפעלה חכמה זו יכולה להעניק.

ציון:


 

ביצועים: יש כוח, אין מקום

למקבוק החדש יש עיצוב חדשני, ממשק חדשני ותכונות חדשות רבות, אולם מתחת למכסה המנוע שלו תמצאו מעבד דו-ליבתי ישן יחסית, SU9400 מסדרת Core 2 Duo של אינטל במהירות 1.4 גיגהרץ.

 

מדוע אפל בחרה דווקא בדור המעבדים הקודם של אינטל, על פני ה- Core iX החדשים? לא ברור. לפי מספר הערכות, יתכן שהפלטפורמה של ה-Core לא מתאימה לעיצוב הדקיק, או שמגבילה את אפל בשימוש במעבד הגרפי שהתקינה ב-Air.

 


 

נקודה מעניינת נוספת הוא הכונן הקשיח: מדובר בכונן SSD בנפח של 64 גיגה. בגלל מבנה שבב ה-NAND שמאחורי כונן זה, ביצועיו מדהימים: מהירות הקריאה והכתיבה שלו משאירה אבק גם לכונני ה-HDD המהירים ביותר. מצד שני, 64 גיגה הוא נפח קטן מאוד. למתחרים בקטגוריה יש כונני 320 גיגה, במהירות 7,200 סל"ד, שזה די והותר עבור כמעט כל משתמש.

 

המעבד הגרפי שלו, מדגם 320M של אנווידיה בעל זיכרון של 256 מגבייט, יספק את רוב צרכי המולטימדיה הבסיסיים שלכם. עם זאת, הוא לא נועד להפעלת משחקים. סרטי FULL HD פועלים על המחשב סבירה – ללא קטיעות בולטות או ריצודים.

 

בשימוש רגיל (דפדפן פתוח עם עשר לשוניות, מסמך טקסט ומוזיקה ברקע), פעל המחשב ללא דופי. זאת, על אף שמעבדי C2D מתמודדים פחות טוב ממעבדי Core בריבוי משימות. רק כשהתחלנו להעמיס עליו והפעלנו יותר תוכנות ויישומים תובעניים, חשנו בירידה בביצועיו. תוכנות בדיקה הראו ציונים מעט גבוהים מהממוצע לקטגוריה ולמפרט: 5096 במבחן PcMark05, ו- 4085 במבחן 3DMark06. בכל הנוגע לשימושים יום יומיים, המקבוק אייר גם יפה וגם אופה.

ציון:


 

סוללה ופליטת חום: הדוגמנית שמתעייפת מהר

ואם באפייה עסקינן, נזכיר שאחת המחלות של כל המחשבים הניידים היא ההתחממות המבנית. הארכיטקטורה הפנימית של המקבוק אייר היא מהדחוסות ביותר שקיימות, מה שגורם לצבירת חום. השימוש בכונן SSD אמנם מצמצם את ההתחממות, אולם לא די בו.

 

אפל עטפה את המקבוק בדור-אלומיניום, מתכת קלה שמעבירה חום יותר מה-ABS בו משתמשות חלק מהמתחרות שלה. התוצאה: מחשב שמתחמם במאמץ, בצורה מורגשת ומפריעה. אמנם אפשר לעבוד איתו על הברכיים, אבל בימים חמים מדובר בעונש.

 

הדוגמנית של אפל לא רק מתחממת מהר – היא גם מתעייפת במהירות: סוללת המחשב תספיק לכם ללא יותר מארבע שעות וארבעים וחמש דקות בשימוש סביר. זהו נתון מאכזב, בהתחשב בעובדה שדגמי פרימיום דחוסים בעלי גודל מסך דומה, ומערכת הפעלה תובענית יותר מחזיקים למעלה משש שעות.

 

עוד חיסרון הוא עיצוב הסוללה הפנימית. אפל לא מאפשרת להסיר את הסוללה מבלי לפתוח את גוף המחשב כולו (במעבדה. אל תנסו בבית). אורך חייה של סוללת לפטופ ממוצעת (לפני תחילת ירידה מורגשת בביצועיה) הוא כשנה וחצי. מה זה אומר? שאחרי פרק זמן זה תצטרכו לשלם לטכנאי כדי שיחליף לכם את הסוללה (נמכרת בנפרד).

ציון:


 

סיכום

המקבוק אייר החדש הוא לפטופ יפה ומרשים מאוד. מאיזה כיוון שלא מסתכלים, זה אינו מחשב נייד רגיל. מאידך, הוא גם לא מחשב לקהל הרחב. חובבי סטיילינג, מעריצי אפל וטכנופילים יתענגו על כל דקה במחיצתו. לעומתם, המשתמש הממוצע יתהה למה מחשב בעל מסך של נטבוק, מעבד בינוני וזמן סוללה מצומצם מתהדר בתג מחיר של 5,399 שקלים (בארצות הברית 999 דולר + מס).

 

התשובה טמונה במותג עצמו. אפל מוכרת רק מוצרים במחירי פרימיום. הן בתור כלי שיווקי, והן כדי להבטיח רווח יחסי גבוה מכל מכירה. לו היה נמכר במחיר של 4,000 שקל, היה האייר 11.6 להיט פוטנציאלי. אבל במחירו הנוכחי ניתן לראות מדוע אינו משתלם עבור משתמשים רבים. לציבור הטכנופילים ומי שזמן הסוללה והאחסון חשובים לו פחות נמליץ להתחיל לחסוך, ולהכין מקום בלב: אתם עשויים להתאהב בדוגמנית הכסופה של אפל.

 

MacBook Air 11.6

 

ציון סופי:


 

יתרונות: עיצוב מרהיב, מסך, ביצועים

חסרונות: מקלדת, נפח אחסון זעום, זמן סוללה, מחיר

שורה תחתונה: למסתכלים בקנקן

 

מחיר: 5,399 שקל, הפצה על ידי iDigital

 

מפרט טכני

מידות/משקל: 299X192 מ"מ, עובי 13 מ"מ / 1.3 ק"ג

מעבד:  core 2 duo 1.4Ghz

זיכרון: 2GB

כונן קשיח: 64GB

תצוגה: מסך בגודל 11.6 אינץ', 1366X768 פיקסלים

מעבד גרפי: nVidia 320M

ממשקים: DVI, 2xUSB, אוזניות, מצלמת רשת

תקשורת: 802.11b/g/n, Bluetooth 

 

למפרט המלא באתר היצרן

 

לכל סקירות הניידים

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים