שתף קטע נבחר

שר האוצר יחוייב להתייעץ לפני הפקעת קרקע

ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום תקנות, לפיהן שר שיבקש להפקיע קרקע פרטית ייצטרך להתייעץ עם ועדה ממשלתית ולהבטיח זכות שימוע לבעל הקרקע. עם זאת, המלצת הוועדה לא תחייב את השר

שר אוצר, המבקש להפקיע קרקע פרטית למטרות ציבוריות, יחוייב לקיים התייעצות עם ועדה ממשלתית וכן להבטיח זכות שימוע לבעל הקרקע - לפני שיחתום על צו ההפקעה - כך לפי תקנות שאישרה היום (ב') ועדת הכספים של הכנסת. יצויין כי המלצת הוועדה איננה מחייבת את השר בפועל, אולם אם השר חתם על צו ההפקעה, ובעל הקרקע ערער על הצו בבית המשפט, המלצת הוועדה תובא בחשבון לפני ההכרעה השיפוטית בערעור.

 

 

אישור התקנות מאפשר ליישם את חוק ההפקעות החדש שהתקבל בכנסת לפני מספר חודשים, במקום הפקודה מתקופת המנדט הבריטי, אך טרם בוצע. חובת ההתייעצות חלה גם על שר התחבורה בסמכותו להפקיע קרקע לסלילת דרכים, לפי ההסדר שנקבע בתקנות כולל זכות השימוע לבעל הקרקע. הוועדה המייעצת תמנה 12 חברים, מתוכם שני נציגי ציבור – איש אקדמיה במינוי המועצה להשכלה גבוהה, ומשפטן במינוי לשכת עורכי הדין.

 

ועדת הכספים הכניסה מספר תיקונים בנוסח התקנות שהאוצר הביא לאישורה. בעיקר נקבע כי כל החלטה של הוועדה המייעצת לגבי מתן זכות השימוע לבעל הקרקע, בעל פה או בכתב, וכל המלצה שלה לגבי הפקעה – תתקבל בפורום שימנה לפחות שליש מחבריה – ארבעה במספר – שאחד מהם יהיה נציג ציבור. התקבלה הצעת ח"כ חיים אורון (מרצ) לאפשר לבעל הקרקע לוותר מרצונו על השימוע ולהסתפק בהעברת התנגדותו בכתב.

 

תיקונים נוספים בתקנות הכניסה הוועדה במטרה להקל על בעל הקרקע המיועדת להפקעה בהליך ההתייעצות. היא דחתה את הצעת האוצר לחייב את הבעלים למלא טפסים רבים ולהצטייד במסמכים לתמיכה בהתנגדותו להפקעה. אופציית השימוע נקבעה על פי הניסיון שמראה כי כמעט אין צו הפקעה שלא עורער עליו בבית המשפט, כך שבתקנות יינתן איזון בין הצורך של המדינה להפקיע לבין ההגנה על זכויות בעלי הקרקע, כהגדרת ח"כ אורון.

 

להגשת התקנות לאישור ועדת הכספים קדמו דיונים והתמקחויות בין האוצר למשרד המשפטים על אופן הפעלת הסמכויות, ברוב המקרים של שר האוצר במיעוטן של שר התחבורה. התקנות אושרו פה אחד לאחר שהושגו הסכמות על התיקונים בין חברי ועדת הכספים למשרדי האוצר והמשפטים. התקנות ייכנסו לתוקף תוך מספר ימים לאחר פרסומן ברשומות, ואז ניתן יהיה להתחיל ביישום חוק ההפקעות החדש.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום אילוסטרציה
צילום: אהרון שטרול
מומלצים