שתף קטע נבחר

צילום: AP ,index open

העצרת של ג'ון סטיוארט: בין צחוקים לפוליטיקה

הקומיקאי משך רבבות בני אדם לגבעת הקפיטול כדי "לחדש את השפיות" ולהשיב לרפובליקנים. שלושה ימים לפני הבחירות, הוא ינסה לדרבן את תומכי המפלגה הדמוקרטית להגיע לקלפיות

חודשיים לאחר שגלן בק, השדר-מטיף של "פוקס", ארגן הפגנה מסיבית של הימין למרגלות אנדרטת לינקולן בוושינגטון כדי "להחזיר את הכבוד" - היום (שבת) הגיעה התשובה: ג'ון סטיוארט, מגיש תוכנית הבידור החדשותית "דיילי שואו", עמד במרכז הפגנת נגד של השמאל תחת הכותרת "לחדש את השפיות", למרגלות גבעת הקפיטול. שלושה ימים לפני הבחירות לקונגרס, רבבות באו לצפות בהופעות של אמנים מהשורה הראשונה והרבה צחוקים.

 

 

"הלו, האם אתם מוכנים להחזיר את השפיות"? צעק סטיוארט, לעיני אולי 150 אלף איש - ובכל מקרה יותר מהעצרת השמרנית, לאחריה נספרו באמצעות תצלומי אוויר 87 אלף. "אני רואה כאן יותר מ-10 מיליון אנשים", טען הקומיקאי, שנבחר לאחרונה לגבר המשפיע ביותר בארה"ב.

 

סטיוארט פתח במפגן של פטריוטיות, כשהזמין ארבעה חיילים לשיר את ההמנון האמריקני, וסיים בלבישת סוודר עם דגל אמריקה. "בואו נשאיר את המקום הזה יותר נקי מאשר הגענו אליו", הוא ביקש מהמפגינים - במה שנראה יותר כניסיון של השמאל לדרבן את תומכיו להגיע ביום שלישי לקלפיות.


הבמה המרכזית, על רקע גבעת הקפיטול (צילום: AFP) 

 

בעצרת של בק התארחו שרה פיילין ורבבות תומכי תנועת "מסיבת התה". סטיוארט לא הביא שום פוליטיקאי מקצועי. היו שריל קרואו, קיד רוק, אוזי אוסבורן השחקן סם ווטרסון מ"חוק וסדר". הבדרן דון נוואלו בירך, לצד הופעות של להקת ההיפ-הופ The Roots והמוזיקאים ג'ף טווידי ומייויס סטייפלס. אפילו יוסוף איסלאם שב להיות קט סטיבנס כשהופיע בשיר.

 

"אובמה יותר גרוע מצ'רלי צ'פלין"

לא במקרה נקבעה העצרת לשלושה ימים לפני בחירות אמצע הקדנציה, בהן לפי ההערכות צפויים הדמוקרטים לספוג מפלה, ודווקא מול גבעת הקפיטול. סטיוארט עצמו התעקש שמדובר בסמיכות מצמררת דווקא לחג כל-הקדושים שיצויין מחר.


"אלוהים שונא את השלטים האלה". סרקזם בעצרת (צילום: יעל גולן)

 

וושינגטון ידעה הפגנות שונות ומשונות, אבל מעולם לא זכור מארגן עצרת שהוא בדרן. אבל סטיוארט הוא לא סתם בדרן - הוא הפך להיות אחד מאנשי התקשורת האמינים. למרות עמדותיו הליברליות, הוא לא עשה שום הנחות לנשיא אובמה בראיון ביום חמישי האחרון.

 

סטיוארט עצמו מתעקש שלא מדובר בעצרת פוליטית, אלא במאמץ אמיתי להחזיר את השפיות לאמריקה ולחזור לדבר ולהתווכח בלי לאבד את הנימוסים הטובים והכבוד ההדדי.

 אבל קשה היה לאתר בין ההמונים תומכי ימין. לעומת זאת אי אפשר היה להתעלם משלטי ענק גדולים שדירבנו את ההמונים: "לך להצביע בעצמך". פעילים דמוקרטים עבדו במרץ לגייס מתנדבים ליום הבחירות בניסיון להינצל מתבוסה קשה.

 

בכל זאת, זה לא היה כינוס מפלגתי - היו שם שלטים גם מסוג אחר, זרים ומוזרים, ובהם שלט שקבע כי "ברק אובמה יותר גרוע מצ'רלי צ'פלין". כזו היא אמריקה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סטיוארט על הבמה
צילום: AFP
גיחוך לתעמולה הרפובליקנית
צילום: AFP
וגם גיחוך על פוקס ניוז
צילום: יעל גולן
מומלצים