שתף קטע נבחר

צילום: AP

המפסידה הגדולה: עלייתה ונפילתה של ננסי פלוסי

היא עשתה היסטוריה כשהפכה לאשה הראשונה בכס יו"ר בית הנבחרים. אחרי שמיררה את חייו של בוש וסיפקה לאובמה רפורמה במערכת הבריאות, חוזרת פלוסי לספסל האופוזיציה. ומה יעשה שוורצנגר הפורש מהפוליטיקה?

סגירת הקלפיות בבחירות אמצע הכהונה בארצות הברית הקיצו את הקץ על הקריירה של כמה מבכירי הפוליטיקה האמריקנית. ננסי פלוסי אמנם תישאר בבית הנבחרים אך לא כיושבת הראש, ארנולד שוורצנגר עוזב את לשכת המושל והסנאטור הוותיק כריס דוד חוזר הביתה.

 

ארה"ב בוחרת - עדכונים אחרונים ב-ynet:

 

אין ספק שהמפסידה הגדולה בבחירות לקונגרס היא ננסי פלוסי (70), שהגיעה לעמדה הבכירה ביותר בפוליטיקה האמריקנית עבור אשה מאז הקמת המדינה. פלוסי כיהנה בארבע השנים האחרונות כיושבת ראש בית הנבחרים, התפקיד השלישי בחשיבותו אחרי הנשיא וסגנו. אחרי ארבע שנים בתפקיד, איבדו הדמוקרטים את הרוב בבית ועימו את תפקיד יושב הראש.

 

המחצית הראשונה של כהונתה של פלוסי התאפיינה בהובלת המאמץ נגד הנשיא דאז, ג'ורג' בוש הבן. עם כניסת אובמה לבית הלבן, היא איחדה כוחות עם הנשיא הדמוקרטי ובמו ידיה הביאה לאישור הרפורמה במערכת הבריאות, את חבילת התמריץ למשק בסך כ-800 מיליארד דולר וכן נושאים ליברליים חשובים.

 

מסיבה זו היא היתה "סדין אדום" לרפובליקנים ושמה כיכב בסיסמת הבחירות של שמרנים רבים: "לפטר את פלוסי". בינואר, אם לא יהיו הפתעות, הסיסמה הזו תתגשם כשפלוסי תמסור את פטיש יושבת הראש לידי ג'ון ביינר הרפובליקני. כעת היא תצטרך להיאבק מהיציע כדי להגן על ההישגים שלה, כמו ביטוח בריאות לכולם.

 

עם זאת, פלוסי לא תעלם מהפוליטיקה. תושבי מחוז הבחירה שלה בסן פרנסיסקו העניקו לה את רוב הקולות ושיגרו אותה לשנתיים נוספות בוושינגטון, שבהן תהיה רק חברת קונגרס מן המניין. בנאום הניצחון-הפסד שלה, אמרה פלוסי לקהל תומכים ש"תוצאות הבחירות לא מפחיתות מחשיבות העבודה שאנחנו עשינו למען העם האמריקני".

 

מהוליווד לסקרמנטו וחזרה להוליווד

מושל קליפורניה הכריז כבר לפני שנה שאין בכוונתו להישאר בפוליטיקה ולכן הוא לכאורה לא היה חלק מהמרוץ. אולם צלו של שוורצנגר הרפובליקני הוטל על מערכת הבחירות וכנראה תרם להפסד נציגת מפלגתו, מג וויטמן, למועמד הדמוקרטי, ג'רי בראון.

 

צילום: רויטרס

 

המורשת של שוורצנגר בקליפורניה היא בעיקר של כשלון. המושל היוצא הוריש לבראון כלכלה במשבר, גרעון ענק ובעיית הגירה. מצד שני, הוא גם הותיר את מעון המושל בסקרמנט ללא הכריזה המפורסמת שלו. לאן יילך המושל השרירן מכאן? "יש לי הרבה אפשרויות, כמו לעשות סרטים ולכתוב סרטים", אמר שוורצנגר בשבוע שעבר. אז סביר להניח שבניגוד לשאר הפוליטיקאים שהולכים הביתה, על המושל היוצא עוד נשמע בהמשך.

 

דמות בכירה נוספת שנפרדת מגבעת הקפיטול היא הסנאטור הדמוקרטי כריס דוד. בניגוד לשוורצנגר, הפוליטיקאי שכיהן 30 שנה בסנאט נחשב לאדם מתון ושקט יותר. דוד הסביר כי החלטתו לפרוש נובעת מבעיות

בריאותיות, ירידה במעמדו במפלגה וגם ממות חברו בסנאט, טד קנדי. הסנאטור היוצא היה שחקן מרכזי באישור הרפורמה במערכת הבחירות של הנשיא אובמה.

 

בבית הנבחרים איבדו הדמוקרטים בכירים נוספים. אייק סקלטון, חבר קונגרס ממיזורי העומד בראש הוועדה לכוחות המזוינים, הפסיד בבחירות ליריבו השמרן. כך גם ג'ון ספראט מדרום קרולינה, שעמד בראש ועדת התקציב. סיפורו מדגים יותר מכל את גודל המהפך: ספראט הפסיד את מושבו במחוז המזוהה עם המפלגה הדמוקרטית ואשר תושביו לא בחרו חבר קונגרס רפובליקני מאז 1883 - 127 שנים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ניצחון-הפסד. פלוסי
צילום: AP
יחזור לקולנוע? המושל היוצא
צילום: AFP
פנסיה. דוד
צילום: רויטרס
מומלצים