שתף קטע נבחר

רב בשיקגו: "יעד הטרור - בית כנסת להומואים"

בית הכנסת הרפורמי "אור חדש" היה לפי הדיווח אחד מיעדי חבילות הנפץ רבות העוצמה שנשלחו מתימן. "בהתחלה פחדנו, אבל אז המשכנו כרגיל", סיפרה ל-ynet אחת המתפללות. המטען שנמצא בבריטניה עבר בגרמניה בלי לעורר כל חשד. בתימן נעצרה סטודנטית חשודה עם אמה, עורך דינה טוען שהיא קורבן

תפילת השבת השקטה בבתי הכנסת בשיקגו הייתה הפעם מתוחה במיוחד. מזימת הטרור הגדולה שהקפיצה בסוף השבוע את כל העולם המערבי, הייתה מכוונת נגד בית כנסת רפורמי קטן בשיקגו, שמשרת את הקהילה הגאה המקומית. כך טוען אחד הרבנים בעיר. נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, כבר אמר ביום שישי שהפצצות שהוטמנו בחבילות מתימן יועדו ל"מוסדות יהודיים" בשיקגו.

 

חבילות הנפץ לשיקגו: כל הדיווחים והעדכונים ב-ynet

 

הרב מיכאל צדק מקהילת עמנואל, ציין כי "מקור בכיר ומהימן" אמר לו שבית הכנסת "אור חדש" - של ההומואים, הלסביות, הבי-סקסואלים והטרנסג'נדרים - היה אחת מהמטרות של הטרוריסטים. לפי ה"שיקגו טריביון", המסתמך על גורמי אכיפת חוק בעיר, בית הכנסת שבו כמאה מתפללים היה היעד, אולם הוא שוכן בקומפלקס בניינים שבו ישנם כמה בתי כנסת נוספים בצפון שיקגו על שפת אגם מישיגן. לפי כל הסימנים, מאחורי מזימת הטרו עומד ארגון "אל-קאעידה בחצי האי ערב".


תפילות שבת בשיקגו. "התנהלנו כרגיל" (צילום: AP)

 

תפילות השבת התקיימו בצל הגברת סידורי הביטחון. "התגובה הראשונה שלנו היתה שוק ופחד, אבל אז זה התחלף במבוכה", אמרה ל-ynet לילי קורנבלום, מתפללת קבועה בבית הכנסת "אור חדש". "אנחנו כל כך קטנים ולא מוכרים - עם מאה מתפללים בלבד - אנחנו לא מאמינים שמשכנו תשומת לב כלשהי אלא שנבחרנו בצורה אקראית. נבחרנו בגלל שאנחנו ארגון יהודי משיקגו ואנחנו מתייחסים לפגיעה הזו באופן אישי כבני אדם ויהודים אבל לא כבית כנסת", הוסיפה.

 

קורנבלום סיפרה שקבלת השבת נערכה במוסד כרגיל, למרות הדיווחים על כך שבית הכנסת הפך ליעד של טרור. "היה נורמלי", היא מתארת, "המשכנו בתוכניות כרגיל, בארוחת קבלת השבת ואז עברנו לתפילה. ההבדל היחיד היה שהפעם השמירה עלינו היתה גדולה מתמיד. אנחנו ממשיכים כרגיל, אבל עם עירנות גדולה יותר", ציינה.

 

סגן ראש הפדרציה של שיקגו, מייקל קוצין, אמר הלילה ל-ynet ש"אנחנו לא יודעים אם זה נכון או לא. לא קיבלנו לזה אישור". הוא ציין כי "בבתי הכנסת בשיקגו לא היו אנשים מפוחדים, אלא סקרנים ומעוניינים לשמוע מה קרה. בהחלט לא היה פחד. התפילות התנהלו כרגיל".

 

"טרוריסטית? היא סטודנטית תמימה"

בינתיים, נמשכת החקירה בתימן - מקורן של הפצצות. עורך דינה של הצעירה שנעצרה אמש בצנעא, בירת תימן, בחשד למעורבות בשליחת מטעני החבלה לארצות הברית, הטיל ספק בטענות כי לקחה חלק בניסיון להוציא לפועל פיגועים. לדבריו, ככל הידוע לו היא מעולם לא הייתה חלק מארגון דתי או פוליטי כלשהו.


חיילים תימנים ליד סניף "פדקס" - שאליה הגיע אחד המטענים (צילום: AFP)

 

"המכרים שלה סיפרו לי שהיא סטודנטית שקטה, ושלא ידוע על כל מעורבות שלה בארגון דתי או פוליטי", אמר עורך הדין מטעם ההגנה, עבד אל-רחמן בורמן, לסוכנות הידיעות רויטרס. לדבריו, יחד עם הצעירה נעצרה גם אמה. מספר כלי תקשורת בארצות הברית דיווחו כי העצורה היא סטודנטית לרפואה ואחרים דיווחו כי היא לומדת הנדסה.

 

"אני מודאג מהאפשרות שהילדה היא קורבן, משום שלא הגיוני שאדם שיעשה פעולה כזו ישאיר צילום של תעודת הזהות שלו ואת מספר הטלפון שלו", הוסיף עורך הדין. מוקדם יותר דיווח מקור ביטחוני בתימן כי כוחות הביטחון המקומיים אכן התחקו אחר עקבותיה של האישה בעזרת מספר טלפון שהשאירה בחברת תובלה.

 

תימן רומזת לארה"ב: שאיש לא יתערב בעניינינו

מטעני הנפץ נמצאו בדובאי ובמטוס שנחת מצפון ללונדון, בדרכם לארה"ב. על פי החשד, הזרוע של אל-קאעידה בתימן - שכבר עמדה בשנתיים האחרונות מאחורי כמה ניסיונות פיגוע בארצות הברית - היא שאחראית גם למתקפת הטרור שסוכלה הפעם. חומר הנפץ שנמצא, PETN, הוא אותו חומר נפץ ששימש גם את המחבל הניגרי עומר פארוק עבד אל-מוטלב, שניסה לפוצץ מטוס בשמי דטרויט בערב חג המולד שעבר, גם כן בשליחות הזרוע התימנית של ארגון הטרור העולמי.


מטוס ממריא אתמול מדובאי, שגם היא בכוננות גבוהה (צילום: רויטרס)

 

העניין המטריד במיוחד הוא שחומרי הנפץ אותרו בעקבות מידע מודיעיני מסעודיה, שהוגדר על-ידי הבית הלבן "קריטי" - ולא נמצאו בבדיקות הביטחוניות. גם כל הבדיקות בגרמניה, שם עברה החבילה שבהמשך נוטרלה בבריטניה, לא מנעו מהטיסה להמשיך כרגיל.

 

המטען היה מוסלק בתוך מחסנית דיו למדפסת, הוטס מתימן לשדה התעופה של קלן-בון, שם נמצא המרכז הלוגיסטי של חברת UPS בכל אירופה. בהמשך להודעה דומה בצרפת, הפסיקה גרמניה את כל טיסות המטען מתימן.


נמלי התעופה באירופה נקטו משנה זהירות. אבטחה בפריז (צילום: רויטרס)

 

נשיא תימן, עלי עבדאללה סלאח, הוא שהודיע במסיבת עיתונאים על החשדות נגד האשה. לאור ההערכות, הביעו בארצות הברית תקווה שתימן - שהממשל בה זוכה לסיוע כלכלי משמעותי מארה"ב - תשתף

פעולה באופן הדוק עם וושינגטון במסגרת המלחמה בטרור. במסיבת העיתונאים שלו הערב אמר הנשיא התימני כי גם הוא מקווה לשיתוף פעולה הדוק, והדגיש כי תימן מחויבת למאבק בטרור. עם זאת, הוא הבהיר כי ארצו תעשה זאת "בדרכיה שלה" וכי לא תרשה לאיש להתערב בענייניה הפנימיים, ברמז עבה לוושינגטון.

 

בינתיים ממשיכים בתימן כוחות הביטחון לחפש אחר חשודים נוספים הקשורים לאל-קאעידה. גורמים רשמיים בארצות הברית אמרו כי סביר להניח המומחה הראשי של אל-קאעידה לחומרי נפץ בתימן הוא שעומד גם מאחורי הכנת המטענים שנתפסו אתמול.


פורסם לראשונה 30/10/2010 23:52

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תפילות השבת בבית כנסת אחר בשיקגו
צילום: AP
נשיא תימן סלאח. "לא יתערבו בעניינינו הפנימיים"
צילום: רויטרס
מטען החבלה שנתפס בדובאי
צילום: AP
כוננות כלל-עולמית. בודקים כבודה בנמל התעופה שארל דה גול בפריז
צילום: AP
מומלצים